„Auto-Świat” nr 26 (673) z 23.VI.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? raczej nie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
O jakich modelach piszą: C4, C5, C8, Xsara Picasso, 207, 407, Clio, Espace, Scenic, sportowe
Wśród listów od czytelników zamieszczonych na stronie 4. zwróciłem uwagę na ten przysłany przez xqx165, którego autor domaga się o więcej publikacji związanych z samochodami z czasów PRL-u, w tym także Dacii. Przypomnijmy, że rumuński producent od dawna jest związany z francuskim Renault, a były czasy, kiedy samochody z logo Dacii były bardzo poszukiwane w Polsce.
Zdjęcie fragmentu karoserii Citroëna C4 ilustruje artykuł o biopaliwach zamieszczony na stronach 12-13.
Na dwóch kolejnych stronach znajdziecie artykuł z Dekalogiem bezpiecznego wyprzedzania opracowanym wraz z Renault oraz króciutką notatkę o Peugeocie 207 CC Elle, którego opisaliśmy w ubiegłym tygodniu.
Na tej samej stronie znajdziecie też zestawienie najpopularniejszych wśród „sprowadzaczy” marek opracowany na podstawie danych importowych w okresie styczeń-maj br. Renault znajduje się na piątej pozycji (34.168 sprowadzonych aut), a Peugeot na miejscu dziewiątym (12.178 samochodów).
Informacje sportowe zamieszczono na stronach 18-19. Nas interesują dwa artykuły – jeden o kolejnym podium Kuby Giermaziaka startującym w Northern European Cup (w ramach Formuły Renault), a drugi, to relacja z Rajdu Turcji, w którym wprawdzie wygrały Fordy, ale Citroën również zanotował dobry występ i trudno zgadnąć, jak potoczyłyby się sprawy, gdyby nie dziwne zachowanie Hirvonena, Latvali i Gigiego Galli.
Citroëna C8 oraz Renault Grand Espace wymieniono jako alternatywę dla testowanego na stronach 28-29 Chryslera Grand Voyagera.
W Poradach na stronie 37. znajdziecie cytat z forum internetowego tygodnika dotyczący Laguny 1.9 dTi. Mroczny_feliks miał problemy z przepływomierzem, więc go wymontował, dzięki czemu samochód jeździ bardzo przyjemnie. Natychimast „zgasił” go jednak tylik1 konkludując, że znacząco wzrośnie w tej sytuacji zużycie paliwa i mogą się pogorszyć niektóre inne parametry.
Interwencja w sprawie Peugeota 407 przyniosła wyjaśnienia Peugeot Polska. Okazuje się, że właściciel samochodu czekał ponad miesiąc na wymianę pompy wspomagania układu kierowniczego, a wszystko przez problemy z błędem w logistyce. Wyjaśnienia w imieniu Peugeot Polska złożył Pan Andrzej Nosiński. Całość znajdziecie na stronie 38.
Kolejna strona, to porady z zakresu Jak jeździć bezpiecznie. Do zdjęć wykorzystano Renault Clio II.
I dopiero strony 44-46 przynoszą większy materiał poświęcony samochodowi z Francji. To ocena Scenic’a II w dziale Używane. Naturalnie znalazło się sporo marudzenia na temat elektroniki i jej awaryjności (choć raczej będzie to usterkowość). Straszą też kosztami wymiany rozrządu (w ASO), choć moim zdaniem koszty – jak na nowoczesnego diesla przystało – są raczej średnie w porównaniu z innymi markami. Koszty przeglądów (zaliczanych co 30 tys. km) nie szokują, chyba, że to „duży” przegląd, po np. 120 tys. km. Za to wszystko otrzymuje się bardzo funkcjonalne, przestronne auto, które nie pali specjalnie dużo, za to daje sporo frajdy podróżującym z Wami pasażerom. Dbałość o nich przyświecała konstruktorom od samego początku i to widać.
Funkcjonalność tę zresztą doceniono porównując Scenic’a z Fordem C-Maxem i Citroënem Xsarą – Renault bije je oba na głowę. Gdy doliczymy do tego zwykle bogate wyposażenie i wysoki poziom bezpieczeństwa, to okaże się, że wybór Scenic’a może być jednym z lepszych, jakich dokonacie w swoim życiu! ;-)
Na stronach 48-49 Starcie tytanów – relacja z 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Peugeot wprawdzie nie sięgnął po zwycięstwo, ale za to dwa auta spod znaku kroczącego lwa zajęły dwa niższe miejsca podium.
I na koniec numeru (strona 50.) jeszcze kilka wpisów z internetowego forum „Auto-Świata”. Dotyczą one wrażeń związanych z nowym Citroënem C5. Nie obyło się bez krytyki nieruchomego środka kierownicy, co jeszcze jestem w stanie zrozumieć, ale już wpisy o kiepski wykończeniu wnętrza, to lekkie przegięcie – chyba CapoMafioso nie widział jeszcze na żywo tego samochodu i opiera się na zdjęciach w gazetach ;-) A już całkowite kuriozum stanowi wypowiedź niejakiego Mayonesa: „Klaustromobil. Nie spotkałem się z tak ciasnym autem klasy średniej”. Czy mam to komentować? Czy wystarczy, jak odeślę Was do porównania C5-tki, Laguny, Passata i Legacy, jakie opublikował w lipcowym numerze miesięcznik „Auto-Moto”… Passat jedynie na nogi oferuje sporo miejsca, ale na szerokość jest po prostu dramatycznie ciasny!!! Może więc Mayonesowi popitoliły się klasy, albo ślepo wierzy w wyższość samochodów niemieckich i krytykuje wszystko, co francuskie. Bo niektórzy uważają, że jeśli ich zdaniu, ich opinii, przeczą fakty, to tym gorzej dla faktów…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich znalazłem w 26. numerze „Auto-Świata”. Niewiele, więc w gruncie rzeczy można sobie darować.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze