Największy dochód generowały takie obszary jak zaopatrzenie, układ przeniesienia napędu oraz inżynieria pojazdów. Efekt synergii zwiększają również inne działania biznesowe – sprzedaż i marketing. Oczekuje się, że efekt ten zwiększy się dzięki harmonizacji czterech kluczowych funkcji biznesowych.
W roku 2013 Alians Renault-Nissan dzięki efektowi synergii zarobił 2,87 mld euro (w ubiegłym roku kwota ta wyniosła 2,69 mld euro). Największy dochód generowały takie obszary biznesowe, jak pion zakupów, układ przeniesienia napędu oraz inżynieria pojazdów. Odegrały one istotną rolę w przygotowaniach Aliansu do wprowadzenia na rynek pierwszych samochodów konstruowanych na płycie podłogowej Common Module Family (CMF).
Pion zakupów, obszar zarządzany wspólnie przez grupę zakupową Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO), wygenerował dzięki efektowi synergii 1036 mln euro. Inżynieria pojazdów, z którą wiąże się wspólne tworzenie płyt podłogowych i komponentów, przyniosła firmom zysk w wysokości 714 milionów euro. Współpraca w zakresie układów przeniesienia napędu oraz ich wymiany umożliwiła firmom zarobienie 525 milionów euro.
Synergia umożliwia obniżenie kosztów, uniknięcie zbędnych wydatków i zwiększenie dochodów. Efekt synergii pozwala Renault i Nissanowi na realizację celów dotyczących wydajności i co istotne – umożliwia producentom samochodów oferowanie klientom na całym świecie pojazdów wyższej jakości.
Efekt synergii zwiększa się dzięki rozwiązaniu CMF i wynikom na rynkach wschodzących
Common Module Family (CMF) to wprowadzony przez Alians unikalny system konstrukcji modułowej, stanowiący coraz istotniejszy czynnik zwiększający efekt synergii.
Dzięki wprowadzeniu płyty podłogowej CMF, Renault i Nissan mogą konstruować wiele różnych typów pojazdów, używając mniejszego zestawu części. Jednocześnie oferują większy wybór i wyższą jakość pojazdów. Małe samochody zbudowane na płycie podłogowej CMF oznaczone są symbolem CMF-A, pojazdy średniej wielkości oznacza się symbolem CMF-B, a największe – CMF-C/D.
W listopadzie 2013 roku Nissan rozpoczął sprzedaż pierwszego samochodu CMF w Stanach Zjednoczonych – nowy SUV Rogue zbudowany został na płycie podłogowej CMF-C/D. Miesiąc później firma wprowadziła na rynek japoński X-Trail, SUV typu crossover, również oparty na konstrukcji CMF. W lutym Nissan rozpoczął sprzedaż crossovera Qashqai w Europie.
Pierwszym modelem Renault opartym na konstrukcji CMF będzie przeprojektowany crossover Espace, który zadebiutuje w roku 2015. Samochód ten zbudowano na płycie podłogowej CMF-C/D.
W roku 2013 Alians rozpoczął również prace nad CMF-A, najbardziej ekonomiczną kategorią samochodów. Produkcja samochodów CMF-A rozpocznie się w roku 2015 w fabryce Aliansu Renault-Nissan w Chennai (Indie).
Prace nad pojazdami zbudowanymi na płycie podłogowej CMF zwiększają efekt synergii w najważniejszych obszarach działalności – od zakupów po inżynierię pojazdów i układy przeniesienia napędu – powiedział Christian Mardrus, wiceprezes wykonawczy Aliansu Renault-Nissan B.V. oraz dyrektor generalny Aliansu. – W przyszłości rozwiązanie CMF nadal będzie istotnym czynnikiem zwiększającym efekt synergii. Oczekujemy, że w roku 2020 na płycie podłogowej CMF opartych będzie 70% naszych samochodów.
Alians uzyskał również efekt synergii na rynkach wschodzących, takich jak Indie i Rosja, gdzie Renault i Nissan wspólnie produkują samochody w tych samych fabrykach. W zeszłym roku Renault rozpoczęło sprzedaż SUV-a Duster w Wielkiej Brytanii i RPA. Samochody z kierownicą po prawej stronie są produkowane przez Renault-Nissan Automotive India Private Limited w mieście Oragadam w Indiach, w pobliżu Chennai. W fabryce wypuszczającej 400.000 pojazdów rocznie produkcja jest podzielona między firmy Renault i Nissan.
W zeszłym roku Nissan rozpoczął sprzedaż sedana Almera, produkowanego w Togliatti, kompleksie produkcyjnym wykorzystywanym również przez partnerów: Renault i AwtoWAZ, największego rosyjskiego producenta samochodów. We wrześniu Alians Renault-Nissan oraz AwtoWAZ utworzyły w Rosji grupę zakupową prowadzącą działania związane ze sprzętem przemysłowym, układami przeniesienia napędu oraz pojazdami zbudowanymi na jednakowych płytach podłogowych. Grupa zakupowa w Rosji i rosyjscy dostawcy określają wytyczne dotyczące jakości, kosztów i terminów dostawy oraz nabywania części na terytorium tego kraju.
Znaczenie mniej tradycyjnych obszarów i harmonizacja
Alians w coraz większym stopniu wykorzystuje efekt synergii w innych dziedzinach biznesu, takich jak sprzedaż i marketing. W 2013 roku Alians podpisał dwie duże umowy na dostawę pojazdów z firmą Merck, gigantem w branży farmaceutycznej oraz grupą Atos z branży IT.
Dzięki naszemu partnerstwu możemy zaoferować klientom na całym świecie szeroką gamę pojazdów – od ekonomicznych samochodów Dacia po ekskluzywne auta marki Infiniti – powiedział Mardrus.
Oczekuje się, że w kolejnych latach nacisk, jaki Alians kładzie na harmonizację, zwiększy efekt synergii w czterech kluczowych obszarach działania: inżynierii, produkcji i logistyce, zaopatrzeniu oraz HR.
Choć Renault i Nissan pozostają odrębnymi firmami, 1 kwietnia zadecydowały o współpracy w powyższych czterech dziedzinach, a działaniami w ramach każdej z nich kierować będzie nowo wyznaczony wiceprezes wykonawczy Aliansu. Oczekuje się, że dzięki harmonizacji do 2016 roku Alians uzyska efekt synergii o wysokości 4,3 mld euro rocznie. W roku 2009, w którym Alians po raz pierwszy zaczął rejestrować wielkość efektu synergii, wynosił on 1,5 mld euro.
Więcej informacji na temat projektu harmonizacji można znaleźć na stronie: http://www.media.blog.alliance-renault-nissan.com/news/renault-and-nissan-to-converge-four-major-alliance-functions-1-april/
INFORMACJE O ALIANSIE RENAULT-NISSAN:
Alians Renault-Nissan to strategiczne partnerstwo między Renault (z siedzibą w Paryżu) a Nissanem (z siedzibą w Jokohamie). Oba koncerny odpowiadają łącznie za 10% całkowitej światowej sprzedaży samochodów. Firmy są partnerami strategicznymi od roku 1999, a w 2013 roku sprzedały 8,3 miliona samochodów w niemal 200 krajach. Alians Renault-Nissan prowadzi również strategiczną współpracę z wieloma producentami samochodów, w tym z niemieckim Daimlerem i chińskim Dongfengiem, a także z indyjskim producentem Ashok Leyland, a ostatnio nabył większościowy udział w firmie AvtoVAZ, będącej czołowym producentem samochodów w Rosji. Dodatkowe informacje na temat Aliansu można znaleźć na stronie internetowej: http://blog.alliance-renault-nissan.com
W roku 2013 dzięki efektowi synergii Alians Renault-Nissan, planujący wprowadzenie pierwszych samochodów zbudowanych na modułowej płycie podłogowej, zarobił rekordowe 2,9 mld euro
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze