Jest wczesny czwartkowy wieczór, czas więc najwyższy sprawdzić, czy miłośnik samochodów francuskich powinien wyjść z domu i kupić MOTOR. Z drugiej strony, godząc się na pewną stronniczość, możecie się spokojnie ograniczyć do lektury przeglądu prasy, który przygotowujemy dla Was od kilkunastu lat.
MOTOR nr 14 (3484) z 30.III.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C2, C3, C3 Aircross, C4, C5, C5 Aircross, Saxo, 7 Crossback, 106, 205, 206, 207, 208, 2008, 306, 307, 308, 3008, 406, 407, 508, Captur, Clio, Kadjar, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Talisman, Twingo, A110, Duster, Logan, Sandero, Mokka X
Pierwszym interesującym nas samochodem jest Dacia Logan MCV. Jej skrócony cennik MOTOR publikuje na marginesie strony 10. Chodzi o auta z roku modelowego 2020.
Peugeot zanotował w Europie 7,1% spadek sprzedaży w ciągu dwóch pierwszych miesięcy bieżącego roku i zajmuje drugie miejsce wśród najpopularniejszych marek samochodowych na Starym Kontynencie. Renault straciło 6,9% i jest trzecie w stawce. Lider rynku, Volkswagen, stracił 8,0%. Spadki sprzedaży zanotowało 26 z 36 najpopularniejszych marek. A na pewno będzie jeszcze gorzej – koronawirusowy kryzys trwa i końca nie widać.
W dziale Przyszłe premiery (margines strony 11.) wspomniano Citroëna C4, Peugeot 308, Renault Kangoo, Dacię Sandero oraz Opla Mokkę X.
Peugeota 508 SW HYbrid GT wspomniano w roli rywala dla testowanej na stronach 14-16 Škody Superb iV Combi Plug-In Hybrid. Peugeot jest wyraźnie droższy, ale góruje nad czeskim autem stylem i jakością wykończenia. Dlatego w zasadzie to rywal dla Audi i Volkswagena, ale o tym Motor już nie pisze.
Alpine A110 jest bardzo ekscytującym samochodem. Jest jednak jeszcze ciekawsza wersja. To Alpine A110S. Niby to samo auto, ten sam silnik, a jednak inne. Silnik ten sam, ale o podwyższonej mocy. Ma 292 KM (czyli o 40 KM więcej) i zapewnia nieco lepsze przyspieszenie (4,4 sekundy do setki). Ma tarcze hamulcowe o większej średnicy (a więc wydajniejsze). Ma szersze opony. Ma sztywniejsze zawieszenie. Pracuje ono cicho i okazuje się znakomite nawet na zniszczonych nawierzchniach! MOTOR chwali silnik, jego reakcję na gaz, rozwijanie mocy oraz sportowy dźwięk. Sportowy, ale nie natarczywy. Do tego fantastyczna skrzynia biegów. Alpine A110S zachwyca prowadzeniem, chyba jeszcze bardziej, niż zwykłe A110. O ile A110 można nazwać zwykłym samochodem.
MOTOR twierdzi, że na co dzień lepsze będzie A110, a od święta A110S. Cóż – chciałbym móc sobie pozwolić na oba te modele i jeszcze na jakieś auto rodzinne. Za A110S trzeba zapłacić co najmniej 284.400 zł, czyli o 45.800 zł więcej, niż za standardowe A110. Bez wątpienia jednak każde jest warte tych pieniędzy! MOTOR wypisuje jednak także wady. A wśród nich są cena zakupu (choć w swojej klasie to jedno z tańszych aut) oraz ograniczone komfort i ergonomia. Nie przesadzajmy!
Na stronach 28-29 MOTOR opisał systemy elektroniczne wspomagające kierowcę oraz zapewniające rozrywkę i informację. Wśród nich wspomina dostępną np. w Peugeot 508 funkcję lokalizacji i prowadzenia przez nawigację do pobliskich stacji paliw, a także podawanie cen na tych stacjach.
W aktualnym numerze znajdziecie też zestawienie przeszło 250 aut (podzielonych na segmenty) pod kątem prześwitu. W tabelkach opublikowanych na stronach 34-37 znajdziecie m.in.
SAMOCHODY MAŁE I MIEJSKIE
Peugeot 206, rocznik 2000, prześwit 11,0 cm
Peugeot 207, rocznik 2008, prześwit 11,0 cm
Citroën C1, rocznik 2010, prześwit 12,0 cm
Citroën C2, rocznik 2006, prześwit 12,0 cm
Citroën C3, rocznik 2006, prześwit 12,0 cm
Citroën Saxo, rocznik 2000, prześwit 12,0 cm
Renault Clio II, rocznik 2000, prześwit 12,0 cm
Renault Clio III, rocznik 2006, prześwit 12,0 cm
Renault Modus, rocznik 2006, prześwit 12,0 cm
Renault Twingo I, rocznik 1993, prześwit 12,0 cm
Peugeot 106, rocznik 1999, prześwit 13,0 cm
Peugeot 208, rocznik 2018, prześwit 13,0 cm
Dacia Sandero, rocznik 2013, prześwit 16,5 cm
Renault Twingo III, rocznik 2014, prześwit 17,0 cm
SAMOCHODY KOMPAKTOWE
Peugeot 308, rocznik 2010, prześwit 10,0 cm
Citroën C4, rocznik 2006, prześwit 12,0 cm
Peugeot 306, rocznik 1997, prześwit 12,0 cm
Peugeot 307, rocznik 2002, prześwit 12,0 cm
Renault Megane I, rocznik 1999, prześwit 12,0 cm
Renault Megane II, rocznik 2002, prześwit 12,0 cm
Renault Megane III, rocznik 2008, prześwit 12,0 cm
SAMOCHODY KLASY ŚREDNIEJ
Renault Laguna II, rocznik 2005, prześwit 12,0 cm
Renault Laguna III, rocznik 2008, prześwit 12,5 cm
Citroën C5, rocznik 2012, prześwit 13,0 cm
Peugeot 406, rocznik 2000, prześwit 13,0 cm
Peugeot 407, rocznik 2006, prześwit 13,0 cm
Renault Talisman, rocznik 2017, prześwit 14,5 cm
Citroën C5 Crosstourer, rocznik 2006, prześwit 15,0 cm
SAMOCHODY SPORTOWE
Renault Alpine A110, rocznik 2019, prześwit 12,5 cm
SUV-y, CROSSOVERY, PICK-UP-y, AUTA TERENOWE
Peugeot 2008 II, rocznik 2020, prześwit 16,0 cm
Citroën C3 Aircross, rocznik 2020, prześwit 17,0 cm
Renault Captur II, rocznik 2020, prześwit 16,0 cm
DS 7 Crossback, rocznik 2019, prześwit 19,0 cm
Renault Kadjar, rocznik 2018, prześwit 20,0 cm
Dacia Duster I, rocznik 2013, prześwit 20,5 cm
Peugeot 3008 II, rocznik 2019, prześwit 22,0 cm
Citroën C5 Aircross, rocznik 2019, prześwit 23,0 cm
Zastanawiam się, co to za Citroën C5 Crosstourer z rocznika 2006. O ile się orientuję, Crosstourer pojawił się dopiero w 2014 roku jako „uterenowiona” odmiana C5 Break II generacji. Nie rozumiem też, z jakiego powodu uznano, że jest Renault Alpine A110 z 2019 roku. Dziś Alpine, to odrębna marka, a nie model w gamie Renault. Oczywiście Alpine należy do Renault, ale nie ma dziś samochodu Renault Alpine A110. W gamie aut sportowych zabrakło mi też Peugeota RCZ, a przecież mógł się pojawić, skoro wspomniano Mazdę MX-5 z 2006 roku, czy prawdziwie niszowe modele Ferrari i Lamborghini.
Przedwczoraj pisałem o Peugeocie 106 GTi / S16, że jest dużo rzadszy, niż kultowy Peugeot 205 GTi. W tym tygodniu MOTOR przedstawił sylwetkę większego z tych aut. Na stronach 52-53 w dziale Używane znajdziecie niezłą laurkę wystawioną temu zgrabnemu hot hatchowi. Wprawdzie Autor określił liczbę wyprodukowanych 205-tek GTi na ok. 330.000, co kłóci się trochę z podaną przeze mnie wartością 294.514, ale nie będę się kłócił. Moje dane pochodziły od Peugeota, konkretnie z włoskiego oddziału francuskiej marki.
Ceny 205-tek GTi w dobrym stanie są wysokie i wciąż rosną. MOTOR sugeruje, żeby się przyjrzeć słabszym odmianom, które też mają wiele uroku. Przy okazji wspomina też usportowione wersje Peugeota 206, pokazuje też 205 T16 – B-grupową rajdówkę z centralnie umieszczonym silnikiem. Opisywaną 205-tkę GTi Redakcja „wycenia” na cztery gwiazdki w pięciogwiazdkowej skali.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze