Citroën Xantia Activa V6 do dziś jest rekordzistą testu łosia, ale nie jedyną wersją modelu, która zapisała się na kartach historii sukcesów francuskiej marki. Oto Xantia 4×4 Turbo – mistrz rallycrossu.
Francuski kierowca wyścigowy Jean-Luc Paillere opracował Xantię 4×4 Turbo przy współpracy z Citroenem jako nową maszynę do startów w Europejskich Mistrzostwach w Rallycrosie. Samochód diametralnie różnił się od seryjnej Xantii, która zadebiutowała w 1993 roku. Oprócz widocznych modyfikacji aerodynamicznych składających się z poszerzonych nadkoli, wlotów powietrza i skrzydła w tylnej części pojazdu, dostosowano również układ napędowy. Silnik i napęd 4×4 pochodziły z BX-a 4×4, którym wcześniej ścigał się Pailler. 4-cylindrowa 16-zaworowa jednostka z turbodoładowaniem o pojemności 1,9 litra generowała 550 KM i zmieniała Xantię w prawdziwą bestię.
Już w pierwszym roku startów, Xantia 4×4 Turbo odnosiła sukcesy trafiając na szczyt podium w Mistrzostwach Europy i Francji. Pailler mógł pochwalić się krajowymi zwycięstwami w 1994 i 1995 roku a samochód ewoluował zarówno na zewnątrz, jak i pod względem mechanicznym. W 1996 roku wprowadzono poważniejsze zmiany. Zwiększono pojemność silnika do 1998 cm3 i zmodyfikowano zawieszenie.
Aby zmniejszyć masę własną, pozbawiono pojazd pompy hydraulicznej, zbiornika płynu i innych komponentów a do wspomagania kierownicy wykorzystano znacznie mniejszą pompę wysokociśnieniową. W efekcie udało się uzyskać masę 1035 kg, czyli o 50 kg mniejszą niż przed zmianami.
W 1999 roku do samochodu Jean-Luca dołączył drugi egzemplarz. Za kierownicą zasiadł kolega z zespołu, także Francuz, Gilles Stievenart. Druga Xantia 4×4 Turbo otrzymała nowe żółto-niebieskie malowanie. Oba modele wyposażono w 2-litrowe silniki o mocy 700 KM, które pozwalały na rozpędzenie pojazdu od 0 do 100 km/h w czasie 2,5 sekundy. Xantia 4×4 Turbo startowała do 2000 roku.
Źródło: carthrottle
Najnowsze komentarze