Jeszcze nie tak dawno w ofercie wielu producentów oferowano silniki pamiętające poprzednia epokę. Produkcja prostych i trwałych jednostek przez ponad dekadę nie była niczym nadzwyczajnym. Jednym z dobrych przykładów jest małolitrażowa konstrukcja koncernu PSA – 1.1 TU1M/Z, która również w dzisiejszym świecie spełnia pokładane w niej zadania.
Zobacz: Silnik 2.0 16 V Citroën Peugeot najlepszy do LPG
Niewielki czterocylindrowy benzynowy silnik przez całą swoją karierę oferowany był między innymi w takich modelach jak Citroën Saxo, Peugeot 106, 206, 309 a nawet Partner oraz innych bliźniaczych modelach w ramach koncernu. W samochodach segmentu A i B stanowił przeważnie podstawowy wybór, czemu odpowiadała prostota budowa i niska cena bazowa.
Dla maksymalnej optymalizacji kosztów produkcji zdecydowano się na czterocylindrowy blok, w którym zastosowano ośmiozaworową głowicę i bardzo prosty jednopunktowy wtrysk paliwa. Pamiętajmy jednak, że silnik ten powstawał w czasach, gdy w cennikach nie tylko aut miejskich nadal dostępne były jednostki zasilane gaźnikiem – w stosunku do nich nawet najprostsza forma wtrysku paliwa była istną rewolucją technologiczną. Następnym sprawdzonym rozwiązaniem jest napęd rozrządu wykorzystujący pasek. Tak opracowana jednostka generowała także dziś wystarczające w mieście 60 KM.
Zobacz: Silnik 2.2 HDi – mocna, trwała i oszczędna jednostka wysokprężna Citroën i Peugeot
Warto też przypomnieć, że samochody miejskie sprzed dwóch i trzech dekad były znacznie lżejsze, dodatkowo silnik nie musiał dodatkowo napędzać wymagającej instalacji jaką jest klimatyzacja (zwłaszcza budżetowe odmiany). W efekcie chociażby dobrze znany Peugeot 106 czy 206 z silnikiem 1.1 w ruchu w mieście radzą sobie nad wyraz sprawnie. Rzecz jasna w trasie kierowca musi zapomnieć o dynamicznych manewrach wyprzedzania i pogodzić się z pewnymi niedostatkami mocy z pełnym składem osobowym na pokładzie. W zamian prosta konstrukcja odwdzięcza się rozsądnym spalaniem. W mieście trudno jest przekroczyć 7.5 litra, poza terenem zabudowanym wynik spada do 5-6 litrów. Dodatkowo, z uwagi na jednopunktowy wtrysk paliwa silnik dobrze współpracuje z najprostszymi instalacjami gazowymi.
Rutynowa wymiana rozrządu to wydatek niespełna 600 złotych, producent przewidział jej interwał na 120 tysięcy kilometrów – specjaliści radzą skrócić okres do około 100 tysięcy kilometrów, mając na uwadze fakt kolizyjnej budowy (w razie zerwania paska dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami). Wymianę oleju należy przeprowadzać co 10-15 tysięcy kilometrów – układ smarowania mieści ledwie 3.5 litra oleju 5W40.
To właśnie dzięki prostocie konstrukcji i cenach wszystkich części zamiennych występowanie powtarzających się problemów nie tworzy negatywnych opinii. Musimy być przygotowani na awarie cewki zapłonowej, jej wymiana to wydatek ledwie 60-100 złotych – wymianę z powodzeniem przeprowadzimy we własnym zakresie. Także trudności z zacinającą się przepustnicą są łatwe do opanowania. W większości przypadków awarię rozwiązuje jej czyszczenie. Wymiana elementy, do której dochodzi w skrajnych wypadkach to wydatek około 200 złotych.
Największymi zaletami silnika 1.1 obok jego prostoty są ogromna popularność na rynku i duża dostępność części nowych i używanych. Praktycznie każdy mechanik poradzi sobie z jego trafną diagnostyką, co nie zawsze jest tak oczywiste.
Najnowsze komentarze