W Cardiff wystartują także dwa inne C4 WRC: jednym z nich, przygotowanym i wystawionym przez zespół PH-Sport przy wsparciu Citroën Sport Technologies, pojedzie załoga Conrad Rautenbach/David Senior, drugim – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, niedawni zdobywcy tytułu Mistrzów Świata Juniorów*.
Zawodników czeka 19 odcinków specjalnych, liczących łącznie nieco ponad 348 km jazdy na czas. Trasa, wytyczona na północ od parku serwisowego w Swansea, zawiera sporo nowości, łącząc odcinki klasyczne, ale zmodyfikowane (jak Resolfen) lub pokonywane w odwrotnym kierunku (Crychan) z nowymi oesami w regionie Builth Wells, w którym rajd nie gościł od 8 lat. Tym razem jego tradycyjna, nie używana już nazwa RAC (Rajd Automobilklubu Królewskiego) byłaby w pełni uzasadniona: późny, grudniowy termin sprawi zapewne, że szybkie, leśne drogi, mało niszczące dla samochodów, będą mokre, błotniste, a być może nawet oblodzone i ośnieżone. Jeśli do tego przykryje je nieodłączna mgła znad Gór Czarnych, ostatnia runda sezonu będzie ciężka, trudna, widowiskowa – „jak za dobrych czasów dawnego rajdu RAC”.
Zespół Citroën-Total staje do decydującego starcia z przewagą 11 punktów – cenną, ale zarazem znikomą, biorąc pod uwagę wszystkie pułapki i przeszkody walijskich tras. Od czasu, gdy zaczęto rozgrywać Rajdowe Mistrzostwa Świata Konstruktorów, właśnie ten rajd nie raz przynosił zaskakujące zmiany sytuacji w tabeli. Jeżeli jedyny rywal Citroëna walczący jeszcze o zwycięstwo uplasuje swoje dwie załogi na dwóch pierwszych miejscach, Loeb i Sordo będą musieli zdobyć łącznie co najmniej 7 punktów, aby po raz czwarty wpisać markę Citroën do kroniki mistrzowskiej i po indywidualnym triumfie Loeba i Eleny* móc się cieszyć z wygranej w obydwu klasyfikacjach.
Loeb – główna broń zespołu – tym razem pracować będzie na wynik drużynowy. „Od Japonii jestem w dobrym rytmie” – zapewnia.- „Lubię Rajd Walii za szczególny klimat: ciągłą walkę o pokonanie kolejnych pułapek. Teren jest specyficzny, trudny, przyczepność na błocie zmienia się z zakrętu w zakręt. Miejscami jest techniczny, miejscami bardzo szybki, a wszędzie jedzie się szaleńczo szybko jak na przyczepność, która jest słaba, a chwilami wydaje się, że nie ma jej wcale!”
„Nigdy nie wygrałem tego rajdu, z różnych powodów. Naturalnie, bardzo chciałbym wreszcie tego dokonać, ale tym razem nie będzie to moim głównym celem. Dla Citroëna liczy się zdobycie
mistrzostwa w Klasyfikacji Konstruktorów. Zrobię wszystko, co potrafię, aby do tego doprowadzić. Musimy bronić naszej 11-punktowej przewagi, a więc unikać błędów i koniecznie dojechać do mety – jeśli nie przed, to tuż za konkurentami.”
Również Dani Sordo i Marc Martí, po raz trzeci startujący wspólnie w Walii, wiedzą, że zespół liczy na punkty z ich strony. „Jeszcze bardziej niż w poprzednich rundach skupię się na tym, by ukończyć rajd na jak najwyższej pozycji” – obiecuje Sordo. – „Moje doświadczenia z tego rajdu są skromne, ale lubię go. Jest zróżnicowany, szybki, a trasy nie niszczą samochodów.”
„Nie znoszę natomiast mgły” – dodaje Hiszpan. – „Gdy po zmierzchu jedzie się we mgle jak w mleku, nie jest to ani łatwe, ani przyjemne, a przecież trzeba się zmuszać do wysokiego tempa. Jeśli do tego dojdzie deszcz lub śnieg, warunki mogą się stać wprost dantejskie. Stąd zresztą legenda tego rajdu. Jeżeli uda nam się zdobyć drugi tytuł w tym sezonie, będzie to piękna nagroda.”
Rajd Wielkiej Brytanii – Walia od A do Z
* 76 Rajd Wlk. Brytanii – Walia (runda 15/15) (4-7 grudnia 2008).
* Nawierzchnia: szuter.
* Miejsce: Swansea i Cardiff.
* Informacje praktyczne: Park serwisowy rajdu znajduje się w Swansea, a baza i biuro
prasowe na Stadionie Millenium w Cardiff. Różnica czasu pomiędzy Walią a Francją wynosi jedną godzinę. Gdy w Paryżu jest południe, w Cardiff jest godz. 11. Miejscową walutą jest funt szterling. 1 GBP = 1,20 Euro.
