Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

40-lecie Opla Corsy: historia sukcesu w sześciu aktach

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-04-25
w Historia, Opel, Wiadomości
Czas czytania 10 minut
202 2
A A
3

Warto przeczytać!

Citroën C5 X dachował w centrum Paryża? To nie to co myślisz

Nowa Dacia Duster Pickup 2023 4×4. Jak wygląda najnowsza odsłona?

Renault Laguna III i Peugeot 407. Tanie coupé ze świetnym wyglądem

Renault Austral i Dacia Duster w najnowszej odsłonie na Poznań Motor Show. Już w ten weekend

W 2022 roku Opel obchodzi ważne jubileusze: firma od 160 lat oferuje innowacje w przystępnych cenach dla każdego, a jeden z jej największych bestsellerów kończy 40 lat. Premiera Opla Corsy w 1982 roku zrewolucjonizowała klasę małych samochodów, a obecna szósta generacja modelu cieszy się ogromnym wzięciem na rynku. W ubiegłym roku był to najpopularniejszy mały samochód w Niemczech oraz najchętniej kupowany samochód w Wielkiej Brytanii. W pełni elektryczny Opel Corsa‑e zdobył tytuł „Złotej Kierownicy 2020”1, a teraz przypada na niego około jednej czwartej całej sprzedaży Corsy oraz z powodzeniem startuje w sportach motorowych jako bezemisyjny samochód rajdowy.

Jednak, żeby w pełni zrozumieć popularność Corsy od jej debiutu w 1982 roku, trzeba najpierw wspomnieć o innym udanym modelu spod znaku błyskawicy, jakim był Opel Kadett. Początkowo był to mały samochód o długości około 3,8 m, zaprojektowany, aby zapewnić mobilność większej liczbie osób w czasach, gdy jazda samochodem była jeszcze prawdziwym luksusem. Z biegiem lat, wraz ze wzrostem zamożności, klienci szybko stawali się coraz bardziej wymagający. W drugiej połowie XX wieku mały Kadett stawał się coraz większy i mocniejszy, z każdą kolejną generacją przybliżając się do klasy kompaktowej. W rezultacie powstała luka, którą firma z Rüsselsheim postanowiła wypełnić klasycznym modelem podstawowym.

Nadszedł czas na nowy, naprawdę mały samochód – na Corsę. Pierwsze egzemplarze nowego małego modelu opuściły linię produkcyjną w nowej fabryce w Saragossie jesienią 1982 roku, a wkrótce potem Corsa zyskała status bestselera w ofercie Opla. Do dzisiaj, przez 40 lat, wyprodukowano już znacznie ponad 14 milionów egzemplarzy, z czego większość w Saragossie i Eisenach.

Ten sukces w dużej mierze jest zasługą licznych nowoczesnych technologii wprowadzanych w różnych generacjach Corsy, a wcześniej dostępnych tylko w pojazdach wyższych klas. Są to między innymi systemy podnoszące bezpieczeństwo i ułatwiające prowadzenie pojazdu, takie jak ABS, poduszki powietrzne, przednia kamera ze wskaźnikiem odległości, rozpoznawanie znaków drogowych czy asystent pasa ruchu, a od niedawna także adaptacyjne i nieoślepiające reflektory matrycowe Intelli-Lux LED®. Obecna szósta generacja bestsellerowego małego samochodu została bardzo dobrze przygotowana na przyszłość. Od 2019 roku model po raz pierwszy jest oferowany także w całkowicie bezemisyjnej, w pełni elektrycznej wersji Opel Corsa-e.

Opel Corsa: historia sukcesu w sześciu aktach

Akt I: Opel Corsa A 1982-1993

Corsa A charakteryzowała się nadwoziem o zwartej sylwetce i długości zaledwie 3,62 metra. Miała mocne, wyraźnie zaznaczone nadkola jak w samochodach rajdowych i współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36 – wyjątkowo niski, być może nawet rekordowy dla tej klasy pojazdów. Główny projektant Erhard Schnell stworzył mały sportowy samochód o prostych i zdecydowanych liniach, który szczególnie przypadł do gustu „panom domu”. Flagową wersją była stukonna Corsa GSi, ale ten model Opla oferowano także z silnikami wysokoprężnymi. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A sprzedawała się znakomicie – w sumie wyprodukowano 3,1 miliona egzemplarzy tego modelu.

Akt II: Opel Corsa B 1993-2000

Pomimo sukcesu pierwszej Corsy w Rüsselsheim zdecydowano, że jej następca powinien zostać „ulubieńcem pań”. Do pracy zabrał się legendarny projektant firmy Opel, Hideo Kodama. Jego dziełem była bardziej zaokrąglona i łagodniejsza Corsa z urokliwymi „szeroko otwartymi oczami” reflektorów, od razu kojarząca się z miłą twarzyczką dziecka Corsa B była o 10 centymetrów dłuższa od poprzedniczki i znacznie bardziej przestronna w środku. Zastosowano w niej także – po raz pierwszy w tej klasie samochodów – wyższe standardy bezpieczeństwa, w tym hamulce z ABS, wzmocnienia boczne oraz czołowe poduszki powietrzne. Na niektórych rynkach oprócz wersji hatchback Opel ponownie zaoferował nadwozie trójbryłowe, a także kombi i pikapy. Silniki benzynowe zostały wyposażone we wtrysk paliwa i katalizatory, wersja GSi otrzymała 16‑zaworową głowicę, a silniki wysokoprężne – turbodoładowanie. Corsa drugiej generacji odnosiła sukcesy na całym świecie, a sprzedaż sięgnęła 4 milionów egzemplarzy.

