Jaki silnik jest najlepszy dla taniego samochodu? Jednym z popularniejszych rozwiązań jest zakup samochodu z wolnossącym napędem benzynowym, do którego można bezproblemowo zamontować gaz. Bardzo dobre silniki tego typu produkowało swego czasu PSA, stosując je w samochodach Citroën i Peugeot.
Jest taka grupa kierowców, która wciąż nie przekonała się do nowoczesnych wyżyłowanych jednostek wykorzystujących zaawansowany osprzęt. Wciąż cenią i wybierają relatywnie proste konstrukcje, których koszty serwisowe nawet w przypadku poważnych usterek są niewygórowane. Do dopracowanych i cenionych konstrukcji bez wątpienia zalicza się silnik 2.0 16V opracowany w latach 90-tych przez inżynierów koncernu PSA.
Przez kilkanaście lat kariery w cennikach Peugeota i Citroëna dorobił się pochlebnych opinii. Nie udało się uniknąć również pewnych potknięć, jednak obecnie każdy z problemów jest doskonale znany mechanikom – podobnie jak ich rozwiązania. 2.0 16V EW10J4 dostępny był między innymi w Peugeocie 806, 406, 206 i Citroënach C5 I, Xsarze i Evasion. Konstrukcję oparto na czterocylindrowym bloku pamiętającym jeszcze lata 80-te, zastosowano szesnastozaworową głowicę, oczywiście wielopunktowy wtrysk paliwa. Kolejną zmienną gwarantującą rozsądne koszty bieżącej obsługi mechanicznej jest napęd rozrządu korzystający z paska. Silnik wytwarza optymalne 136 KM i moment obrotowy w wysokości 190 Nm, co w połączeniu z dobrze dobraną pięciobiegową przekładnią gwarantowało wystarczającą dynamikę nawet w aucie klasy średniej – w największych VAN-ach koncernu (806, 807 i innych) był zbyt słaby.
Jak pamiętam z własnego doświadczenia, mocną stroną silnika nie była oszczędność – w Citroënie C5 pierwszej generacji potrzebował w ruchu miejskim 11-12 litrów, oszczędna podróż drogami krajowymi pozwalała nieznacznie zejść poniżej wartości 8 litrów na sto kilometrów. Nic więc dziwnego, że gross użytkowników ochoczo montuje instalacje gazowe, z którymi konstrukcja współpracuje doskonale. Dobrze wyregulowana i regularnie serwisowana instalacja pozwala na utrzymanie spalania odpowiednio na poziomie 12-14 i 9-10 litrów, co można uznać za dobry wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę relację cen obydwu paliw. Brak problemów z długotrwałą eksploatacją na gazie LPG tłumaczy między innymi użycie materiałów wysokiej jakości i zainstalowanie hydraulicznej regulacji luzu zaworowego.
Zaczynając użytkowanie dowolnego samochodu z 2.0 16V produkcji PSA musimy pamiętać, że jest to silnik kolizyjny – w przypadku zerwania paska rozrządu dochodzi do kolizji tłoków z zaworami, co w praktyce oznacza konieczność przeprowadzenia naprawy głównej (remont zazwyczaj jest nieopłacalną inwestycją, biorąc pod uwagę aktualną wartość pojazdu). Producent ustalił interwał wymiany zestawu rozrządu na 120 tysięcy kilometrów. Co prawda specjaliści nie donoszą o notorycznym zrywaniu paska przed tym przebiegiem, niemniej jednak operację należy dla bezpieczeństwa przeprowadzać co 80-100 tysięcy kilometrów, jej koszt nie przekroczy 600-700 złotych. Wymianę oleju także przeprowadzajmy częściej niż sugeruje tabela producenta (dwa lata lub 30 tysięcy kilometrów), lecz co 10-15 tysięcy kilometrów.
Jak już wspomniałem nie obyło się bez pewnych drobnych wad. Wielu użytkowników, także egzemplarzy z prawdziwym niskim przebiegiem, uskarża się na zauważalne zużycie oleju silnikowego – w tym przypadku mechanicy znający specyfikę EW10J4 uspokajają użytkownika, nakazując tylko częste kontrole jego poziomu i ewentualne uzupełnianie. Powtarzającym problemem jest także sonda lambda, która powoduje przechodzenie silnika w tryb awaryjny – lub jak ma to miejsce w wielu egzemplarzach spalających gaz LPG, notoryczne pokazywanie komunikatu o błędzie check engine. Trudności z zacinającym się zaworem recyrkulacji spalin także mają miejsce, podobnie jak u konkurentów. Problem rozwiązuje czyszczenie, w skrajnym przypadku wymiana pochłonie 300 złotych.
Dobrym źródłem informacji o trwałości poszczególnych silnikach jest nie kto inny jak kierowcy taksówek, to oni często eksploatują jeden samochód przez długie lata – osiągając imponujące przebiegi. Ich zdaniem silnik 2.0 16V jest bardzo wdzięczną konstrukcją, która przy uczciwym serwisowaniu odwdzięcza się długowiecznością. Dodajmy, ceny części zamiennych są bardzo atrakcyjne.
Mimo swojego wieku benzynowe jednostki 2.0 mogą jeszcze długo posłużyć – i jeśli szukacie czegoś niedrogiego – będzie to dobry wybór.
Najnowsze komentarze