ADAC Rallye Deutschland, podobnie, jak Monte Carlo, figuruje w kalendarzu WRC jako rajd asfaltowy, jednak – jak wyjaśnia Guy Fréquelin – w rzeczywistości nie jest do niego podobny: „Prawdziwą loterią może się tu okazać wybór opon w zależności od pogody. Zdarza się, że w poszczególnych miejscach jednego odcinka specjalnego panują różne warunki pogodowe, co sprawia, że jazda bywa trudniejsza niż na Monte Carlo.”
Inną cechą szczególną Rajdu Niemiec jest to, że rozgrywa się on w trzech różnych regionach. Na stokach doliny Mozeli jest to labirynt wąskich i krętych dróg z wieloma agrafkowymi nawrotami. Trasy wokół poligonu Baumholder prowadzą pokrytymi pyłem drogami betonowymi, których skraje ograniczone są pionowymi głazami. Te wkopane w ziemię kamienie, przypominające małe menhiry, służą do zatrzymywania czołgów, ale są jeszcze bardziej groźne dla samochodów WRC. Wreszcie, w regionie Saary, którego trasa rajdu zaledwie dotknie, drogi są szybkie i śliskie. Jednym słowem, każdy znajdzie tu coś dla siebie.
„Połączenie zróżnicowanych nawierzchni i kapryśnej pogody daje w efekcie trudny, ale ciekawy rajd” – komentuje Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny Citroën Sport – „Aby zapewnić dobre osiągi naszych samochodów w każdym warunkach, wybraliśmy wspólnie z załogami ustawienia uśrednione, dające najlepszy kompromis. Będą to pierwsze odcinki jazdy na czas Citroënem C4 na asfaltach w warunkach letnich. Na Monte Carlo samochód sprawował się doskonale, ale tam, inaczej niż w Niemczech, mieliśmy do czynienia z zimnym asfaltem. Możliwe też, że dopiero teraz przekonamy się, jak C4 sprawdza się na mokrej i mało przyczepnej nawierzchni.”
Trudno się dziwić, że w obliczu takich trudności załogi Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Martí podchodzą do czekającego je zadania z rezerwą. „Przedstawia się nas jako zdecydowanych faworytów – tych, którym inni będą musieli dorównać” – mówi Loeb – „Nie będzie to jednak łatwe, jak zresztą żadne z moich zwycięstw. Spodziewam się bardzo zaciętej walki i jestem pewien, że rywale nie dadzą nam chwili wytchnienia. Dla mnie jest to szczególny moment sezonu. Trasa rajdu przebiega w pobliżu mojej rodzinnej Alzacji, więc zawsze przyjeżdża wielu fanów. Odczuwam wielką motywację, by nie zawieść ich oczekiwań. Będę walczył o zwycięstwo – o sukces, dzięki któremu odzyskamy dobrą pozycję w klasyfikacji.”
„Lubię nawierzchnie asfaltowe, ale czy można powiedzieć, że ten rajd ma wszystkie cechy tras asfaltowych?” – zastanawia się Dani Sordo – „Tu często jedzie się jak po szutrze, z zaledwie kawałkami prawdziwego asfaltu. Na kierowcę czyha wiele pułapek, można też paść ofiarą nagłej burzy. Spróbujemy osiągnąć dobry wynik, w czym pomoże nam konkurencyjność naszego C4, ale nic nie jest z góry przesądzone.”
O ile taka ostrożność w wypowiedziach załóg – podwójnych zwycięzców ubiegłorocznej edycji rajdu – może zaskakiwać, to nie dziwi dystans, z jakim do zadania podchodzi Guy Fréquelin: „Jak wykrzesać z siebie entuzjazm w obliczu tak ważnego starcia, o tak wielkiej stawce? Wierzę w nasze szanse na uzyskanie świetnego wyniku, który przybliży nas do celu w walce o mistrzostwo. Jestem przekonany o dużych możliwościach naszych zawodników i Citroëna C4 WRC. Nie mam też żadnych obaw co do poziomu motywacji i pragnienia sukcesu w całej ekipie Citroën Sport. Ale pomimo tych pewników nie popadam w euforię, bo wiem, że drobny szczegół potrafi pokrzyżować najlepsze plany. W każdym razie zrobiliśmy wszystko, by zagrać w tej grze jak najmocniejszymi kartami i nie przepuścić okazji.”
Na pytania odpowiadają:
Guy Fréquelin…
Rajd Finlandii okazał się trudną próbą dla zespołu Citroën Sport. Czy należy o nim zapomnieć? A może wyciągacie z niego ważne wnioski?
„Na starcie wierzyliśmy w swoje możliwości, ale realia okazały się trudniejsze od przewidywań i końcowy wyniki nie przemawiał na naszą korzyść. Dystans dzielący nas od liderów zwiększył się. Musimy jednak wykorzystać wnioski z wszystkiego, co nie działało prawidłowo i ta lekcja powinna nas wzmocnić. Trzeba ją zrozumieć, by uniknąć powtarzania błędów. Od sobotniego wieczoru znaliśmy już rozwiązania naszych problemów. Jest kilka sposobów osiągnięcia poprawy, nad którymi musimy popracować. Przekonaliśmy się, że w Finlandii trudniej niż gdziekolwiek indziej jest transponować obserwacje z treningów na to, czego należy oczekiwać w prawdziwej walce. W czasie testów jeździ się ciągle po tym samym odcinku, a to co innego niż odkrywanie trasy podczas rajdu. C4 wydawał się nam na treningu bardzo skuteczny na długich i szybkich łukach, co nie potwierdziło się w walce, gdy na korzyść Skandynawów działał czynnik znajomości terenu. Kierowcy jeżdżą tam z takimi prędkościami, że najmniejsza korekta, najkrótsza chwila wahania przynoszą stratę czasową.”
Citroën Xsara WRC był w Niemczech nie do pokonania w latach 2001 do 2006. Czy sądzi pan, że C4 jest w stanie przedłużyć tę dobrą passę?
„Mam wielką nadzieję, że tak i pragnę, aby tak się stało. Ta runda musi się stać dla nas odskocznią do dalszej walki o tytuły mistrzowskie w obu kategoriach. W trakcie przygotowań zebraliśmy bardzo obiecujące wnioski i liczymy na to, że potwierdzi się to w czasie rajdu.”
Jak pan wytłumaczy dominację Citroëna i Sébastiena Loeba w tym rajdzie? Czy sukcesy ostatnich lat dają poczucie pewności siebie przed nadchodzącą rundą?
„Trzeba tu wymienić kilka różnych czynników. Przede wszystkim realizujemy tutaj w praktyce całą naszą wiedzę zgromadzoną dzięki udziałowi w Rajdowych Mistrzostwach Francji WRC. Korzystamy z tych doświadczeń opracowując taktykę rajdu i przygotowując do niego samochody. Nasi kierowcy na trasach asfaltowych czują się świetnie, lepiej od niektórych konkurentów. Szczególnie Sébastien zawsze sprawdzał się w walce na tych nawierzchniach. Ale czy wszystko to daje mi poczucie pewności? Oczywiście, że nie! Rajd Niemiec ma swój specyficzny charakter, jest rajdem trudnym. Do tego dochodzi tym razem wielka stawka: od wyniku zależeć mogą losy pozostałej części sezonu. To chyba zrozumiałe, że zarówno ja, jak i cały zespół, jesteśmy ostrożniejsi w prognozach niż zazwyczaj – za to bardzo umotywowani!”
…Sébastien Loeb…
Jak z twojego punktu widzenia wygląda bilans Rajdu Finlandii? Wynik raczej nie odpowiadał waszym oczekiwaniom?
„Zajęcie trzeciego miejsca po tym, jak przez dwa kolejne lata kończyliśmy ten rajd na drugiej pozycji, rzeczywiście nie jest wynikiem, jakiego sobie życzyliśmy. W Klasyfikacji Kierowców straciliśmy cztery punkty, nie był to więc ruch w dobrą stronę. Wprawdzie staraliśmy się walczyć, ale nasze możliwości nie wystarczały. Zostają nam jeszcze trzy szybkie rajdy na nawierzchniach szutrowych, w których nasi przeciwnicy nie będą mieli przewagi znajomości terenu. Jeżeli chcemy rywalizować o zwycięstwo, musimy w nich na nowo stanąć co najmniej na ich poziomie. Nie boję się tego wyzwania, ale mam świadomość, że musimy solidnie przyłożyć się do pracy.”
Po pięciu zwycięstwach z rzędu w Trewirze wystartujecie w roli faworytów…
„…i mam wielką nadzieję, że nikt nas nie pokona! Sytuacja w tabeli sezonu pilnie wymaga tego, abyśmy zaliczyli więcej punktów niż Marcus Grönholm. W przeciwnym razie szanse na obronienie tytułu mistrzowskiego będą już coraz mniejsze. Liczę na to, że będziemy w stanie po raz kolejny walczyć o zwycięstwo, ale nie będzie to łatwe. Są różne czynniki, które komplikują ten rajd – zmienna pogoda, wybór właściwych opon… Nie wydaje mi się, by można było powiedzieć, że jestem tutaj tym, kim Marcus w Rajdzie Finlandii, z jego przewagą rozeznania we własnym terenie. W Niemczech znamy trasy w podobnym stopniu. Marcus był tu nawet o jeden raz więcej niż ja: brał udział w edycji 2001.”
Na czym polega sekret waszej przewagi w tym rajdzie?
„Czy jest w tym w ogóle jakiś sekret? Zresztą, gdyby był, to i tak bym go nie ujawnił! A na serio, na asfalcie istotnie często bywaliśmy szybsi od naszych rywali. Szczerze mówiąc, czuję się pewnie na drogach tego typu. Nie jestem wielkim zwolennikiem dróg trudnych i pełnych pułapek. Kto lubi ścigać się w deszczu samochodem wyposażonym w opony przeznaczone na suchą nawierzchnię? Być może nie najgorzej radzę sobie właśnie w takich sytuacjach…”
…i Dani Sordo.
Jakie pozytywne wnioski wynosisz ze startu w Rajdzie Finlandii?
„Na pewno mam tam jeszcze sporo do poprawienia, ale zacząłem czuć, że stopniowo coraz lepiej ogarniam te specyficzny trasy. Brak mi jeszcze regularności jazdy, poza tym na nowych odcinkach wolałem nie ryzykować. Dzięki stałej wymianie uwag z technikami Citroën Sport udało nam się znaleźć ustawienia samochodu dające mi poczucie pewności w prowadzeniu i pozwalające jechać na tyle szybko, by zaliczać się do czołowej piątki, zanim odpadliśmy. Sprawiło mi to sporą satysfakcję, bo przecież startowałem w Rajdzie Finlandii samochodem WRC dopiero po raz drugi.”
Z kolei w 2006 r. w Rajdzie Niemiec uczestniczyłeś po raz pierwszy za kierownicą samochodu WRC. Jak wspominasz ten start?
„Nigdy tego nie zapomnę! W zeszłym roku to właśnie tam po raz pierwszy uzyskałem nominację do zaliczania punktów w klasyfikacji Konstruktorów. To była wielka chwila w mojej karierze! Przez cały weekend jechało mi się doskonale, co potwierdziłem zdobyciem drugiego miejsca. Jazda Citroënem Xsara dawała mi wielką przyjemność.”
Jaki cel stawiasz sobie przed Rajdem Niemiec 2007? Czy odczuwasz większą presję niż zazwyczaj?