* Sprawy techniczne: Silnik samochodu Sébastiena Loeba ma za sobą – zgodnie z regulaminem – Rajdy Nowej Zelandii i Japonii. Silnik w C4 załogi Sordo/Martí został wymieniony (bez nałożenia kary) po Rajdzie Japonii. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.
* Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon, Pirelli Scorpion WRC 205/65-15 DS Soft Gravel. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 42 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 2 i środę 3 grudnia, w godz. 8:00-16:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 80 km/h.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 4 grudnia, w godz. od 8:00 do 12:00, na trasie identycznej jak w roku 2006, długości 3,9 km, wytyczonej w lesie Penllergaer, o 18 km na północ od parku serwisowego.
* Konferencja prasowa: przed rajdem odbędzie się we czwartek 4 grudnia, od godz. 13:30, w bazie rajdu na Stadionie Millenium w Cardiff.
* Uroczystość startu: we czwartek 4 grudnia, od godz. 18:00, w Cardiff.
* Trasa: o łącznej długości 1428,44 km, w tym 19 odcinków specjalnych (10 różnych), w sumie na dystansie 348,99 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 5 grudnia: 561,54 km, w tym 8 OS (4 różne) o łącznej długości 123,68 km. Start z parku serwisowego od godz. 6:00. OS1: Hafren 1 (19,10 km); OS2: Sweet Lamb 1 (5,11 km); OS3: Myherin 1 (35,34 km). Komasacja (11:33/15 min.). Serwis wysunięty A w Builth Wells (11:48/15 min.). OS4: Hafren 2; OS5: Sweet Lamb 2; OS6: Myherin 2; OS7: Walter Arena 1 (2,29 km); OS8: Walter Arena 2. Serwis B (18:02/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:40.
Etap 2: sobota 6 grudnia: 547,26 km, w tym 7 OS (4 różne) o łącznej długości 129,21 km. Wyjazd z parc parc fermé (7:15). Serwis C (7:25/15 min.). OS9: Resolfen 1 (30,68 km); OS10: Halfway 1 (18,57 km); OS11: Crychan 1 (14,86 km). Komasacja (11:58/15 min.), Serwis D (12:13/30 min.). OS12: Resolfen 2; OS13: Halfway 2; OS14: Crychan 2. Komasacja w Cardiff (17:36/33 min). OS15: Superoes Cardiff (0,99 km). Serwis E (19:23/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:10.
Etap 3: niedziela 7 grudnia: 319,64 km, w tym 4 OS (2 różne) o łącznej długości 96,10 km. Wyjazd z parc fermé o 6:50. Serwis F (7:00/15 min.). OS16: Rheola 1 (27,96 km); OS17: Port Talbot 1 (20,09 km). Komasacja (9:45/15 min.), Serwis G (10:00/30 min.). OS18: Rheola 2; OS19: Port Talbot 2. Serwis H (13:03/10 min.). Ogłoszenie wyników i podium od godz. 14:56.
* Uroczystość podium: niedziela, 7 grudnia, od godz. 14:50 w Cardiff.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę, 7 grudnia, od godz. 15:30, w bazie rajdu
na Stadionie Millenium w Cardiff.
* Nowości: Tym razem nowości będą liczne. W stosunku do edycji z roku 2007 nowe są wszystkie odcinki specjalne pierwszego etapu, a takSe serwis wysunięty w Builth Wells. OS 7 i 8 Walters Arena oraz OS 9 i 12 Resolfen są zmodyfikowane w końcowej partii. OS10/13 Halfway oraz OS11/14 Crychan i 17/19 Port Talbot odbędą się na tej samej trasie, ale przejeżdżanej w odwrotnym kierunku. Nawet superoes w Cardiff jest inny niż w ubiegłym roku. Jedynym odcinkiem o przebiegu identycznym jak rok temu jest Rheola (OS16/18).
* Statystyki załóg przed rajdem:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 112. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata:
Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 46. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (2004, 2005, 2006, 2007 i 2008*).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 58. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 124. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Walii:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: wystartują po raz ósmy. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4/3 m.), 2006 nieobecni, 2005 (Xsara/3), 2004 (Xsara/2), 2003 (Xsara/2), 2002 (Xsara/nie ukończ.), 2001 (Saxo Kit Car/15 i 1 wśród Juniorów), 1999 (Saxo Challenge/38).
Dani Sordo: wystartuje po raz trzeci: 2007 (Marc Martí/C4/5 m.), 2006 (Marc Martí/Xsara/7).
Marc Martí: siódmy start. 2007 (Dani Sordo/C4/5 m.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/7), 2004
(Carlos Sainz/Xsara/4), 2003 (Carlos Sainz/Xsara/nie ukończ.), 1999 (Jesús Puras/Corolla/16), 1997 (Oriol Gómez/Ibiza/nie ukończ.).
* W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach/David Senior i Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
* Wyniki te staną się oficjalne po opublikowaniu przez FIA.
Źródło: Citroën Sport
Zdjęcia z poprzedniej edycji Rajdu Wielkiej Brytanii
Najnowsze komentarze