Z.E. Concept (Zero Emission Concept) reprezentuje wizję samochodu elektrycznego by Renault: sprawnego i prostego w obsłudze samochodu o zerowej emisji. Opracowany na bazie Nowego Renault Kangoo be bop, Z.E. Concept jest sympatycznym kombivanem spełniającym wymagania stawiane samochodom elektrycznym w zakresie ograniczenia zużycia energii do ściśle niezbędnego poziomu, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu komfortu. Zużycie energii przez urządzenia dodatkowe (oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzacja) ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia zasięgu auta, dlatego też Z.E. Concept zapewnia optymalne zarządzanie energią. Ponadto posiada liczne funkcje dostarczające kierowcy informacje umożliwiające interaktywną i przyjemną obsługę samochodu.
Z.E. Concept jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 70 kW i momencie obrotowym 226 Nm oraz baterie litowo-jonowe.
Design ułatwiający optymalne wykorzystanie energii
Dzięki długości 3,95 m i wysokości 1,85 m, Z.E. Concept jest kompaktowym samochodem, co ułatwia sprawne poruszanie się po mieście. Auto, opracowane na bazie Kangoo be bop, wyróżnia się sympatycznym designem, uwzględniającym charakter samochodu elektrycznego, którego głównym zadaniem jest ograniczenie zużycia energii do ściśle niezbędnego poziomu, przy jednoczesnym zapewnieniu nowoczesnego wyposażenia podnoszącego komfort.
Atermiczny lakier oraz izolujące nadwozie o dużej powierzchni blach pozwalają ograniczyć skoki temperatury. Różnice temperatury powodują większe zapotrzebowanie na pracę klimatyzacji lub ogrzewania i stanowią jedno z głównych źródeł zużycia energii. Szyby są wykonane z zielonego szkła kwasowego, które zapewnia optymalną izolację termiczną.
Nadwozie działa na takiej samej zasadzie jak termos. Posiada podwójne ścianki izolujące, pomiędzy którymi jest uwięzione powietrze. Ten najlepszy czynnik izolujący, jaki obecnie znamy, pozwala ograniczyć różnice temperatury między kabiną a światem zewnętrznym. Umieszczone na dachu baterie słoneczne zasilają system regulacji temperatury w kabinie.
Schłodzenie wnętrza samochodu wymaga dużej ilości energii. Zastosowane rozwiązanie pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę nawet po zatrzymaniu samochodu lub na postoju i uniknięcie intensywnej pracy klimatyzacji po uruchomieniu auta. Układ rozprowadzania ciepłego lub zimnego powietrza został zaprojektowany w celu zapewnienia optymalnej sprawności. Na przykład wrażenie ciepła jest zwłaszcza odczuwalne na wysokości twarzy i rąk. Jeśli zostanie zapewnione delikatne doprowadzenie ciepła do szczególnie wrażliwych części ciała (np. dzięki ciepłej kierownicy) to kierowca będzie miał wrażenie komfortu, nawet jeśli temperatura we wnętrzu będzie wynosić 15 stopni, zmniejszy się przy tym do minimum zużycie energii elektrycznej.
Lusterka boczne, które niekorzystnie wpływają na aerodynamikę samochodu, zostały zastąpione wyprofilowanymi kamerami, niezużywającymi dużo energii. Są one również zasilane przez baterie słoneczne znajdujące się na dachu i zapewniają kierowcy znacznie lepszą widoczność, zwłaszcza podczas manewrów. «Pełne», aluminiowe obręcze kół zmniejszają opór powietrza. Reflektory są wyposażone w diody elektroluminescencyjne. Te niezwykle sprawne diody LED cechują się dugą żywotnością i wysoką sprawnością oraz niskim zużyciem energii.
Głównym kierunkiem prac prowadzonych w przypadku tego concept-car jest optymalizacja wykorzystania energii.
Interaktywny, prosty w obsłudze samochód. Concept-car Z.E. Concept oferuje kierowcy niezwykłe ułatwienia w obsłudze dzięki możliwości nawiązania komunikacji z samochodem. Samochód sygnalizuje na przykład, że rozpoznaje swoich pasażerów, po ich podejściu do samochodu poprzez podświetlenie logo.
Z.E. Concept jest doskonałym przykładem tego, jak Renault wyobraża sobie samochody jutra. Jako samochód przyjazny dla środowiska, jest wyposażony w zderzaki z żelu wykonanego z poliuretanu, który z łatwością się odkształca, amortyzując drobne stłuczki i podnosząc tym samym poczucie bezpieczeństwa klientów i pieszych. Umieszczona od zewnątrz na drzwiach listwa świetlna sygnalizuje użytkownikowi pozostały zasięg auta, zanim jeszcze zajmie miejsce za kierownicą. Podobnie jak wskaźnik telefonu komórkowego pozwala on natychmiast stwierdzić, jaki jest stan akumulatora. Z.E. Concept jest samochodem futurystycznym – stanowi jedynie jedno z ogniw w całym systemie przemieszczania się. Aby ułatwić poruszanie się w strefach dla pieszych w bagażniku posiada elektryczną hulajnogę, ładowaną z akumulatora samochodu. Z.E Concept umożliwia więc optymalny sposób przemieszczania się zarówno w mieście jak i po drodze, czy też w innych miejscach. Aby ułatwić załadunek, otwarcie tylnej klapy powoduje obniżenie progu bagażnika, dzięki czemu hulajnogę lub inny przedmiot można bez trudno umieścić w bagażniku. Z.E. Concept zawiera niewielką ilość płynów wymagających utylizacji po wycofaniu z eksploatacji.
Innowacyjne interfejsy systemu nawigacji umożliwiają inteligentną optymalizację zużycia energii przez samochód. Pomysł polega na ułatwieniu przejazdów w celu maksymalnego obniżenia zużycia energii.
Dlatego też interfejsy zainstalowane w samochodzie dostarczają informacji ułatwiających znalezienie parkingu lub najbliższych stacji ładowania akumulatorów, w zależności od pozostałego zasięgu. Samochód informuje z wyprzedzeniem, oblicza i umie przewidywać. Do przekazywania informacji między kierowcą i samochodem służy zwykły telefon komórkowy podłączony bezpośrednio do deski rozdzielczej. Nawigacja za pomocą komórki pozwala uniknąć konieczności korzystania z komputera pokładowego, co ogranicza zużycie energii. Deska rozdzielcza jest podzielona na funkcjonalne „wyspy” obejmujące:
– minimalistyczny licznik, którego odmienna architektura pozwala wyeksponować wskazania właściwe dla silnika elektrycznego.
– panel sterujący między fotelami z touch-padem, ułatwiającym wprowadzenie danych.
Napęd w 100% elektryczny – zero emisji
Z.E. Concept jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 70 kW. Osiąga on moment obrotowy 226 Nm, co zapewnia komfortową i elastyczną pracę we wszystkich zakresach obrotów. Auto jest wyposażone w akumulator litowo-jonowy.
Z.E. Concept stanowi zapowiedź samochodu elektrycznego Renault – praktycznego i łatwego w obsłudze auta, cechującego się wysoką sprawnością.
Wymiary
długość [mm]: 3.945
szerokość [mm]: 1.856
wysokość [mm]: 1.748
wysokość z otwartą klapą [mm]: 1.902
rozstaw osi [mm]: 2.406
rozstaw kół przednich i tylnych [mm]: 1.572
zwis przedni [mm]: 794
zwis tylny [mm]: 745
masa własna pojazdu [kg]: 1.520
Dane techniczne
silnik: elektryczny
moc: 70 kW okresowo (95 KM) i 50 kW stale
maksymalny moment obrotowy: 226 Nm
rodzaj akumulatorów: litowo-jonowe
układ przeniesienia napędu: napęd bezpośredni z reduktorem i przekładnią przód/tył
napęd przedni: elektryczny
opony: 245/35R21
obręcze kół: średnica 21” / szerokość 8,5”
Partnerzy
D3 – nadwozie
Michelin – opony Pilot Sport PS2
Samsung – telefon Samsung F480 komunikujący się z samochodem
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze