Od czasu awansu, w 2002 r., do kalendarza RMŚ, Niemcy są synonimem rajdu bardzo szybkiego, o kilku wyraźnych cechach charakterystycznych. Trasy biegną drogami o trzech rodzajach nawierzchni: wąskich, krętych i zapiaszczonych na zboczach Doliny Mozeli, betonowych, jeszcze bardziej zabrudzonych, na poligonie Baumholder oraz wijących się wśród pól i lasów w dolinie Saary. Do specyfiki rajdu należy także kapryśna pogoda z częstym przeplataniem się deszczu i słońca na trasie, która w tym roku obejmuje 353,89 km, podzielonej na 19 odcinków specjalnych.
„Do różnych typów nawierzchni i profili tras, jakie tam napotykamy, dochodzi zmienna pogoda. W sumie Rajd Niemiec to operacja złożona, wieloaspektowa, a przez to trudna” – komentuje Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny zespołu Citroën Sport.- „Aby skutecznie radzić sobie w każdych warunkach, trzeba znaleźć właściwy kompromis w zakresie ustawień samochodów. Podczas testów skupiliśmy się na wypróbowaniu regulacji stosownych do naszych nowych opon Pirelli P Zero Hard, które mogliśmy dobrze poznać dopiero w prawdziwej walce. Opony będą w Niemczech ważnym czynnikiem, bo po raz pierwszy od czasu Monte Carlo mamy wybór pomiędzy Pirelli P Zero Hard i Soft [z twardą i miękką mieszanką].”
„Nie zamierzamy spocząć na laurach po zwycięstwie w Finlandii, na terenie naszych głównych rywali, szczególnie, że czeka nas runda, w której zawsze dobrze nam szło” – zapowiada Sébastien „Loebinen”, jak żartobliwie skandowali tydzień temu kibice w Jyväskylä.- „To prawda, że w Niemczech osiągałem dobre wyniki, ale nigdy nie przychodziło mi to łatwo. Tam do ostatniej chwili nigdy nic nie wiadomo. Lubię „Rally Deutschland”, mam tam dużą publiczność, ale jestem ostrożny, bo wiem, na ile różnych pułapek można natrafić.”
„Naszym celem jest zwycięstwo. Nie dlatego, że chcę przedłużyć serię moich wygranych w Trewirze do siedmiu, lecz dlatego, że jest to dobra sposobność do poprawienia wyników w obu klasyfikacjach tego sezonu. Nasze Citroëny C4 są niezwykle skuteczne na takich nawierzchniach – postaramy się to wykorzystać. Na nowo czeka nas zabawa z doborem opon. Nie wiem, czy wpłynie to na wynik, ale oczywiście spróbujemy dobrze wywiązać się także z tego zadania.”
Dani Sordo i Marc Martí, zdobywcy cennego czwartego miejsca w Finlandii, cieszą się na niemiecka rundę. „Co prawda na trasach szutrowych radzę sobie coraz lepiej, ale z prawdziwą radością wracam na asfalt” – przyznaje Dani.- „Z tym, że Niemcy to rajd specyficzny. Czasami bywa tam tyle błota naniesionego przez deszcz lub przez samochody na cięciach zakrętów, że czasami więcej się jedzie po ziemi niż po asfalcie.”
„Nie jest to mój ulubiony rajd na nawierzchni twardej, ale uważam, że stać nas na dobry wynik. Przemawia za tym sporo argumentów. Po niedawnych testach jesteśmy w pełni zadowoleni z naszego C4 WRC. Świetnie się w nim czuję, a typ dróg ogólnie mi odpowiada. Startujemy z ambicją zajęcia wysokiej lokaty. Najlepsze dla nas i dla Citroëna byłoby miejsce na podium.”
RAJD NIEMIEC OD A do Z
*7 Rajd Niemiec (runda 10/15) (13-17 sierpnia 2008).
*Nawierzchnia: asfalt.
*Miejsce: Trewir.
*Informacje praktyczne: miejscową walutą jest Euro. Pomiędzy Niemcami a Francją nie ma różnicy czasu.
*Sprawy techniczne: Silniki wykorzystane w Niemczech muszą następnie wystarczyć na Rajdy Katalonii i Korsyki. Pod innymi względami Rajd Niemiec nie jest powiązany w parę z żadną inną rundą. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.
*Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 235/40ZR18 Hard lub Soft (w wersji twardej lub miękkiej). W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Nacinanie opon jest zakazane, a limit ich liczby wynosi 60 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.
*Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 12 i środę 13 sierpnia. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 90 km/h. Przy zapoznaniu z superoesem obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Z trasą superoesu w Trewirze zawodnicy zapoznają się we wtorek wieczorem, przejeżdżając ją czterokrotnie.
*Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 14 sierpnia w godz. od 8:00 do 12:00. Wytyczony o 16,72 km na zachód od parku serwisowego, jest identyczny jak w roku ubiegłym i liczy 5,80 km długości. Trasę spowalniają szykany.
*Konferencja prasowa: we czwartek 14 sierpnia od godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu w Messepark.
*Uroczystość startu: we czwartek 14 sierpnia od godz. 20:00, przed Porta Nigra w Trewirze.
*Trasa: o całkowitej długości 1174,91 km, w tym 19 odcinków specjalnych (10 różnych), o łącznym dystansie 352,89 km.
*Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 15 sierpnia: 366,82 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 108,16 km. Wyjazd z parku serwisowego od 8:30. OS1: Ruwertal/Fell 1 (21,22 km); OS2: Grafschaft Veldenz 1 (23,04 km); OS3: Moselland 1 (9,82 km). Komasacja (12:34/1 godz.), Serwis A (13:34/30 min.). OS4: Ruwertal/Fell 2; OS5: Grafschaft Veldenz 2; OS6: Moselland 2. Serwis B (18:13/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.
Etap 2: sobota 16 sierpnia: 574,90 km, w tym 8 OS 9 4 różne) na łącznym dystansie 159,76 km. Wyjazd z parc fermé o godz. 6:15; serwis C (6:25/15 min). OS7: Bosenberg 1 (19,12 km); OS8: Freisen/Westrich 1 (16,16 km); OS9: Birkenfelder Land 1 (14,22 km). Serwis wysunięty w Birkenfeld (10:01/15 min.). OS10: Arena Panzerplatte 1 (30,38 km). Komasacja (12:19/30 min.); Serwis D (12:49/30 min.). OS11: Bosenberg 2; OS12: Freisen/Westrich 2; OS13: Birkenfelder Land 2. Serwis wysunięty w Birkenfeld (16:40/15 min.). OS14: Arena Panzerplatte 2. Serwis E (18:58/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o 23:00.
Etap 3: niedziela 17 sierpnia: 233,19 km, w tym 4 OS (3 różne) na łącznym dystansie 84,97 km. Wyjazd z parc fermé o godz. 6:15, Serwis F (6:25/15 min.) OS15: Dhrontal 1 (22,22 km); OS16: Moselwein 1 (18,08 km). Komasacja (9:08/15); Serwis G (9:23/30 min.). OS17: Dhrontal 2; OS18: Moselwein 2; OS19: Superoes w Trewirze (4,37 km); Serwis H (13:31/10 min).
*Ogłoszenie wyników i podium: w niedzielę 17 sierpnia, przed Porta Nigra w Trewirze, od godz. 16:15.
*Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 17 sierpnia, od 17:00 w biurze prasowym rajdu w Messepark.
*Nowości: W tym roku rajd będzie miał tylko jedno biuro prasowe, na terenie Messepark. Co do odcinków specjalnych, ważnymi nowościami są OS7/12 Bosenberg, OS9/13 i Birkenfelder. Fragmenty oesu 10/14 Panzerplatte przejeżdżane będą w odwrotnym kierunku niż poprzednio. Mniej istotne zmiany obejmują połączenie fragmentów tras przejeżdżanych w latach 2006 i 2007: OS1/4 Ruwertal/Fell przedłużono o 2 km, a OS 3/6 Moselland został skrócony o 12 km.
*Citroën w Rajdzie Niemiec: Po zwycięstwie załogi Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni (Xsara) w 2001 r. (edycja nie zaliczana do Rajdowych Mistrzostw Świata), Citroën zaliczył sześć wygranych z rzędu (lata 2002-2007, załoga Sébastien Loeb/Daniel Elena, do 2006 Xsara, 2007 C4).
*Statystyki załóg przed rajdem:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 107. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 42. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 53. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 119. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
*Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Niemiec:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: wezmą w nim udział po raz siódmy: 2007 (C4/1 m.), 2006 (Xsara/1 m.), 2005 (Xsara/1 m.), 2004 (Xsara/1 m.), 2003 (Xsara/1 m.), 2002 (Xsara/1 m.).
Dani Sordo: piąty start; wszystkie dotychczasowe z M. Martí: 2007 (C4/nie ukończ.), 2006 (2 m.), 2005 (C2 Super 1600/13 m.), 2004 (Carlos Del Barrio/Mitsubishi/19 m.).
Marc Martí: ósmy start: 2007 (Dani Sordo/C4/ nie ukończ.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/2 m.), 2005 (Dani Sordo/C2 Super 1600/13 m.), 2004 (Carlos Sainz/Xsara/3 m.), 2003 (Carlos Sainz/Xsara/6 m.), 2002 (Jesús Puras/Xsara/ nie ukończ.).
*W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach/David Senior i Urmo Aava/Kuldar Sikk, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
Źródło: Citroën Polska
Zdjęcia: Rajd Niemiec’2007
Najnowsze komentarze