Akt III: Opel Corsa C 2000-2006

Zgodnie z zasadą, że nie zmienia się składu zwycięskiej drużyny, o zaprojektowanie nowej Corsy ponownie poproszono Hideo Kodamę. Styl generacji oznaczonej literą C wyraźnie nawiązywał do udanej poprzedniczki. Corsa wydłużyła się o kolejne 10 centymetrów. Zwiększono także rozstaw kół i osi, dzięki czemu w środku zrobiło się znacznie luźniej. Po raz pierwszy nadwozie zostało w całości ocynkowane. Zaawansowane technicznie czterozaworowe silniki benzynowe ECOTEC oraz nowe turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa zapewniały wysoką moc przy niewielkim spalaniu i emisji. Wszystkie wersje były zgodne z normą emisji spalin Euro 4. Corsa C odniosła podobny sukces jak jej poprzedniczki – sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy.

Akt IV: Opel Corsa D 2006-2014

Tym razem odmiany trzy- i pięciodrzwiowa podążyły własnymi drogami. Podobnie jak w przypadku oryginalnej Corsy A, sportowe gusta klientów miała zaspokoić trzydrzwiowa Corsa o charakterystycznej sylwetce przypominającej coupé. Odmiana pięciodrzwiowa stała się zaś w pełni funkcjonalnym samochodem rodzinnym. Corsa D wciąż miała niespełna 4 metry długości – dokładnie 3999 milimetrów. Jednostki napędowe Corsy wyróżniały się niskim zużyciem paliwa między innymi dzięki technologii ecoFLEX Opla oraz systemowi Start/Stop. Samochód z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX zużywał w cyklu mieszanym tylko 3,3 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 88 g/km (wg NEDC). Corsę czwartej generacji sprzedano w liczbie 2,9 miliona egzemplarzy.

Akt V: Opel Corsa E 2014-2019

Dynamiczna, praktyczna i elegancka Corsa E także okazała się bestsellerem, sprzedanym w liczbie około 1,3 miliona egzemplarzy. Corsa piątej generacji była produkowana w zakładach Opla w Saragossie i Eisenach. Mała gwiazda po raz pierwszy urosła powyżej czterech metrów. Komfortowy i wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania samochód mierzył 4,02 metra długości. W ofercie były oczywiście podgrzewane fotele i podgrzewana kierownica oraz automatyczna klimatyzacja, a także przednia kamera z sygnalizatorem odległości, system rozpoznawania znaków drogowych i asystent utrzymania pasa ruchu. Optymalną łączność zapewniały systemy multimedialne z 7‑calowym ekranem dotykowym, kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Opel oferował także flagowe, usportowione wersje małego samochodu – początkowo Corsę OPC z silnikiem o mocy 207 KM (152 kW), a później 150‑konną (110 kW) Corsę GSi.

Akt VI: Opel Corsa F w wersji elektrycznej wprowadzony w 2019 r.

Opel Corsa w szóstej odsłonie jest optymalnie przygotowany do przyszłych wyzwań. Najnowsza generacja małego samochodu, którego światowa premiera miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2019 roku, jako pierwsza jest dostępna także z napędem wyłącznie akumulatorowym. Jednym z ciekawszych elementów wyposażenia są adaptacyjne, nieoślepiające matrycowe reflektory Intelli-Lux LED®, które firma Opel po raz pierwszy oferuje w segmencie małych samochodów. Kierowcę wspomagają liczne nowoczesne systemy, takie jak alarm przedkolizyjny z funkcjami automatycznego hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych oraz radarowy adaptacyjny tempomat. Rozwiązania te zwiększają bezpieczeństwo i sprzyjają relaksowi za kierownicą. Właściwości jezdne, a także przejrzysty i praktyczny układ wnętrza pięciomiejscowej Corsy mierzącej 4,06 metra długości można uznać za wzorcowe. Linia dachu nawiązująca do sylwetki coupé została obniżona o 48 mm w porównaniu z poprzednim modelem, co jednak nie wpłynęło na ilość miejsca nad głową. Kierowca siedzi 28 mm niżej. Niski środek ciężkości zachęca do wykorzystywania osiągów pojazdu i przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych. Najnowsza Corsa ma bardziej bezpośrednią charakterystykę i jest bardziej dynamiczna, zapewniając jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Dzięki takiej recepcie na sukces mały samochód ze znakiem Blitz znów stał się najpopularniejszym autem w swoim segmencie w Niemczech oraz najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii.

W pełni elektryczny bestseller elektryzuje publiczność na kilka sposobów: w Niemczech seryjna Corsa‑e zwyciężyła w plebiscycie „Złota Kierownica 2020”1, a zmodyfikowana Corsa-e Rally udowadnia, że w sporcie samochodowym da się połączyć imponujące osiągi z dbałością o środowisko. Opel jako pierwszy producent skonstruował bezemisyjny, w pełni elektryczny samochód rajdowy, który od 2021 roku rywalizuje w ADAC Opel e-Rally Cup – pierwszym na świecie jednomarkowym rajdowym pucharze samochodów elektrycznych, zapowiadającym przyszły kierunek rozwoju rajdów.

 

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

[1] „Złota Kierownica 2020” za model Opel Corsa-e: AUTO BILD i BILD AM SONNTAG nr 45/2020, kategoria „mały samochód”.

 

 

źródło: Opel Polska


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: CorsaCorsa-eelektryczny OpelhistoriaOpelPSA
Udostepnij70Tweet44Udostepnij12
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Testujemy najnowszego pickupa Renault Oroch w Brazylii - przeczytaj teraz!
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more