Koncern Stellantis ogłosił, że zamierza rozwiązać wszystkie umowy dealerskie w Europie z dwuletnim okresem wypowiedzenia. To duży szok i niepewność dla dealerów marek Peugeot, Citroen, Opel i DS. Jako przyczynę, koncern podał zmiany w unijnych zasadach wyłączeń grupowych.
Dealerzy marek Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel, Alfa Romeo, Fiat i Jeep, które należą do Stellantis zostali powiadomieni o zmianach modelu dystrybucji i rozwiązaniu wszystkich umów dealerskich w Europie z dwuletnim okresem wypowiedzenia. Zgodnie ze zmianami sprzedawcy spełniający wytyczne otrzymają nową, dotyczącą każdej z marek umowę franczyzową.
Zmiany środowiskowe i regulacji prawnych wpływają na model dystrybucji w branży, prowadząc gamy modelowe marek do elektryfikacji. Wielokanałowe modele zakupowe, w tym proces sprzedaży online, zmieniły sposób zakupów i konsumpcji klientów, a przewidywane w 2023 roku nadchodzące Rozporządzenia w sprawie Wyłączeń Grupowych (BER) prawdopodobnie doprowadzą do konieczności modyfikacji obecnych umów i standardów dystrybucyjnych.
Koncern oczekuje, że w Europie do 2025 roku 98% modeli Stellantis zostanie zelektryfikowanych, a do roku 2030 wielkość ta osiągnie 100%. Do 2025 roku pojazdy o niskiej emisji zanieczyszczeń (LEV) będą stanowić 35% sprzedaży Stellantis, a 70% do roku 2030. Od 2023 roku nastąpi znaczące przyspieszenie tego procesu, a celem Stellantis jest bycie na czele zmian, umożliwiając swojej sieci dostosowanie się z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
Wielomarkowa sieć dystrybucji
Wizją Stellantis jest promowanie zrównoważonego modelu dystrybucji, opierającego się na osiągającej wyniki, wydajnej i zoptymalizowanej Wielomarkowej Sieci Dystrybucyjnej Stellantis, która będzie reprezentować lokalnie marki i zapewni rozwój sprzedaży i usług posprzedażnych z naciskiem na najwyższy poziom satysfakcji klienta.
W tym kontekście umowy sprzedaży i serwisowe wszystkich marek Stellantis zostaną rozwiązane z dwuletnim okresem wypowiedzenia, a wkrótce po tym zostanie wybrana nowa sieć dystrybucji, na podstawie obiektywnych wskaźników i warunków. Przedstawiciele dealerów będą zapraszani na specjalne spotkania, aby przyczynić się do rozwoju przyszłych Planów i Strategii Dystrybucji Stellantis. Wytyczą one drogę nowemu Modelowi Dystrybucji, który będzie obowiązywać w ramach Rozporządzenia w sprawie Wyłączeń Grupowych (BER) od czerwca 2023 roku.
Według koncernu wszystkie zainteresowane strony odniosą korzyści z tych zmian: klienci, sieć dystrybucyjna oraz Stellantis. Klienci będą mogli korzystać z oferty wielomarkowej i wielokanałowej z szerszym zakresem usług. Dealerzy oraz marki Stellantis będą mieli nowy efektywny model biznesowy ukierunkowany na tworzenie synergii, optymalizacji kosztów dystrybucji, zwiększania satysfakcji klientów oraz oferowania dodatkowych zrównoważonych możliwości biznesowych, w tym szerszej oferty usług, gamy produktowej, rozwiązań w obszarze finansowania i mobilności.
Stellantis, wprowadzając nowy model dystrybucji, ma na celu stworzenie bardziej wydajnego i zrównoważonego ekosystemu, zdolnego do współgrania z ewolucją sektora motoryzacyjnego.
Źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze