Peugeot 3008 z silnikiem HDi i napędem elektrycznym pojawił na rynku w 2011 roku. Był pierwszym samochodem Peugeot, wyposażonym w to ciekawe rozwiązanie. Dzisiaj używany 3008 może być ciekawą alternatywą dla typowych diesli, oferując sporą oszczędność w mieście.
Gdy w 2011 roku Peugeot 3008 z napędem hybrydowym wchodził na rynek, pisaliśmy o tym tak: „Model 3008 będzie pierwszym samochodem w grupie PSA Peugeot Citroën, który będzie wykorzystywał technologię HYbrid4, taką jak pokazana w koncepcie Prologue HYbrid4 podczas ostatnich targów motoryzacyjnych w Paryżu. Ta technologia, która rozpoczyna prawdziwy przełom w zużyciu paliwa i emisji CO2 (redukcja do 35%), pozwala również na napęd czterech kół dzięki silnikowi spalinowemu HDi FAP oraz napędowi silnika elektrycznego. Ten ostatni dopuszcza również całkowicie elektryczny tryb jazdy, zatem bez żadnej emisji zanieczyszczeń”.
Zobacz: Peugeot 3008 Hybri4 na targach w Genewie. Co ciekawego pokazał Peugeot?
Peugeot 3008, pierwszej generacji – pierwszy autorski crossover koncernu PSA – pojawił się w europejskich salonach w 2009 roku, od razu przyciągając uwagę designem i funkcjonalnością. Dwa lata później zobaczyliśmy hybrydę. Dzisiaj, 11 lat po premierze, używany Peugeot z hybrydą jest ciekawą propozycją dla osób szukających oszczędności. To wciąż bardzo nowoczesny, wygodny, dobrze wykonany i gwarantujący niskie koszty utrzymania samochód. Peugeot 3008 2.0 HYBRID4 po latach wciąż może więc okazać się ciekawym sposobem na redukcję kosztów paliwa i oszczędną jazdą.
Zobacz: Peugeot 3008 HYbrid4 w Paryżu. Relacja własna z najciekawszych targów motoryzacyjnych Europy.
Po latach można śmiało stwierdzić, że karoseria została doskonale zabezpieczona przed korozją, natomiast krytykowana kiedyś dzielona pokrywa bagażnika jest przydatnym rozwiązaniem – dzięki niej swobodnie założymy buty narciarskie pod wyciągiem lub wyjmiemy z bagażnika ciężki przedmiot bez rysowania zderzaka. Wnętrze swoim projektem i funkcjonalnością zdecydowanie bardziej przypomina rodzinnego VAN-a niż konkurencyjne crossovery/SUV-y. W cenie używanego samochodu dostajemy wysoką pozycję za kierownicą, doskonałą widoczność w każdą stronę, pojemne kieszenie w drzwiach i praktyczne schowki w drugim rzędzie siedzeń w podłodze – są to rozwiązania przeważnie spotykane w VAN-ach.
Pozycja za kierownicą jest bliska ideału, zawiedzeni będą tylko kierowcy preferujący niskie usadowienie fotela. Same siedziska są dość wygodne i wyraźnie wyprofilowane. Na tylnej kanapie z powodzeniem zmieścimy dwa foteliki dziecięce (system mocowań ISOFIX jest standardem) lub dwie dorosłe osoby. Standardowo przestrzeń bagażowa mieści wystarczające 462 litry, w przypadku opisywanej wersji hybrydowej pojemność zredukowano do 362 litrów – miejsca wymagał silnik elektryczny i bateria. Trwałość tekstylnej i opcjonalnej skórzanej tapicerki trzeba ocenić pozytywnie, na rynku znajdziemy wiele egzemplarzy których wnętrza, mimo pokonania kilkuset tysięcy kilometrów., wciąż prezentują się bardzo dobrze.
Zobacz: Peugeot 3008 Hybrid nagrodzony w plebiscycie Playboya 2012
Zdecydowana większość 3008 opuściła fabrykę bogato wyposażona, często spotykane konfiguracje chwalą się dwustrefową klimatyzacją, wyświetlaczem HUD, nawigacją, komputerem pokładowy, panoramicznym dachem czy skórzaną tapicerką i przyzwoicie funkcjonującym nagłośnieniem, które być może nie zadowoli prawdziwego audiofila, ale jest OK.
Pod względem technicznym 3008 pierwszej generacji wybiera sprawdzone, znane z innych modeli koncernu rozwiązania. Układ jezdny jest dość sztywny, ale zapewnia więcej komfortu nic niemiecka czy japońska konkurencja, dając także stabilność przy prędkościach autostradowych. Przy przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną – jej ewentualna regeneracja nie będzie kosztować więcej niż tysiąc złotych. Przeszukując ogłoszenia w poszukiwaniu Peugeota 3008 niekiedy natkniemy się na wyróżniające się wersje hybrydowe. Koncern PSA swoją wielkoseryjną przygodę z hybrydami rozpoczął idąc zupełnie inną ścieżką niż inni producenci w 2011 roku.
Zobacz: Promocje na nowe samochody Peugeot. Sprawdź teraz
Układ składa się ze znanego dobrze diesla 2.0 HDi o mocy 163 KM napędzającego przednie koła i 37-konnego silnika elektrycznego umieszczonego pod podłogą bagażnika, napędzającego oś tylną. Takie rozwiązanie nie tylko wyraźnie poprawia rozkład masy, ale także przekłada się na walory trakcyjne. W trudnych sytuacjach drogowych lub po wybraniu jednego z trybów jazdy dysponujemy faktycznie napędem na cztery koła.
Warto tu przypomnieć, że do czasu Peugeota 3008 Hybrid4 ostatnim opracowanym przez Francuzów modelem wyposażonym w napęd wszystkich kół był model 405 Mi16 i T16.
W celu obniżenia kosztów samochodu, za przeniesienie mocy silnika diesla na przednie koła odpowiada tutaj zautomatyzowana przekładnia manualna o sześciu przełożeniach. Wersja HYBRID4 deklasuje odmiany wysokoprężne nie tylko pod względem osiągów, ale również zużycia paliwa. O ile faktycznie dynamiką przewyższa klasyczne odmiany, gdyż łączna moc systemowa hybrydowego napędu to imponujące 200 KM, o tyle różnice w spalaniu względem standardowego 2.0 HDi o mocy 163 KM nie są duże w przypadku tras. Taka cecha hybryd.
Największe oszczędności przyniesie typowo wielkomiejska eksploatacja, przez pierwsze kilka kilometrów delikatnie obchodząc się z pedałem gazu podróżujemy wyłącznie z napędem elektrycznym – po zdobyciu pewnej wprawy i wyczucia mechaniki, w mieście użytkownik jest w stanie ograniczyć spalanie do 4-5 litrów na 100 kilometrów. Poza terenem zabudowanym różnic praktycznie nie ma. Wynika to praw fizyki, perpetum nobile nie istnieje. Mamy tu przecież m.in. większą o 200 kg masę własną i niewielkiej pojemności akumulator – w trasie praktycznie cały czas korzystamy tylko z konwencjonalnego napędu, zużywając około 5-6 litrów ON na 100.
Peugeot 3008 HYBRID4 jest dobrym pomysłem jeśli chodzi o zakup i oszczędną jazdę w mieście, wymaga jednak odrobiny uwagi pod względem skrzyni biegów. Kluczem do jej sprawnej pracy jest wymiana sprzęgła oraz przyuczenie, realizowane w serwisie. Automatyka tej zrobotyzowanej skrzyni działa też wolniej, niż w przypadku klasycznego automatu. Pierwszą rzeczą po zakupie auta na rynku wtórnym powinna być ocena stanu sprzęgła, decyzja o jego wymianie a potem programowanie (przyuczenie) skrzyni. W ten sposób unikniemy pojawiających się w długo już używanych egzemplarzach ewentualnych szarpnięć. Trzeba to wziąć pod uwagę planując zakupy.
Innych wyzwań związanych z napędem nie ma, Peugeota 3008 z hybrydą serwisuje się w zasadzie tak samo, jak normalnego diesla. Dodatkowy osprzęt – silnik elektryczny i baterie nie wymagają żadnej uwagi. Jedynie w przypadku aut po poważnych wypadkach lub zalanych mogą pojawić się jakieś kłopoty, ale takich należy po prostu unikać.
Czy warto kupić Peugeot 3008 z hybrydą? Jeśli spokojny charakter pracy zautomatyzowanej skrzyni jest zgodny z naturą kierowcy a jazda po mieście to większość przebiegów, zakup 3008 z HYBRID4 z potwierdzoną historią serwisową ma sens.
Peugeot 3008 Hybrid 4 – dane techniczne
Peugeot 3008 Hybrid4 |
|
Długość (mm) |
4365 |
Szerokość (mm) |
1837 |
Rozstaw osi (mm) |
2613 |
Pojemność bagażnika (l) |
362 |
Prześwit (mm) |
190 |
Napęd Hybrid4 |
|
jednostka |
2.0 HYBRID4 |
pojemność skokowa (cm3) |
1997 |
moc/Nm |
163 + 37 elektryczny / 300 + 200 elektryczny |
spalanie realne |
5.5 – 7 |
Najnowsze komentarze