Parlament Europejski chce wprowadzenia nowych przepisów, które mają zmniejszyć liczbę wypadków na drogach. Posłowie chcą ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 30 km/h, braku tolerancji dla pijanych kierowców oraz dodania funkcji „bezpiecznego trybu” w urządzeniach mobilnych.
Projekt rezolucji, który został przyjęty przez Parlament Europejski zakłada wprowadzenie nowych przepisów przyczyniających się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Według projektu, w wypadkach drogowych rocznie ginie 22.700 osób, a około 120.000 zostaje poważnie rannych. Nadmierna prędkość jest odpowiedzialna za około 30 proc. z nich. Projekt jest również wynikiem niespełnionych celów na lata 2010-2020, które zakładały zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych o połowę. Spadek wyniósł tylko 36%.
Najważniejszą zmianą zawartą w projekcie rezolucji ma być wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym a dokładniej w obszarach mieszkalnych i w miejscach, gdzie pieszych i rowerzystów jest najwięcej. Limit 30 km/h nie jest nowym pomysłem. Podobne ograniczenie wprowadziło już wiele europejskich miast, niedawno dołączył do nich Paryż.
Zobacz także: Paryż ogranicza prędkość do 30 km/h
Do zwiększenia bezpieczeństwa ma prowadzić również „zerowa tolerancja” dla pijanych kierowców. Parlament Europejski podkreśla, że alkohol jest przyczyną ok. 25 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków. Ponadto posłowie wzywają państwa członkowskie do utworzenia Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Drogowego. Projekty funduszu, związane oczywiście z bezpieczeństwem, zasilałyby kwoty uzyskane z mandatów.
„Tryb bezpiecznej jazdy” w komórce
Kolejnym krokiem w kierunku zmniejszenia liczby wypadków ma być wprowadzenie trybu bezpiecznej jazdy w urządzeniach mobilnych, co wydaje się sensownym pomysłem biorąc pod uwagę liczbę kierowców, którzy podczas jazdy patrzą w ekran zamiast na drogę. Parlament Europejski chce również skłonić Europejczyków do kupowania i użytkowania nowoczesnych i najbardziej bezpiecznych samochodów nowymi zachętami podatkowymi i atrakcyjnym systemem ubezpieczeń komunikacyjnych.
Najnowsze komentarze