Rozdział 4
Elegancja auta na dalekie trasy
Nowa Laguna posiada dynamiczny design zewnętrzny o płynnej i eleganckiej linii. Stylistyka oraz wymiary Nowej Laguny podkreślają jej solidne wykonanie i cechy doskonale reagującego samochodu. Niezwykle staranny dobór materiałów iwykończenie świadczą o znaczeniu przywiązywanym do jakości zarówno w kabinie jak i na zewnątrz. Elegancja ta cechuje wszystkie bogato wyposażone wersje, aż po najbardziej luksusowe i sportowe.
Dynamiczny design o płynnej i eleganckiej linii
Styl Nowej Laguny sugeruje dynamikę i przyjemność jazdy. Długa, opadająca maska z przetłoczeniami i duży wlot powietrza wyeksponowany chromowaną listwą zdradza obecność potężnego silnika. Wyprofilowane reflektory mają dużą siłę wyrazu. Trzy układy optyczne robią wrażenie. Dzięki swoim wymiarom o doskonale wyważonej proporcji – długości 4,69 m i szerokości 1,81 m, Nowa Laguna sprawia niezwykle dynamiczne wrażenie. Boki i opadająca linia nadkoli dodają osobowości i elegancji. Chromowane obwódki bocznych szyb tworzą delikatny łuk podkreślający klasę auta. Dolna część nadwozia z mocno zarysowanymi progami oraz 16–18” obręcze przesuniętych na zewnątrz kół sprawiają, że samochód wydaje się wprost przywierać do drogi. W wersji 5-drzwiowej przetłoczenie sięga aż na klapę bagażnika, tworząc kwadratowy zarys nad tylnymi światłami wyposażonymi w diody LED, których charakterystyczny układ pozwala łatwo rozpoznać samochód w nocy. Umieszczone wysoko, przyczyniają się do wrażenia ogólnej dynamiki i podkreślają optycznie szerokość auta. Dwie rury wydechowe w wersjach wyposażonych w największe silniki przypominają o drzemiącej pod maską mocy. Aby uzyskać większą płynność linii, antena radia została wbudowana w tylną szybę.
Pełne ekspresji i eleganckie kombi
Dynamiczna i nowoczesna Nowa Laguna Grandtour wyróżnia się silnie pochyloną szybą tylną. Kształt trzeciej bocznej szyby i wydłużony zarys szyb bocznych podkreślają sportowy charakter auta, a wysmukłe relingi dachowe przyczyniają się do stworzenia wrażenia płynnej linii. W opcji oferowane są dodatkowe przyciemniane szyby boczne i szyba tylna. Nowa Laguna Grandtour ma taki sam rozstaw osi jak wersja 5-drzwiowa, ale wyróżnia się większą długością (4,80 m). Wydłużony tył pojazdu pozwolił wygospodarować bagażnik o pojemności 501 l w konfiguracji 5-miejscowej. Bagażnik jest wyposażony w niezwykle przydatne funkcje i cechuje go duża łatwość zmiany konfiguracji do maksymalnej pojemności 1593 l.
Wysoka jakość wykończenia
Dużo uwagi poświęcono łączeniom poszczególnych elementów, w szczególności w przypadku części nakładanych na nadwozie. Jest to widoczne na przykład w precyzyjnym połączeniu zderzaków idealnie dopasowanych do nadwozia. Wszystkie okna i drzwi sprawiają wrażenie solidnych i dobrze wykończonych. Wszystkie uszczelki zapewniające doskonałe uszczelnienie auta przed wodą i pyłem, są niezwykle precyzyjnie zakładane i łączone, co sprawia, że są bardzo estetyczne, a w wielu przypadkach niemal niewidoczne. Dzięki kształtowi progów nie trzeba było w tak dużym stopniu zabezpieczać dolnej części nadwozia przed uderzeniami żwiru, a elementy podwozia są niewidoczne z odległości powyżej 5 m.
Zarys drzwi bocznych jest maksymalnie prosty, co również przyczynia się do wrażenia doskonałego wykończenia i harmonii pomiędzy wyglądem zewnętrznym a wnętrzem.
Kabina Nowej Laguny nawiązuje stylistycznie do zewnętrznego designu pojazdu. Dominują doskonałe materiały i wysokiej jakości wykończenie, a harmonia stylistyczna wnętrza zapewni wszystkim użytkownikom poczucie pełnego komfortu. Do wrażenia wysokiej klasy auta przyczynia się również kształt deski rozdzielczej wykończonej miękkim tworzywem i zajmującej całą szerokość samochodu, nie połączonej optycznie ze środkową konsolą. Niezależnie od wielkości, wyświetlacze radia lub nawigacji są idealnie wbudowane w deskę. Wszystkie przełączniki i wyświetlacze zostały zaprojektowane i rozmieszczone tak, aby zapewnić optymalną ergonomię i pełen komfort kierowcy. W zależności od poziomu wyposażenia, na konsoli środkowej, przy dźwigni zmiany biegów, znajduje się dźwignia ręcznego lub automatycznego hamulca postojowego, panel sterujący regulatora / ogranicznika prędkości oraz nawigacji i łączności.
Wykończenie Initiale obejmuje skórzaną tapicerkę Haircell w jasnej lub ciemnografitowej tonacji, która zaspokoi wymagania szerokiej rzeszy odbiorców. Deska rozdzielcza i panele drzwi są wykończone listwą z jasnego drewna.
Wystrój Privilège posiada wyposażenie i funkcje godne samochodu klasy S. Welurowo-skórzana tapicerka Elégance jest proponowana w kolorze beżowym lub ciemnografitowym, z elementami wykończeniowymi w korze ciemnego chromu lub brązu.
W połączeniu z metalizowanym kolorem elementów wykończeniowych i siedzeniami o wzmocnionym podparciu bocznym oferowanymi w wersji Dynamique, tapicerka ze skóry łączonej z tkaniną (w opcji z materiału Alcantara®) doskonale pasuje do wnętrza utrzymanego w ciemnografitowej tonacji oraz sportowej kierownicy ze spłaszczoną dolną częścią i aluminiową wstawką.
W zależności od kraju, gamę uzupełniają wersje Authentique i Expression wyposażone w grafitową tapicerkę z tkaniny i montowane seryjnie zagłówki anti whisplash nowej generacji.
Rozdział 5
Niższe koszty użytkowania
Oferowana po przystępnej cenie Nowa Laguna została zaprojektowana w sposób mający jej zapewnić konkurencyjność w całym okresie eksploatacji. Zajmuje pod tym względem jedno z czołowych miejsc w swoim segmencie, wyróżniając się atrakcyjnymi kosztami eksploatacji, przeglądów i napraw, w szczególności dzięki silnikom dCi 110 KM (81 kW) i dCi 150 KM (110 kW).
Atrakcyjna ekonomicznie
Atrakcyjne dla wszystkich grup klientów koszty zakupu, eksploatacji i przeglądów – oto wymóg jaki został narzucony konstruktorom Renault. W tym celu posłużono się pojęciem Całkowitego Kosztu Posiadania pojazdu (Total Cost of Ownership), uznanym za najwłaściwsze, ponieważ uwzględnia aspekty finansowe związane z posiadaniem pojazdu (utrata wartości lub wartość rezydualna), jego eksploatacją (na przykład podatki wliczone w cenę paliwa) oraz planowymi przeglądami (wymiana zużytych opon, czynności przeglądowe, itp.). Jeśli chodzi o wartość rezydualną, związaną z jakością produktu i jego wizerunkiem
na rynku, Nowa Laguna dysponuje szeregiem argumentów w postaci wysokiej jakości podzespołów oraz jakości wykończenia i właściwości jezdnych.
Nowa Laguna ułatwia życie swojemu właścicielowi. Okresy międzyprzeglądowe zostały wydłużone do 30.000 km w przypadku wymiany oleju w silnikach benzynowych i wysokoprężnych (nowy system Oil Control System) oraz do 20.000 km w przypadku silników benzynowych Turbo. Wymiana świec oraz filtra powietrza i oleju napędowego jest przewidziana co 60 000 km, wymiana paska rozrządu i pasków klinowych co 120.000 km w wersjach benzynowych oraz co 160.000 km w wersjach wysokoprężnych (z wyjątkiem wersji benzynowej 2.0 16V oraz wersji 2.0 dCi, z łańcuchem rozrządu z gwarancją na cały okres eksploatacji pojazdu). Trwałość filtra powietrza i filtra oleju napędowego jest obliczona na 60.000 km. W codziennym użytkowaniu wszystkie wersje silnikowe charakteryzują się zmniejszonym zużyciem paliwa. Nowa Laguna objęta jest 12-letnią gwarancją antykorozyjną, w szczególności dzięki natryskiwaniu wosku do profili zamkniętych.
Funkcja OCS (Oil Control System) pozwala wydłużyć okresy między kolejnymi wymianami oleju. Jeśli sposób użytkowania pojazdu może prowadzić do wcześniejszej utraty właściwości oleju, co ma na przykład miejsce w przypadku częstych przejazdów na krótkich odcinkach lub jazdy z przyczepą, kierowca jest informowany o takim fakcie za pomocą stosownych komunikatów ostrzegawczych. Z chwilą, gdy staje się to naprawdę konieczne, na desce rozdzielczej pojawiają się komunikaty «zaplanuj wymianę oleju» oraz «konieczna niezwłoczna wymiana oleju». Dzięki temu okresy między kolejnymi wymianami oleju w silnikach wysokoprężnych przy normalnym użytkowaniu pojazdu zostały wydłużone do 1 roku lub 30.000 km.
Nowa Laguna dCi 110 KM – ekologiczny lider na rynku
Ten montowany w Nowej Lagunie wysokoprężny silnik o mocy 110 KM (81 kW), «best in class», zużywa zaledwie 5,1 litra na 100 km (co odpowiada emisji CO2 136 g/km). Ten niezawodny i odznaczający się wysokimi osiągami silnik, przy odpowiednio dostosowanych planach przeglądów, może być użytkowany nawet w najostrzejszych warunkach, w szczególności w przypadku dużych przebiegów rocznych.
Wersja wysokoprężna Nowej Laguny o mocy 110 KM spełnia wszelkie kryteria uzyskania znaku «Renault eco2». Znak ten jest świadectwem działań na rzecz ochrony środowiska podejmowanych przez firmę Renault, która w ten sposób sygnuje pojazdy spełniające równocześnie szereg kryteriów ekologicznych i ekonomicznych.
Pojazd «Renault eco2» spełnia trzy kryteria z zakresu ochrony środowiska na wszystkich etapach jego cyklu życia, od fazy projektowania poprzez okres eksploatacji, aż po recykling:
– poziom emisji CO2 poniżej 140 g/km,
– zawiera co najmniej 5% tworzyw pochodzących z recyklingu,
– produkcja w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14 001.
Silnik 2.0 dCi – kwintesencja przyjemności + niezawodność i oszczędność
Ten będący liderem w zakresie osiągów i przyjemności jazdy 150-konny silnik (110 kW) jest szczególnie dobrze dostosowany do doskonałych parametrów zawieszenia Nowej Laguny. Biorąc pod uwagę jego wysokie osiągi, zużycie paliwa jest stosunkowo niewielkie i wynosi 6 litrów na 100 kilometrów, a emisja CO2 wynosi 158 g/km w przypadku wersji 5-drzwiowej w cyklu mieszanym. Aby spełnić oczekiwania wymagających klientów, silnik ten jest oferowany w wersji ze skrzynią mechaniczną i automatyczną, z filtrem lub bez filtra cząstek stałych oraz z niewymagającym wymiany łańcuchem rozrządu. Niemal od początku wyposażony w szereg nowoczesnych technologii dodatkowo obniżających poziom emisji zanieczyszczeń (filtr cząstek stałych, nowy zawór recyrkulacji spalin EGR, udoskonalony układ wtryskowy), silnik ten spełnia z 2-letnim wyprzedzeniem normy emisji spalin Euro5.
Projekt spełniający wymogi poszanowania środowiska
Nowa Laguna została zaprojektowana w sposób zapewniający jej zgodność ze wskaźnikiem 85% przydatności do recyklingu oraz wskaźnikiem 95% możliwości wtórnego wykorzystania, jakie mają obowiązywać od roku 2015. Już na etapie projektowania zadbano o skrócenie czynności związanych z operacjami recyklingu, w szczególności poprzez ułatwienie dostępu i odpowiednie oznakowanie punktów spuszczania płynów ze wszystkich zbiorników. Systematycznym znakowaniem określającym rodzaj użytego materiału objęte są również elementy z tworzyw sztucznych i elastomerów, jak również elementy aluminiowe z pierwszego wytopu (pokrywa silnika, wzmocnienia poprzeczne, osłony termiczne, itp). Piankowe wypełnienia siedzeń są jednoczęściowe, nie zawierają wkładek i są oddzielone od konstrukcji siedzeń. 120 kg komponentów Nowej Laguny nadaje się do bezpośredniego wykorzystania przez sieci recyklingu. Nowa Laguna, zawierająca ponad 35 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i ponad 15 kg elementów z surowców odnawialnych, stała się flagowym pojazdem Renault w dziedzinie wykorzystania surowców pochodzących z recyklingu. Z materiałów tych wykonanych jest ponad 90 komponentów, głównie elementów osłonowych podwozia, akcesoriów i elementów wystroju wnętrza, jak również wykładzin oraz elementów wykończenia bagażnika.
Rozdział 6
Nowa Laguna podejmuje wyzwanie
Renault zamierza uplasować Nową Lagunę wśród 3 najlepszych modeli pod względem jakości produktu i usług oraz zdobyć względy wymagających klientów. Ma to zapewnić powodzenie w realizacji pierwszego etapu ponownego podboju segmentu pojazdów wysokiej klasy przez Renault.
Być najlepszym pod względem jakości
Dla Renault jakość oznacza dążenie do zapewnienia zadowolenia klientów. W roku 2003 firma Renault umieściła jakość na czele listy swoich celów i rozpoczęła realizację Planu Jakości Renault. Celem tego pierwszego planu wprowadzającego istotne zmiany, jest zmniejszenie rozbieżności między poszczególnymi modelami i między poszczególnymi punktami sieci handlowej w celu przywrócenia oraz utrwalenia wysokiej jakości produktów i usług.
W celu umocnienia pierwszych wyników i zakorzenienia idei doskonalenia jakości w kulturze przedsiębiorstwa, firma Renault wprowadziła w 2005 roku Plan Doskonałości Renault. Plan ten obejmuje 6 kierunków działań odpowiadających poszczególnym sektorom działalności. Plan Doskonałości Renault 1 (PER1) ma na celu «projektowanie solidnych pojazdów», PER2 «produkowanie zgodnie z normami», PER3 «zwiększanie niezawodności i trwałości niezależnie od rodzaju użytkowania». PER4 poświęcony jest jakości obsługi i stawia sobie za cel «zapewnianie maksymalnego zadowolenia klientów tak w fazie sprzedaży, jak
i obsługi posprzedażnej». PER5, bardziej przekrojowy, ma na celu «trwałe zakorzenienie kultury jakości w przedsiębiorstwie». I wreszcie PER6, ukierunkowany jest na zapewnianie jakości części w ramach światowego sourcingu. Plany te mają swoje przełożenie w postaci działań prowadzonych od najwcześniejszej do końcowej fazy (od wstępnego projektu do zakończenia produkcji i zastąpienia nowym modelem).
Plan Doskonałości Renault już przynosi konkretne efekty. W latach 2004-2006 zróżnicowanie pod względem jakości pomiędzy poszczególnymi produktami zostało znacznie zmniejszone. Wydatki z tytułu napraw gwarancyjnych spadły w latach 2004-2006 o 40%, a liczba klientów w skali światowej «w pełni zadowolonych z obsługi sprzedażnej i posprzedażnej Renault» wzrosła w roku 2006 z 71% do 75%. Kilka modeli Renault już teraz znalazło się pod względem jakości w pierwszej trójce w swojej kategorii: po Modusie, do najlepszych w swojej kategorii dołączyło Clio III. Ostatnie wyniki badań przeprowadzonych przez JD Power CSI 2006 sytuują Clio i Espace wśród trzech najlepszych modeli w swoim segmencie; bardzo zachęcające są również najświeższe wyniki badań przeprowadzonych przez Pannenstatistik ADAC (Modus na 3-cim miejscu, Scenic na 1-szym, bardzo wyraźny wzrost oceny jakości Laguny II).
Zdobyć względy wymagających klientów na zmieniającym się rynku
Wyzwanie jest bardzo ambitne: zdobyć przywiązanie nabywców poprzedniej generacji Laguny, dotrzeć do klientów instytucjonalnych i przyciągnąć nowych klientów w warunkach silnej konkurencji w tym segmencie.
Firma Renault przeprowadziła badanie na próbie 9.000 klientów w 5 najważniejszych krajach Europy (Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy i Wielka Brytania) dla zapoznania się z ich oczekiwaniami, ich postawą ogólną i podejściem do samochodów oraz w celu określenia grupy docelowej.
Jako wytrawni konsumenci, klienci docelowi Nowej Laguny nie odmawiają sobie żadnych zachcianek i przyjemności oraz zwracają uwagę na markę. Poszukują jakości i niezawodności na najwyższym poziomie oraz eleganckiej, klasycznej, ale pozbawionej ostentacji stylistyki. Bardzo cenią sobie również elementy wyposażenia, dzięki którym jazda staje się wygodniejsza i przyjemniejsza.
Klienci instytucjonalni ze swej strony poszukują w pierwszej kolejności ogólnej rentowności w ciągu całego okresu życia pojazdu.
Segment Nowej Laguny (D) jest wymagający i tradycyjnie zdominowany przez wyspecjalizowanych producentów niemieckich. W ostatnich latach ostro wchodzą również na ten rynek producenci japońscy. Pod wpływem rozwoju nowych nisz rynkowych (duże vany, vany kompaktowe, SUV-y), udział tego segmentu w europejskim rynku samochodów osobowych spadł od lat 90-tych z 22 do 15%.
W roku 2006 rynek segmentu D w Europie Zachodniej odnotował spadek rzędu 3,5%. Dotknął on pojazdy tego segmentu w sposób bardzo zróżnicowany – dwaj czołowi producenci w tym segmencie osiągnęli znaczny wzrost sprzedaży, trzeci spośród nich odnotował niewielki spadek.
Udoskonalić narzędzie produkcyjne i związaną z nim logistykę
Zakład w Sandouville ma bardzo istotne znaczenie dla sukcesu Nowej Laguny. Jego mobilizacja na rzecz podwyższania jakości opiera się na Systemie Produkcji Renault (SPR), wdrażanym stopniowo od roku 2000. Do zakorzenienia dbałości o jakość w systemie produkcji Renault przyczyniły się liczne konkretne rozwiązania: zwracanie szczególnej uwagi na zarządzanie dostawcami, doskonalenie umiejętności operatorów maszyn, wzmacnianie systemu działań mających na celu podnoszenie jakości oraz wprowadzanie systematycznych testów statycznych i jazd próbnych po zejściu pojazdu z linii produkcyjnej. Zatrudniający ponad 4200 pracowników zakład wyprodukował od roku 1964 7,7 mln samochodów
i stanowi jeden z głównych ośrodków gospodarczych w regionie Normandii.
Przed rozpoczęciem produkcji Nowej Laguny, w zakładzie tym zostały wdrożone standardowe procedury, opracowane na potrzeby uruchomienia produkcji Modusa w zakładzie w Valladolid, wzbogacone przy okazji uruchamiania produkcji kolejnych modeli, na przykład Clio III w zakładzie Flins. Równocześnie przeprowadzone zostały działania benchmarkingowe w zakładach Nissana w Tochigi i Sunderland. Plan nadzoru jakości został wzbogacony o systematyczną analizę wszystkich funkcji związanych ze szczególnym ryzykiem. Dla każdej z nich opracowana została procedura kontroli od dostawców poczynając, a zejściu pojazdy z taśmy kończąc. Najbardziej złożone punkty, takie jak elektronika, emisja hałasu, geometria, czy szczelność, były mierzone i analizowane w sposób ciągły. Ponadto każdego dnia pewna liczba egzemplarzy jest sprawdzana według systemu «AVES» (Alliance Vehicle Evaluation Standard), obejmującego ponad 500 kryteriów oceny.
Pojawienie się Nowej Laguny w zakładzie Sandouville wywołało entuzjazm i zaangażowanie się w ten projekt całej załogi. Zaangażowanie to nastąpiło już na etapie tworzenia pierwszych makiet cyfrowych, aby zapewnić optymalne przygotowanie fabryki. Ponad 160 pracowników zakładu zostało oddelegowanych do Centrum Budowy Prototypów Pojazdów (Centre de Réalisation des Prototypes Véhicules – CRPV), gdzie pracowali nad udoskonaleniem procesu produkcyjnego. Dzięki temu wszystkie wydziały zakładu (blacharski, lakierniczy, montażowy i kontroli jakości) miały możliwość uczestniczenia w opracowywaniu prototypów Nowej Laguny. Aby móc stawić czoła zmianom cyklu życia produktu i znacznym fluktuacjom na rynku, wprowadzono zasadę solidarności między zakładami. Czterystu osiemdziesięciu pracowników, którzy zostali przeniesieni z Sandouville do innych zakładów Renault w okresie spadku działalności w latach 2006 i 2007, mogło powrócić do swojego macierzystego zakładu w celu przygotowania rozruchu produkcji.
Końcowa jakość produkcji zakładu zależy również od jakości podzespołów. Wraz z wprowadzeniem Nowej Laguny rozbudowany został system zarządzania jakością u dostawców. Firma Renault dotarła do 4-go poziomu łańcucha zaopatrzenia logistycznego w celu zidentyfikowania zagrożeń i ich zneutralizowania. Już na bardzo wczesnym etapie w projekt włączono Dział Jakości Dostaw w celu upewnienia się, czy wszyscy dostawcy będą w stanie zobowiązać się – tak jak Renault wobec swoich klientów – do zapewnienia wysokiego i z góry ustalonego poziomu zgodności dostarczanych części z wymaganiami, i to już od pierwszego dnia produkcji.
Nowa Laguna – wymagający, ambitny i rentowny projekt
Opracowana w ciągu 32 miesięcy Laguna wymagała zainwestowania blisko 1 miliarda euro. Na koszty projektu i wdrożenia do produkcji przemysłowej Nowej Laguny koncern Renault przeznaczył 1 miliard 52 miliony euro, co odpowiada mniej więcej kwocie przeznaczonej na poprzednią generację tego modelu.
Kwota ta dzieli się w sposób następujący:
– 606 milionów euro na prace projektowe,
– 407 milionów euro na inwestycje w narzędzia produkcyjne, z czego połowa została zainwestowana w zakład w Sandouville, druga zaś w specjalistyczne oprzyrządowanie u dostawców,
– 39 milionów Euro na koszty rozruchu produkcji.
Aby znaleźć się w pierwszej trójce pojazdów o najwyższej jakości, koncern Renault podjął szereg decyzji w celu zapewnienia klientom wysokich parametrów użytkowych pojazdu przy równoczesnej ścisłej kontroli kosztów.
Wysokie koszty prac projektowych są efektem bardzo wymagających założeń technicznych, nastawionych na podwyższenie parametrów użytkowych pojazdu, związanych np. z rozbudową systemów bezpieczeństwa, całkowicie nowym systemem automatycznej klimatyzacji, schowkami w tylnych podłokietnikach, bardziej przyjaznym dla użytkownika interfejsem radia i nawigacji satelitarnej, wysokiej klasy systemem audio, reflektorami bi-ksenonowymi, rozwiązaniami ułatwiającymi korzystanie z bagażnika w wersji kombi, itp. Nowe przepisy spowodowały zaostrzenie wymagań konstrukcyjnych pojazdu, w szczególności jeśli chodzi o blok silnika i przód pojazdu. Znaczny wpływ na koszty opracowania modelu miało uwzględnienie priorytetów w zakresie ochrony środowiska, takich jak normy czystości spalin Euro5 oraz dostosowanie silników do zasilania biopaliwami.
Wysoki poziom tych kosztów wynika również z chęci zaproponowania już na starcie bardziej rozbudowanej oferty, z plasującą się na pozycji eko-lidera podstawową jednostką wysokoprężną, wersjami z automatyczną skrzynią biegów, w szczególności w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym 2.0 l oraz wersjami przeznaczonymi na rynki pozaeuropejskie, przewidzianymi do wprowadzenia w sześć miesięcy po premierze europejskiej.
