Citroen HY miał mnóstwo wersji i wariantów, ale jednym z najbardziej niezwykłych postaci legendarnego modelu dostawczego jest egzemplarz, który rozsuwa się niczym teleskop. Dzięki temu możemy „rozciągnąć” przestrzeń bagażową do imponujących rozmiarów.
Citroena HY raczej nie pomylimy z żadnych innym samochodem. Osobliwa uroda oraz nadwozie z falistej blachy sprawiły, że model stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów spod znaku szewronów. HY obecnie jest chętnie wykorzystywany jako oryginalna kawiarnia lub bar na kołach, ale pojazd w latach swojej świetności służył właściwie do zadań wszelkich. Był wykorzystywany przez policję, straż pożarną, pogotowie, pocztę, a także jako model do transportu zwierząt, czy mobilny sklep. Aby dostosować pojazd do różnych potrzeb klientów, swoje pole do popisu miały firmy takie jak: AEAT, Currus, Durisotti, Gruau, Heuliez, Le Bastard czy Sapa zajmujące się modyfikacją nadwozi. Firma Filca France wpadła nawet na pomysł jak zwiększyć możliwości transportowe HY do imponujących rozmiarów.
Standardowy Citroen HY otrzymał dodatkową oś wraz z przyczepą. Po zablokowaniu hamulcem ręcznym można było odjechać przednią częścią pojazdu w niewiarygodny wręcz sposób powiększając przestrzeń wnętrza. Podczas jazdy model jest bardziej kompaktowy, ale na postoju staje się chyba największym Citroenem Type H jaki kiedykolwiek powstał na świecie.
Pojazd po raz pierwszy został zarejestrowany we Francji 23 grudnia 1970 roku. W przeszłości służył przez ok. 20-30 lat jako mobilny szpital polowy straży pożarnej. Oprócz rozsuwanego mechanizmu można było dodatkowo powiększyć Citroena o kolejny przesuwany dach o tej samej długości co przyczepa lub dodać namioty po bokach. W roku 1999 Citroen HY został przewieziony do Hiszpanii a następnie trafił w ręce firmy Mundo Traccion w Toledo, która próbowała przekształcić pojazd w mobilny automat z napojami.
Niezwykły Citroen HY został wystawiony na sprzedaż w cenie 45.000 dolarów w Maryland w Stanach Zjednoczonych.
Źródło: Hemmings
Najnowsze komentarze