W listopadzie 2021 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE spadła (-14,7%) piąty miesiąc z rzędu. To oznacza kontynuację poważnego kryzysu, w którym znajduje się przemysł motoryzacyjny. Nic nie wskazuje natomiast na to, by w kolejnych miesiącach miało być lepiej. To kłopoty także dla marek Citroën, Peugeot, Fiat, Opel oraz Renault, które tradycyjnie są mocno osadzone w rynku LCV.
W listopadzie 2021 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w całej Unii Europejskiej spadła o-14,7%. To już piąty miesiąc z rzędu spadków. Dwucyfrowy spadek w segmencie samochodów dostawczych miał duży wpływ na ogólny wynik, ponieważ samochody dostawcze stanowiły ponad 80% całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Cztery główne rynki regionu, w tym Niemcy i Francja, zanotowały w ubiegłym miesiącu silne spadki, przy czym największy spadek odnotowano w Hiszpanii. Sprzedano tam mniej aż o 30,4% aut użytkowych.
Zobacz: Oferta na samochody dostawcze Peugeot. Sprawdź modele dostępne od ręki
Łącznie w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2021 roku rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 11,5%, jednak dodatni wynik to wyłącznie efekt niskiej sprzedaży porównując do roku 2020. Największe rynki, takie jak Niemcym, ondotoowały wzrost o zaledwie 1,3%. Dużo większe przyrosty były we Włoszech (rekordowe 17,6%) oraz Francji (+9,4%).
Samochody LCV – wyniki listopad 2021 i sprzedaż skumulowana
Źle wygląda rynek LCV, czyli samochodów dostawczych do 3,5 tony. W ubiegłym miesiącu rynek nowych tych aut w Unii Europejskiej odnotował kolejny dwucyfrowy spadek (-16,6%), ponieważ trwający niedobór półprzewodników nadal hamował produkcję pojazdów. Wynikom regionu nie pomogły słabe wyniki głównych rynków UE: Hiszpanii (-33,0%), Niemiec (-24,7%), Włoch (-16,2%) i Francji (-12,1%). Od stycznia do listopada rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE wzrosły o 10,8% do poziomu 1,4 mln sztuk, pomimo słabych wyników z ostatnich miesięcy. Patrząc na największe rynki nowych samochodów dostawczych, Włochy (+17,1%) i Francja (+9,7%) zdołały utrzymać się na pozytywnym terytorium, podczas gdy skumulowane wolumeny w Niemczech (+0,4%) i Hiszpanii (-0,4%) były mniej więcej stabilne w porównaniu z rokiem 2020.
Zobacz: Peugeot Rifter – test osobowej wersji Partnera
Samochody HCV (16t i więcej) – wyniki listopad 2021 i sprzedaż skumulowana
W listopadzie sprzedaż samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej spadła mniej gwałtownie (-3,5%) niż samochodów dostawczych. Kraje Europy Środkowej nadal pozytywnie wspierały (+13,4%) wyniki regionu, ale nie wystarczyło to, aby zrównoważyć dwucyfrowe spadki odnotowane przez cztery główne rynki w Europie Zachodniej. Warto podkreślić, że Polska jest jednym z głównych odbiorców aut ciężarowych, mając bardzo rozwinięte usługi transportowe.
Do tej pory w 2021 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 219 595 nowych samochodów ciężarowych, co stanowi wzrost o 21,0% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Z wyjątkiem Grecji (-3,6%) wszystkie rynki UE zdołały odnotować wzrost w tym okresie, w tym Włochy (+25,5%), Hiszpania (+13,1%), Niemcy (+9,8%) i Francja (+5,9%).
Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe (MHCV) powyżej 3,5t – wyniki listopad 2021 i sprzedaż skumulowana
W ubiegłym miesiącu popyt na te samochody ciężarowe w UE zmniejszył się o 6,0%, licząc 23 678 sprzedanych sztuk. Podobnie jak w przypadku segmentu samochodów ciężarowych, wyniki Europy Zachodniej były gorsze niż w listopadzie 2020 roku: Hiszpania (-17,5%), Niemcy (-14,1%), Francja (-13,8%) i Włochy (-8,5%). Natomiast większość rynków w Europie Środkowej odnotowała w ubiegłym miesiącu wzrosty.
W ciągu jedenastu miesięcy 2021 roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej wzrosła o 16,6% w ujęciu rok do roku, rejestrując łącznie 264 031 sztuk. Niska baza porównawcza z wcześniejszych miesięcy roku pomogła czterem największym rynkom regionu utrzymać się jak dotąd po stronie wzrostów: Włochy (+22,6%), Hiszpania (+8,6%), Francja (+6,1%) i Niemcy (+4,8%).
Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary (MHBC) powyżej 3,5t
W listopadzie 2021 roku autobusy były jedynym segmentem, który wykazał niewielki wzrost (+1,6%) nowych rejestracji. Z wyjątkiem Francji (-6,5%), wszystkie kluczowe rynki UE wniosły pozytywny wkład do wzrostu w ubiegłym miesiącu: Włochy (+14,4%), Hiszpania (+7,8%) i Niemcy (+5,1%).
Od stycznia do listopada liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów w całej UE wzrosła o +2,3% i osiągnęła poziom 26 101 sztuk. Główne rynki odnotowały mieszane wyniki w ciągu tych pierwszych 11 miesięcy. Francja, która przodowała pod względem wielkości sprzedaży, odnotowała największy wzrost procentowy (+10,6%), a następnie Włochy (+8,9%). Z drugiej strony, rejestracje w Hiszpanii i Niemczech spadły odpowiednio o 6,3% i 4,0%.
Powodem kłopotów na rynkach jest brak półprzewodników i kłopoty z organizacją płynnej pracy fabryk.
źródło: ACEA
Najnowsze komentarze