„Presję odczuwamy przez cały sezon; jest ona stałym elementem gry. Jadę tam odrobinę bardziej napięty niż rok temu, bo wiem, że wiąże się ze mną oczekiwania. Asfalt to moja nawierzchnia. Będę musiał potwierdzić, że Guy Fréquelin nie mylił się, stawiając na mnie. A żeby to zrobić, muszę zaliczyć dobry przejazd, postarać się zostawić konkurentów za sobą. Ale na razie trzymam entuzjazm na wodzy, bo partia nie jest jeszcze rozegrana…”
Rajd Niemiec 2007 w skrócie:
* Rajd Niemiec odbywa się od 1982, ale dopiero w roku 2002 włączony został do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata, zatem pod nazwą ADAC Rallye Deutschland i ze statusem WRC rajd obędzie się po raz szósty. Runda ta zaliczana jest także do klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Niemiec: etap piątkowy stanowi ich czwartą, a sobotni – piątą rundę.
* W tym roku wszystkie obiekty rajdu (baza, biuro prasowe, parc fermé) znajdują się w Trewirze (niem. Trier). Bazę usytuowano w Park Plaza w śródmieściu, a salę prasową – podobnie, jak w roku 2003 – w Trier Arena. Park serwisowy rozlokowany został na nabrzeżu Mozeli, w południowej części miasta (w „Trier Messepark”). Trewir, położony o kilka kilometrów od granicy francuskiej, jest jednym z najstarszych miast Niemiec, najbardziej znanym z Porta Nigra – starożytnej bramy miejskiej, zbudowanej przez Rzymian w II wieku.
* Łączna długość trasy tegorocznej edycji rajdu wynosi 1227,04 km, w tym 19 odcinków specjalnych (10 różnych), dających w sumie 356,27 km jazdy na czas.
* Niemcy należą do tej samej strefy czasowej, co Francja, nie ma więc żadnej różnicy czasu. Obowiązującą walutą jest Euro.
* Pierwszym dniem zapoznania z odcinkami specjalnymi będzie wtorek 14 sierpnia w godz. od 9:00 do 15:30 (OS 7/11, 8/12, 9/13 i 10/14. Z trasą superoesu (OS 17) zawodnicy zapoznają się we wtorkowy wieczór (od 20:30 do 20:50), a pozostałe oesy przejadą zapoznawczo w środę 15 sierpnia w godz. 8:00-16:15 (OS 1/4, 2/5, 3/6, 15/18 i 16/19). Każdy odcinek wolno przejechać dwa razy o wyznaczonych godzinach, z maksymalną prędkością 90 km/h.
* Odcinek testowy na dystansie 5,32 km odbędzie się we czwartek 16 sierpnia w godz. 8-12. Jego trasę wytyczono w pobliżu wsi Mesenich, o 12,02 km na wschód od parku serwisowego w Trewirze.
* Uroczystość startu rozpocznie się we czwartek 16 sierpnia o godz. 20:00 przed Porta Nigra w Trewirze.
* Każdy z kierowców ma prawo skorzystać z usług „załogi szpiegowskiej”, której wolno przejechać jeden raz trasę każdego odcinka przed przejazdem zawodników.
* Silniki: Silnik Citroëna C4 WRC Sébastiena Loeba jest ten sam, co w Rajdzie Finlandii. Dani Sordo ma do dyspozycji nowy silnik. Podwozia użyte w Niemczech nie muszą zostać wykorzystane w żadnym innym rajdzie.
* Na jeden samochód przypadają dwie skrzynie biegów, które następnie wystarczyć muszą na Rajd Katalonii.
* Opony: Limit wynosi 60 szt. opon na załogę, jednak wykorzystać (w całym rajdzie wraz z odcinkiem testowym) wolno maksymalnie 43 z nich. Lista kodów paskowych i wzorów bieżnika została przekazana FIA w poniedziałek 13 sierpnia.
* Etap 1: piątek 17 sierpnia: 396,90 km, w tym 6 OS (3 różne), w sumie 128,60 jazdy na czas. Start rajdu po wyjeździe z parku serwisowego o 9:30. OS1: Ruwertal/Fell 1 (19,79 km); OS2 Grafschaft Veldenz 1 (23,04 km); OS3: Schönes Moselland 1 (21,47 km). Komasacja (13:39, 20 min). Serwis A (13:59, 30 min.). OS4: Ruwertal/Fell 2; OS5: Grafschaft Veldenz 2; OS6: Schönes Moselland 2. Serwis B (18:46, 45 min. Ostatni samochód w parc fermé o 23:00.
* Etap 2: sobota 18 sierpnia: 586,58 km, w tym 8 OS (4 różne), w sumie 164,86 jazdy na czas. Wyjazd z parc fermé (7:00), wjazd na Serwis C (7:10, 10 min). OS7: St Wendeler Land 1 (16,37 km); OS8: Bosenberg 1 (19,00 km). Wysunięty punkt serwisowy w Konken (9:49, 15 min). OS9: Erzweiler 1 (16,51 km); OS10: Arena Panzerplatte 1 (30,55 km). Komasacja (12:32, 30 min). Serwis D (13:02, 30 min.). OS11: St Wendeler Land 2; OS12: Bosenberg 2. Wysunięty punkt serwisowy w Konken (16:01, 15 min). OS13: Erzweiler 2; OS14: Arena Panzerplatte 2. Serwis E (18:47, 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o 23:00.
* Etap 3: niedziela 19 sierpnia: 243,56 km, w tym 5 OS (3 różne), łącznie 62,81 km jazdy na czas. Wyjazd z parc fermé (8:00), wjazd na Serwis F (8:10, 10 min). OS15: Dhrontal 1 (11,14 km); OS16: Moselwein 1 (18,08 km); OS17: Circus Maximus Trier (4,37 km). Komasacja w Messepark (11:31, 55 min.). OS18: Dhrontal 2; OS19: Moselwein 2. Meta rajdu o godz. 15:00.
* Uroczystość podium od godz. 15:00 przed Porta Nigra w Trewirze.
* Uwaga: Ważną nowością jest dodanie wysuniętego punktu serwisowego w Konken, o 83 km na południowy wschód od Trewiru.
* Od czasu włączenia Rajdu Niemiec do kalendarza WRC Citroën i jego załoga Sébastien Loeb i Daniel Elena pozostają w Trewirze niepokonani. Do ich zwycięstw w latach 2002-03-04-05 i 2006 trzeba dodać wygraną załogi Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni (Citroën Xsara WRC) w roku 2001.
* Sébastien Loeb i Daniel Elena uczestniczyli w Rajdzie Niemiec do tej pory pięciokrotnie, za każdym razem triumfując (wszystkie starty Citroënem Xsara). W 2002 r. właśnie w tym rajdzie odnieśli swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
* Dani Sordo wystartuje w Rajdzie Niemiec po raz czwarty. W 2006 r. (Citroën Xsara/Marc Martí zajął miejsce 2, w 2005 r. (Citroën C2 S1600/Marc Martí) 13 w klas. gen. i 1 w kategorii Junior, a w 2004 r. (Mitsubishi Lancer/Carlos Del Barrio) – 19 w klas. gen.
* Marc Martí startuje w Rajdzie Niemiec jako pilot od roku 2002: 2006 (Dani Sordo/Citroën Xsara/2 miejsce), 2005 (Dani Sordo/Citroën C2 Super 1600 – 13 w klas. gen. i 1 w kategorii Junior), 2004 (Carlos Sainz/Citroën Xsara – 3 m.), 2003 (Carlos Sainz/Citroën Xsara – 6 m.), 2002 (Jesús Puras/Citroën Xsara – n.u.).
* W rajdzie wystartują trzy Citroëny Xsara WRC zgłoszone prywatnie: dwa w barwach zespołu OMV Kronos Citroën World Rally Team (załogi Manfred Stohl/Ilka Minor i François Duval/Patrick Pivato oraz jeden z zespołu PHSport, z załogą Toni Gardemeister/Jakke Honkanen.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze