-
Bardziej nowoczesny, większy i stylowy: w 1963 roku Rekord A zastąpił Rekorda P2
-
Różnorodność stylów nadwozia: sedan, coupe, kombi i samochód dostawczy
-
Wyraziste linie: prosty design z praktycznym, obszernym wykorzystaniem przestrzeni
-
Śmiała i przejrzysta, skoncentrowana na kierowcy i zelektryfikowana: oto Astra najnowszej generacji
Rok 1963 był rokiem pełnym wrażeń: prezydent USA John F. Kennedy odwiedził Berlin Zachodni i wypowiedział legendarne słowa „Ich bin ein Berliner” (Jestem berlińczykiem). W wieku 87 lat, kanclerz Niemiec Adenauer zrezygnował z urzędu w ówczesnej stolicy Bonn, a jego następcą został Ludwig Erhard uważany za ojca niemieckiego „cudu gospodarczego”. Wśród młodego pokolenia swoje triumfy święcili The Beatles i podbijali listy przebojów.
W branży motoryzacyjnej też wiele się działo, powoli do głosu dochodził nowy styl. Wiosną 1963 roku Opel zaprezentował nowego Recorda, „samochód bezkompromisowego postępu”, jak określała go ówczesna broszura sprzedażowa. Dzięki połączeniu wyrazistych linii i wzorowego wykorzystania przestrzeni, nowy model klasy średniej zachwycił opinię publiczną. To tak jak najnowsza generacja Astry dziś, prawie sześć dekad później. Jest ona bardziej wyrazista, śmiała i skoncentrowana na kierowcy niż kiedykolwiek, a do tego po raz pierwszy zelektryfikowana. Astra ukazuje podejście Opla do przyszłości z zerowym poziomem emisji zanieczyszczeń i innowacyjnymi technologiami.
1953: rzeczywisty rok narodzin Opla (Olympia) Rekorda
60 lat temu Opel po raz pierwszy zaprezentował model Rekord. Historia nazwy tego udanego modelu klasy średniej jest jednak nieco bardziej skomplikowana i sięga jeszcze dalej. Jego przodkiem był Opel Olympia Rekord, który został wprowadzony w 1953 roku, czyli 70 lat temu – był to pierwszy całkowicie nowy projekt Opla od czasu wznowienia produkcji samochodów w 1946 roku. Od roku modelowego 1957 Opel nazywał Olympię Rekord również „P1”, co było nawiązaniem do panoramicznej szyby przedniej. W 1960 roku Opel całkowicie zrezygnował z nazwy Olympia. Nowy model, Rekord P2, otrzymał dodatek w postaci liczby „2”, choć przednia szyba nie miała już tak mocnej krzywizny jak we wcześniejszym modelu. Wiosną 1963 roku Opel zaprezentował nowy samochód średniej wielkości i tak powstał Rekord A.
Wyrazisty design, doskonałe wykorzystanie przestrzeni: Rekord A to styl i praktyczność
Od początku nowy Opel Rekord A przyciągał uwagę swoim wyrazistym, łagodnym designem. Materiały publikowane w tamtych czasach głosiły: „Kierowcy szczególnie docenili łagodne, proste linie nadwozia i dużą ilość miejsca. Dzięki komfortowi wnętrza i właściwościom jezdnym ta ostatnia nowość z Rüsselsheim wkracza na obszar, który jeszcze dziesięć lat temu był zarezerwowany dla Kapitäna. Przerasta go nawet pod względem wnętrza, ale zużywa o 20 procent mniej paliwa”.
W Rekordzie A, typowe amerykańskie krzywizny ustąpiły miejsca łagodnym powierzchniom. Reflektory nie były już umieszczone nad osłoną chłodnicy, ale otaczały ją po obu stronach na takiej wysokości, że przód pojazdu tworzył wizualną całość – był to prawie pierwszy protoplasta obecnego przodu marki Opel Vizor, który został zainspirowany modelem Opel Manta. Boki i tył również zachwycały wyrazistością. Zbędne chromowane listwy ozdobne czy aplikacje przestały być popularne – nowy model skupił się na tym, co najważniejsze.
A to oznaczało zaoferowanie kierowcy i pasażerom jak największej ilości miejsca w samochodzie: przy wymiarach 4,512 x 1,696 x 1,465 m (długość x szerokość x wysokość), Rekord A prawie nie zmienił się w stosunku do swojego poprzednika, a jednak jego wnętrze stało się znacznie większe. Dzięki najnowocześniejszym metodom projektowania udało się uzyskać znacznie więcej przestrzeni, co pozytywnie wpłynęło na komfort samochodu i codzienne użytkowanie. Także wersja kombi o długości 4,51 metra oferowała teraz ponad dwa metry sześcienne przestrzeni ładunkowej, a dzięki rozstawowi osi, który został zwiększony o prawie dziesięć centymetrów do 2,639 metra, szczególnie pasażerowie z tyłu zyskali więcej miejsca na nogi. Ponadto pochylona przednia i tylna szyba podkreśliły długi, elegancki wygląd Rekorda A.
Jednocześnie w centrum uwagi znalazły się bezpieczeństwo i wrażenia z jazdy. Sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o około 30 procent. Ponadto Rekord A był wyposażony w dwuramienną kierownicę i był dostępny z hamulcami tarczowymi z przodu i dwuobwodowym układem hamulcowym. Nowo opracowany system ogrzewania i wentylacji zapewniał komfort i bezpieczeństwo. I tak na przykład, boczne dysze nawiewu umieszczono w narożnikach tablicy rozdzielczej, aby uzyskać optymalną ochronę przed ewentualnym zaparowaniem szyb.
Wolność wyboru: Liczne warianty Opla Rekorda A
Model Rekord A był dostępny w licznych wariantach, które zaspokajały niemal wszystkie gusta i potrzeby klientów: średniej wielkości model oferowany w tamtych czasach w przystępnej cenie 6.830 DM był dostępny jako dwu- i czterodrzwiowa limuzyna z wyposażeniem podstawowym lub luksusowym, jako sportowe coupé oraz jako praktyczny Rekord Caravan kombi. Dopełnieniem gamy był trzydrzwiowy lekki samochód dostawczy. Klienci mieli do wyboru w sumie 28 różnych kolorów: 13 jednobarwnych i 15 dwubarwnych. Wyposażenie standardowe obejmowało m.in. nagrzewnicę, wycieraczki szyby przedniej, centralny zamek (co ówcześnie wcale nie było standardem), tapicerkę foteli i podsufitkę z imitacji skóry, a w wersji kombi – pokrowiec na koło zapasowe.
Czterocylindrowe, rzędowe silniki o pojemności 1.5 i 1.7 litra i mocy 40 kW/55 KM oraz 44 kW/60 KM zapewniały niezawodne osiągi. Klienci poszukujący dodatkowych osiągów mogli wybrać model Rekord „6” z 1964 roku. Dzięki sześciocylindrowemu, rzędowemu silnikowi o pojemności 2.6 litra i mocy 74 kW/100 KM samochód osiągał prędkość maksymalną wynoszącą ponad 170 km/h. Jednocześnie, Rekord 6 jest uważany za przodka Opla Commodore. Ostatni Rekord A zjechał z linii produkcyjnej jesienią 1965 roku i natychmiast został zastąpiony modelem Rekord kolejnej generacji.
Odpowiedzialne osiągi: nowa generacja, zelektryfikowany Opel Astra
Osiągi i emocjonalny design – właśnie to reprezentuje dzisiaj bestseller klasy kompaktowej, jakim jest Opel Astra. Nowa generacja modelu jest po raz pierwszy dostępna w wersji zelektryfikowanej, zarówno jako model pięciodrzwiowy jak i Astra Sports Tourer kombi. Jednocześnie, Astra i Astra Sports Tourer o długości odpowiednio 4,37 i 4,64 metra odzwierciedlają wymiary dawnego Opla Rekorda A. W wersji z napędem hybrydowym typu plug-in, zdobywca „Złotej kierownicy 2022”1 oferuje lokalnie bezemisyjną jazdę, pokazując, że radość z dynamicznej jazdy można połączyć z poczuciem odpowiedzialności. Doskonałym tego przykładem są nowe modele GSe należące do dynamicznej submarki Opla – GSe (skrót oznaczający „Grand Sport electric”), które dopełniają gamę Astry. Dzięki mocy układu wynoszącej 165 kW/225 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu 360 Nm Astra GSe zdecydowanie wyróżnia się w swojej klasie (zużycie paliwa według WLTP2: 1,2-1,1 l/100 km, CO2 emisja CO2 26-25 g/km; wartości w cyklu mieszanym). Litowo-jonowy akumulator o pojemności 12,4 kWh umożliwia lokalnie bezemisyjną jazdę do 64 kilometrów według cyklu WLTP3 (zasięg elektryczny w mieście wg WLTP3: 69-73 km).
Ponadto Astra obecnej generacji interpretuje bogate dziedzictwo marki w innowacyjny i inspirujący sposób: czyste, muskularne powierzchnie pozbawione zbędnych ozdób z charakterystycznym obliczem marki Opel Vizor inspirowanym Mantą A. Astra jest również bardzo praktyczna. Sportowa, elegancka wersja Sports Tourer oferuje pojemność bagażnika do 1.634 litrów; nawet hybryda plug-in ma pojemność bagażnika do 1.553 litrów ponieważ akumulator został praktycznie ukryty pod podwoziem.
Skonfiguruj Opla dla siebie
Nowy model zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu: Opel Astra oferuje liczne najnowocześniejsze technologie, począwszy od adaptacyjnych reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED® Pixel złożonych z aż 168 segmentów LED, poprzez system Intelli-Drive 1.0, łączący kilka systemów wspomagania kierowcy, aż po intuicyjnie obsługiwany, w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel. Zgodnie z credo marki, Opel nadal wprowadza innowacje z wyższych segmentów pojazdów i czyni je przystępnymi dla szerokiego grona użytkowników.
[1] AUTO BILD nr 45/2022 i BILD am SONNTAG nr 46/2022, kategoria „najlepszy samochód do 50.000 EUR”.
[2] Wartości określone zgodnie z obowiązującą, bardziej realistyczną metodą WLTP (światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich), która zastępuje procedurę opartą na NEDC (nowy europejski cykl jazdy). Zużycie paliwa, emisja CO2 i zasięg zależą nie tylko od efektywnego wykorzystywania energii, ale także od stylu jazdy kierowcy i innych nietechnicznych czynników. Informacje o zużyciu paliwa i emisji nie odnoszą się do konkretnego egzemplarza oraz służą wyłącznie porównaniu z innymi typami pojazdów.
[3] Zasięg określony zgodnie z metodologią badania procedury WLTP (R (WE) nr 715/2007, R (UE) nr 2017/1151). Rzeczywisty zakres może się różnić w warunkach codziennej eksploatacji i zależy od różnych czynników, w szczególności od indywidualnego stylu jazdy, charakterystyki trasy, temperatury zewnętrznej, stosowania ogrzewania i klimatyzacji oraz wstępnego nagrzewania.
źródło: Stellantis Polska
Najnowsze komentarze