Wraz z Type B, Louis Renault osiągnął kolejny kamień milowy w branży motoryzacyjnej zaledwie rok po legendarnym „Voiturette”. 120 lat temu Type B był jednym z pierwszych modeli na świecie, w którym zamknięta kabina chroniła kierowcę i pasażera z przodu przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi. Był to duży krok naprzód, ponieważ w tym czasie standardem, podobnie jak w powozach konnych, wciąż była jazda na zewnątrz.
Stały dach nadał pojazdowi ciekawy wygląd, zwłaszcza jak na dzisiejsze standardy. Type B był prawie tak wysoki, jak długi! Jego całkowita długość wynosiła 1,9 metra (około pół metra mniej niż w dzisiejszym Renault Twizy), a wysokość sięgała aż 1,8 metra. Renault nazwał ten kształt nadwozia „Coupé”.
Type B był drugim seryjnym modelem Renault. W dużej mierze wykorzystywał mechanikę Voiturette, który wszedł do produkcji seryjnej jako Type A. Przejął on najnowocześniejszy napęd wykorzystujący wał kardana zamiast napędu łańcuchowego, który był wówczas powszechny. Do napędu zastosowano chłodzony powietrzem jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 450 cm³ o mocy 2,7 KM. Umożliwiło to osiągnięcie maksymalnej prędkości 45 km/h. Takie osiągi umożliwiała relatywnie niska masa pojazdu wynosząca maksymalnie 360 kg.
Nieznany dotąd komfort podróżowania Type B został dobrze przyjęty przez bogatych nabywców i znacząco przyczynił się do tego, że pod koniec 1900 roku firma Renault zatrudniała już 110 pracowników. To o 50 więcej niż na początku tegoż roku. Po roku budowy Type B został zastąpiony przez Type C. Renault wprowadziło również wersję zamkniętą coupé. Okazało się, że koncepcja auta z zamkniętym nadwoziem zwyciężyła.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Renault
Najnowsze komentarze