Na okładce ostatniego tegorocznego numeru miesięcznika AUTO MOTO pojawiły się dwa auta francuskie – Nowy Renault Scenic oraz Renault Megane. Nie zwlekając już dłużej zamieszczamy nasz stronniczy przegląd tego pisma próbując odpowiedzieć na pytanie, czy jego kupno przez miłośników samochodów francuskich jest uzasadnione.
AUTO MOTO nr 12 (247) z XII.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 124 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Picasso, C5, 207, 208, 2008, 308, 3008, 508, 5008, Clio, Espace, Kadjar, Laguna, Megane, Scenic, Talisman, Duster, Sandero
O samochodach kombi traktuje artykuł opublikowany na stronach 4-10. Wspomniano tam Peugeoty 208, 2008, 308, 3008, 5008 i 508 (tu pokazano nawet wizualizację kolejnej wersji) oraz Citroëna jako takiego.
Tabelka zamieszczona na dole strony 14. podaje dane dotyczące rejestracji dziesięciu najpopularniejszych w Europie modeli zarejestrowanych w ciągu trzech pierwszych kwartałów br. Na miejscu trzecim znajduje się Renault Clio, a na szóstym Peugeot 208.
AUTO MOTO twierdzi na stronie 16., iż w przyszłym roku pojawi się zrestylizowany Peugeot 308.
Na stronach 22-26 miesięcznik AUTO MOTO zamieścił test (piszą, że pierwszy w Polsce) Nowego Renault Scenic’a. Na początku wymieniono kilka niedawno zaprezentowanych przez Renault modeli – Twingo, Espace’a, Kadjara, Talismana i Megane. Potem pojawia się debilny tekst: „Renault zrywa z zachowawczą stylizacją”. Jaką? Zachowawczą? Nawet jeśli uznamy, że na początku XXI wieku Renault oferowało w miarę stonowane stylistycznie samochody, to trudno napisać, że teraz z tym zrywa. Ofensywa Renówek z nowa linią stylistyczną trwa od dobrych kilku lat. No ale Redakcja AUTO MOTO najwyraźniej tego nie zauważyła wpatrzona w Škody i Volkswageny.
Dodatkowo Redaktor Laska skrytykował Nowego Scenic’a za kiepską przestronność (zwłaszcza z tyłu), dosłuchał się też trzeszczenia kokpitu. Na szczęście wielu innych wad się nie doszukał i nawet generalnie chwali kompaktowego minivana od Renault. To miło, choć czytając ten artykuł nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że jest napisany pozytywnie, acz z uwypukleniem wad. Ostateczna ocena Nowego Scenic’a w AUTO MOTO, to 4,5 gwiazdki na pięć możliwych do zdobycia.
Rywala tego auta Redakcja upatruje w Citroënie C4 Picasso.
Pochodzące od niemieckiego partnera AUTO MOTO porównanie trzech kompaktowych kombi zamieszczono na stronach 50-57. Dwa z tych kombi, to auta francuskie – Peugeot 308 SW oraz Renault Megane Grandtour. Naprzeciwko nim stanął Opel Astra Sports Tourer. Według cen podanych przez AUTO MOTO – tańszy od francuskich rywali. A porównano wersje napędzane dieslami o mocach rzędu 120-136 KM. Najsłabsza jednostka pracowała pod maską Peugeota, najmocniejsza – w Oplu. Dodajmy, że ów 120-konny diesel HDi, to taki sam silnik, jaki miałem podczas testu 308-ki SW na początku br.
W ocenie przestronności Peugeot trochę słabo wypada z przodu, a Renault z tyłu. Przynajmniej w omawianym porównaniu. Za to 308-ka oferuje największy bagażnik (610 l), a w kombi jest to nie bez znaczenia. Nie podąża za tym wprawdzie ładowność, ale życie jest okrutne – nie można mieć wszystkiego ;-) Nie zrozumcie tego jednak niewłaściwie – to i tak jest ponad 600 kg, a to w zupełności wystarczy. Różnice między rywalami sa w tym względnie minimalne – nie przekraczają 5%.
Megane, które ma najmniejszy w stawce bagażnik, może się poszczycić składanym fotelem pasażera, dzięki czemu jest w stanie przewieźć przedmioty o długości nawet 264 cm. To auto uciągnie też najcięższą przyczepę (nawet 1.850 kg). Bogate wyposażenie też przekonuje do siebie wielu klientów kupujących Renault. Za to skrytykowano – zwłaszcza w Renault – sterowanie większością elementów tegoż wyposażenia za pomocą „skomplikowanego i rozbudowanego” menu ekranu dotykowego. To w Peugeocie uznano za lepsze. W Oplu jest sporo przycisków, choć i dotykowy ekran też zainstalowano.
Opla uznano za najlepsze w teście auto pod względem komfortu podróżowania. Tyle, że jedynie w oparciu o ocenę foteli i kanapy. Zawieszenie bowiem „na złej nawierzchni tłucze, a samo auto – podskakuje”. To gdzie ten komfort? Okazuje się, że jednak w samochodach francuskich.
AUTO MOTO uznało, że najdynamiczniejszy, najbardziej elastyczny i najoszczędniejszy jest silnik Opla. Jednocześnie „najbardziej harmonijny silnik” pracuje pod maską Peugeota. W teście AUTO MOTO spalił wprawdzie średnio 6,2 l/100 km (czyli o 1,2 l/100 km więcej, niż mi). No ale mój test przebiegał jednak głównie w trasie. Fakt – na autostradach, ale w trasie.
Nie mogło być w niemieckim teście inaczej – najwięcej radości z jazdy dostarcza niemieckie auto. Ma też najlepsze hamulce, jest najlepiej wyciszone i co tam jeszcze chcecie. Nic więc dziwnego, że Peugeot, nawet mimo „świetnie zestrojonego układu jezdnego” musiał przegrać z Oplem. A przy okazji i z Renault. Astrze przyznano łącznie 321 punktów, Meganka otrzymała ich 313, a 308-ka zdobyła ich tylko 310. Aż dziwne, że nie 308 ;-)
Grudniowe AUTO MOTO zamieszcza też aktualny raport niemieckiego GTÜ. Opiera się on o wyniki badań technicznych 5 milionów samochodów. Wspomniano w nim także auta francuskie: Citroëny C3, C4, C5, Peugeoty 207, 208, 308, Renault Clio, Megane, Lagunę oraz Dacię Duster. Pominięto wszelkie Peugeoty klasy średniej, wszystkie francuskie minivany, poza Scenic’iem oraz Dacie Logan i Sandero. I generalnie oceny pokazanych aut znad Sekwany są raczej mizerniutkie. Są tak słabe, jak słaby jest obiektywizm tego raportu, a przynajmniej tego, co opublikował miesięcznik AUTO MOTO.
Renault Megane pojawia się na stronie 102. jako jedno z aut, którym zmierzono zużycie paliwa na autostradzie podczas jazdy z prędkościami 120 km/h, 140 km/h i 160 km/h.
W dziale Rynkowe debiuty miesiąca na stronach 118-120 wspomniano Citroëna C3, Dacię Sandero, Peugeota 3008 i Renault Megane GrandCoupe.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w grudniowym numerze AUTO MOTO.
Krzysiek Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze