Już ponad 60.000 km pokonały łącznie cztery Citroëny C4 Picasso wyposażone w urządzenia pozwalające na jazdę autonomiczną. Grupa PSA rozpoczęła te testy w roku 2015 i do dziś na europejskich trasach jej samochody autonomiczne są testowane pod najróżniejszymi względami w trybie jazdy hands off.
Priorytetowym celem tych testów jest dostrojenie różnych systemów bezpieczeństwa jazdy do rozmaitych sytuacji drogowych i wykrycie potencjalnych zagrożeń czyhających na samochody autonomiczne, a związanych z infrastrukturą drogową i innymi użytkownikami dróg.
Dane pochodzące z różnych środowisk testowych pomogły poprawić algorytmy jazdy i pokładową „inteligencję” w celu zapewnienia, że samochody autonomiczne Grupy PSA są bezpieczne na drogach. W rezultacie systemy jazdy autonomicznej osiągnęły wysoki poziom niezawodności w każdej sytuacji.
Równocześnie Grupa PSA rozszerzyła swoją działalność na rzecz bezpieczeństwa tego typu rozwiązań rozwijając współpracę z instytutami badawczymi System-X oraz Vedecom. Trwa także współpraca z hiszpańskim samochodowym centrum technologicznym CTAG, która bada interakcje między samochodami autonomicznymi, a innymi, tradycyjnymi użytkownikami dróg.
Łącznie dziesięć pojazdów autonomicznych Grupy PSA jest testowanych wewnętrznie przez partnerów francuskiego koncernu. Składane są nowe wnioski o pozwolenia na testy w otwartym ruchu drogowym, co ma pozwolić na uzyskanie pewności, iż samochody autonomiczne odpowiednio zareagują w każdych okolicznościach.
Przypomnijmy, że rozróżnia się pięć poziomów autonomiczności pojazdów, które określa się następująco: „hands on”, „hands off”, „eyes off”, „mind off”, oraz „driverless”. Jak wspomniałem, Grupa PSA prowadzi badania nad drugim poziomem, hands off, ale koncern już myśli o następnym kroku.
W najbliższym czasie (to kwestia tygodni) Grupa PSA rozpocznie nowe testy na trzecim poziomie, czyli eses off. Eksperymenty będą prowadzone przez zwykłych kierowców, choć pod nadzorem inżynierów testowych, którzy oceniać będą bezpieczeństwo w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego.
Już w roku 2018 Grupa PSA oferować będzie samochody wyposażone w funkcje jazdy autonomicznej kontrolowane, rzecz jasna, przez kierowcę, zaś dwa lata później na rynek trafią samochody autonomiczne, ale również dające kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: PSA
Najnowsze komentarze