Pomimo wszystkich powyższych czynników, carry-over i ograniczone do niezbędnego minimum wydatki inwestycyjne pozwoliły zachować pełną kontrolę nad kosztami projektu i wdrożenia do produkcji przemysłowej. I tak na przykład powtórne wykorzystanie istniejących elementów dolnej części nadwozia pozwoliło obniżyć koszty o 100 milionów euro. Wprowadzenie do produkcji przemysłowej obydwu wersji na jednej linii produkcyjnej oraz racjonalizacja narzędzia produkcyjnego, również przyczyniły się do zoptymalizowania kosztów.
407 milionów euro zainwestowanych w narzędzie produkcyjne dzieli się następująco:
– 207 milionów euro przeznaczono na stworzenie specjalistycznego oprzyrządowania wykorzystywanego przez dostawców,
– 94 miliony euro poświęcono na oprzyrządowanie wydziału tłoczni w zakładzie w Sandouville,
– 62 miliony euro wydano na wydział blacharski, kwota ta odpowiada kosztom adaptacji linii produkcyjnej Laguny II do potrzeb produkcji Nowej Laguny,
– 44 miliony euro przeznaczone zostały na układ napędowy, montaż, układ jezdny, układy wydechowe i lakiernię.
Nowa Laguna została w całości opracowana w Technocentrum: od momentu zatwierdzenia designu do zgody na rozpoczęcie produkcji upłynęły 32 miesiące. Zatwierdzenie designu, które miało miejsce na jesieni roku 2004, pozwoliło przystąpić do przygotowania szczegółowych założeń, będących bardzo istotnym etapem, w którym każda z Dyrekcji, w porozumieniu z wybranymi dostawcami, zobowiązuje się do osiągnięcia konkretnego wskaźnika ceny w stosunku do parametrów użytkowych, w ramach szczegółowego harmonogramu. Następnie poszczególne części są szczegółowo rozrysowywane w celu upewnienia się co do ich przemysłowej wykonalności. Równocześnie uwzględniane są docierające do Renault opinie klientów w celu uzyskania jak najwyższych wyników.
W dniu 1 września 2005 roku rozpoczął się etap „RO” realizacji oprzyrządowania, stanowiący znaczącą część kwot inwestycji. Kolejne miesiące poświęcone były realizacji oprzyrządowania, a następnie wykonaniu na nich próbnych serii części. Etap AMSlot oznacza początek wykonania pierwszych prototypów pojazdów: wszystkie części były już dostępne i wykonane na ostatecznym oprzyrządowaniu, co oznaczało możliwość rozpoczęcia montażu pierwszych egzemplarzy. Były one montowane w Centrum Budowy Prototypów Pojazdów (CRPV) w celu zatwierdzenia produktu i procesu produkcyjnego bez zakłócania produkcji
w zakładzie. Pracownicy zakładu w Sandouville oddelegowani do CRPV mogli na tym etapie formułować swoje sugestie mające na celu usprawnienie procesu montażowego. Pierwszy pojazd wyjechał na drogę na początku kwietnia 2006 roku, rozpoczynając tym samym fazę dopracowywania.
Przez okres 6 miesięcy prototypy te były testowane i analizowane w celu dokładnego dopracowania poszczególnych parametrów: algorytmy pracy amortyzatorów, sztywność elementów gumowych, nastawy silnika, itp.
W dniu 22 grudnia 2006 model trafił do zakładu. Pierwsze wstępne serie były montowane na linii montażowej między Lagunami II, uzyskując bardzo wysoki poziom jakości. Wydana w czerwcu 2007 roku zgoda na uruchomienie produkcji oznaczała osiągnięcie wymaganego przez Renault poziomu jakości. Wszyscy dostawcy otrzymali zgodę na przejście do przemysłowego rytmu produkcji.
Nowa Laguna odgrywa zasadniczą rolę w osiągnięciu trzech zobowiązań: Jakości, Zyskowności i Wzrostu, zgodnie z Kontraktem Renault 2009. Dzięki zajęciu jednego z czołowych miejsc w swojej kategorii, przyczyni się w znacznym stopniu do przywrócenia zaufania do jakości produktów i usług Renault. Nowa Laguna ma za zadanie zdobyć nowych klientów oraz przywiązać obecnych do marki.
Źródło: Renault Polska.
Najnowsze komentarze