Samochody, które startują w sportach motorowych zazwyczaj powstają już po prezentacji wersji seryjnych, ale w przypadku Citroena ZX było zupełnie inaczej. Rajdówka Rallye Raid zadebiutowała jako pierwsza. Model, który wielokrotnie znajdował się na podium, w tym 4-krotnie triumfował w Dakarze, obchodzi w tym roku swoje 30 urodziny.
Historia modelu sięga 1989 roku, kiedy oficjalnie powstał Citroen Sport. Doświadczony kierowca rajdowy Guy Fréquelin, który stał na czele sportowego działu szewronów uruchomił program rajdowy, aby Citroen mógł rywalizować w największych i najbardziej ekstremalnych wydarzeniach. Do najtrudniejszych zmagań opracowano model ZX Rallye Raid. Pojazd mierzył 4,38 m długości a jego napęd pochodził od silnika o pojemności 1991 cm3, który generował moc 330 KM przy 5000 obr/min. Rajdowy potwór potrafił rozpędzić się maksymalnie do 205 km/h.
Już w lipcu 1990 roku pojazd wystartował w rajdzie Baja Aragon i w dodatku znalazł się na podium. Citroen ZX Rallye Raid kontynuował karierę i w 1991 roku z Ari Vatanem za kierownicą, zdobył miażdżące zwycięstwo w Rajdzie Paryż -Dakar.
Sukcesy wróżyły znakomity start seryjnego modelu, którego premiera odbyła się dwa miesiące później podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. ZX zajął w ofercie miejsce pomiędzy modelami AX i BX.
Citroen ZX Rallye Raid startował w najbardziej wymagających rajdach i triumfował. Od 1990 do 1997 roku wystartował w 42 rajdach i zdobył 36 zwycięstw, w tym cztery miejsca na szczycie podium Dakaru (w 1991, 1994, 1995 i 1996 roku) oraz pięć kolejnych zwycięstw w Radowych Mistrzostwach Świata. W 1992 roku Pierre Lartigue oraz Michel Perin poprowadzili ZX-a do zwycięstwa Rajdu Paryż-Pekin, który liczył 16 054 km.
Co ciekawe, samochody rajdowe spod znaku szewronów wciąż noszą czerwony kolor nadwozia Valellunga, który zadebiutował w tym niezwykłym modelu.
Najnowsze komentarze