Śmierć diesla nam na razie nie grozi. Polacy bardzo lubią silniki wysokoprężne i trudno oczekiwać, by szybko się to zmieniło. Współczesne francuskie diesle są oszczędne i bezpieczne. Jednak wokół tych silników narosło wiele mitów i nieprawdziwych stwierdzeń. Dzisiaj wydaje się, że moment zakup nowoczesnego diesla jest całkiem dobry – producenci będą nas do tego wręcz zachęcać, ponieważ silniki diesla potrafią dużo lepiej radzić sobie z wymaganiami co do emisji CO2 – emitują go 20% mniej. Ale to nie wszystko.
Nowoczesny diesel jest silnikiem cichym i czystym. Jest też droższy w zakupie, ale odwdzięcza się za to niższym spalaniem. Dlatego auta takie często są wybierane przez osoby i firmy, które dużo jeżdżą. Diesel jest też bardzo chętnie wybierany na rynku wtórnym. Francuskie silniki są znane ze swojej niezawodności, niskich kosztów eksploatacji oraz wysokiej niezawodności. Mają dużo lepszą opinię niż np. silniki niemieckie. Dlatego na rynku aut wtórnych tak bardzo chętnie są kupowane takie modele jak Citroen C5 czy Peugeot 508 z silnikiem 2.0 HDi – stanowią on większość importu i zdecydowaną większość sprzedaży na tym rynku.
Diesel sprawdza się w dużych ale także w mniejszych samochodach. Redakcyjny Renault Captur z silnikiem 1.5 dCi jest bardzo dobrym rozwiązaniem do miasta i do wyjazdów pozamiejskich, to bardzo oszczędne auto. Ten sam model z silnikiem benzynowym pali dwa-trzy litry więcej. Sprawdziliśmy to zabierając dwa Captury w taką samą trasę równocześnie. Wyniki nie były zaskakujące.
6 mitów na temat silników diesla
1. Silniki diesla emitują szkodliwe tlenki azotu – mit
Wszystkie silniki, w których temperatura spalania przekracza 1800 stopni, emitują tlenki azotu. Proces powstawania tego szkodliwego gazu zachodzi niezależnie od rodzaju paliwa, czyli w większości nowoczesnych silników a wynika to z faktu, że producenci chcieli za wszelką cenę osiągnąć jak najwyższą sprawność danej jednostki przy zmniejszaniu jej pojemności. Dlatego teraz dąży się do obniżenia temperatury spalania, czyli powoli pojemności znowu się zwiększają. Warto jednak pamiętać, że tlenki azotu są dużo bardziej szkodliwe dla zdrowia niż jakikolwiek inny związek emitowany z silnika dlatego wprowadzono układy z AdBlue, który je neutralizuje.
2. Silniki diesla mają problem z zapalaniem przy niskich temperaturach – mit
Współczesne silniki radzą sobie z tym zjawiskiem bez problemu poprzez odpowiednie elektryczne podgrzanie elementów zapłonowych i podgrzanie paliwa. Problem może pojawić się wtedy, gdy mamy zanieczyszczony układ paliwowy, nalaliśmy paliwo złej jakości a w ostre mrozy nie zadbaliśmy o odpowiedni dodatek do paliwa lub wlanie paliwa zimowego. Trzeba też mieć sprawny akumulator – przy rozruchu zużywa się więcej energii niż w silniku benzynowym.
3. Silniki diesla mają gorsze osiągi niż benzynowe – mit
Silniki diesla mają niżej położony zakres użytecznych obrotów niż benzyna, chociaż i to się zmieniło z najnowszą generacją silników benzynowych. Z tego powodu najlepiej sprawdzają się w niskich zakresach obrotowych i nie trzeba ich kręcić tak wysoko jak benzynowych.
4. Silniki diesla są droższe w eksploatacji – mit
Za ropę płacimy dzisiaj nieco więcej niż za benzynę, ale niższe spalanie nadal rekompensuje różnicę w cenie. Problem może zacząć się w momencie, gdy mówimy o eksploatacji diesla. Ponieważ na naszym rynku przeważają 10-letnie samochody używane, koszty koła dumasowego czy innych niezbędnych elementów eksploatacyjnych mogą być rzeczywiście spore, szczególnie w większych silnikach. Przykładowo, sprzęgło i koło dwumasowe do 2.2 HDi to wydatek nawet rzędu 2,8 tysiąca złotych. Od 1200 do 2000 zł zapłacimy za takie do 2.0 HDi. Tyle, że jest to część eksploatacyjna, którą wymienia się bardzo rzadko i trzeba pamiętać o tym przy zakupie samochodu.
5. Rząd zakaże diesla i skończy się tania jazda – mit
W Polsce jest to bardzo mało prawdopodobne, chociaż nie można wykluczyć takiej opcji w dalekiej przyszłości. Na razie rozważane są pomysły na ograniczenie wjazdu samochodów do centrów miast, ale raczej w kontekście spełniania wymogów norm Euro – a nie konkretnie diesli.
6. Diesle szybko tracą na wartości na rynku wtórnym – mit
Takie zjawisko, chociaż w raczej małej skali, można zaobserwować w przypadku niektórych typów silników marek niefrancuskich. Citroen i Peugeot oraz Renault i Dacia mają bardzo dobrą opinię co do swoich silników diesla i na razie nie widać żadnych symptomów w tym zakresie.
Klienci kupują mniej diesli – prawda
Jedno zjawisko jednak występuje – na rynku pierwotnym klienci kupują zdecydowanie mniej samochodów z silnikiem diesla niż kiedyś. Producenci ograniczają więc ich produkcję a niektórzy rezygnują z takich rozwiązań całkowicie. Więc jeśli chcecie kupić samochód z dieslem, to teraz wydaje się, że jest na to dobry moment.
A Wy co wolicie? Diesla czy benzynę?
Najnowsze komentarze