Citroën Talks to seria wywiadów z globalną kadrą kierowniczą na temat wizji marki na przyszłość. Dyrektorzy marki rozmawiają o projektowaniu, produkcie, mobilności i historii Citroëna.
Dzisiaj przedstawiamy Wam wywiad z Denisem Huille, szef La Citroën Adventure, miejsca pamięci i muzeum Citroëna, prowadzonego przez Stellantis we Francji
W jakim stopniu dzisiejsze innowacje są wierne filozofii André Citroëna?
André Citroën utworzył fabrykę samochodów w 1919 roku. Był człowiekiem, który zawsze chciał dla swoich klientów jak najlepiej i miał zamiar spopularyzować motoryzację poprzez masową produkcję. Citroën od samego początku historii marki tworzył wygodne oraz innowacyjne samochody. Te innowacje pozostały częścią DNA marki.
Jakie modele uważa Pan za najbardziej emblematyczne i innowacyjne w historii Citroëna?
Zacznę od Citroëna B10. B10 to samochód, który pojawił się w 1925 roku i miał tę szczególną cechę, że był pierwszym w Europie autem zbudowanym w całości ze stali. Warto bowiem przypomnieć, że na początku historii motoryzacji samochody były budowane ze stali i drewna. Następnie, poprzez zintegrowanie wyłącznie stali, stworzono auto, który był bardzo łatwe w budowie, bardziej wytrzymałe w czasie i solidniejsze dla jego pasażerów. Była to jedna z pierwszych innowacji André Citroëna.
Potem oczywiście Traction Avant z 1934 roku. Jest to samochód, który zrewolucjonizował świat motoryzacji, ponieważ miał napęd na przednie koła, co sprawiło, że pojazd był łatwy w prowadzeniu, był też bardziej aerodynamiczny, o lepszym prowadzeniu na drodze i komforcie, którego nie można było znaleźć u konkurencji.
Zobacz: Nowe samochody Citroën
Innym ważnym modelem dla Citroëna jest typ H, ponieważ to furgonetka napędem na przednie koła, przesuwanymi drzwiami bocznymi i płaskim załadunkiem, co ułatwia przewożenie towarów i wnoszenie ich zarówno z tyłu, jak i z boku. A dzięki technologii napędu na przednie koła ten typ pojazdu użytkowego jest łatwy w prowadzeniu, a przede wszystkim wyjątkowo udany. Produkowano go bardzo długo, od 1947 do 1981 roku w liczbie 500.000 egzemplarzy.
Rok później, w 1948 roku, Citroën również zaskoczył świat modelem 2CV, który jest dość niesamowitym autem, ponieważ jest lekki, ma zawieszenie o długim skoku, napęd na przednie koła, jest zawsze łatwy w prowadzeniu, łatwy w utrzymaniu, niedrogi i wszędzie wjedzie. Dzięki niskiej wadze może jechać po normalnej drodze, po złych drogach, może też po polu. Kilka lat później Citroën nie poprzestaje na tym i wprowadza rewolucyjny sedan, który będzie kontynuacją modelu Traction Avant.
Był to Citroën DS, wprowadzony na rynek w 1955 roku i produkowany przez 20 lat w ilości 1.500.000 sztuk. Był to pierwszy samochód o pełnym hydropneumatycznym zawieszeniu, dużej stabilności i niebywałym komforcie, w 1974 roku został zastąpiony przez model CX. Dzisiaj to legenda komfortu i designu.
Citroën CX to samochód, który przejmie technologię DS i zapewni jeszcze większy komfort niż DS, czyniąc go samochodem niemal „królewskim”, powiedziałbym „prezydenckim”. Nawiasem mówiąc, niektórzy prezydenci Francji przyjęli ją. W centrum uwagi jest więc zawsze komfort, prowadzenie na drodze i dobre samopoczucie klienta.
Citroën Xantia z 1993 roku skończy w przyszłym roku 30 lat. A Citroën zamierza pójść jeszcze dalej, dodając elektronikę do hydropneumatycznego zawieszenia. Citroën zawsze wprowadzał innowacje.
Porozmawiajmy o 100. rocznicy przekroczenia Sahary.
Rozpoczniemy obchody 100. rocznicy przekroczenia Sahary. Mówiłem przed chwilą o André Citroënie, który jest człowiekiem, który chciał postawić swoją markę na pierwszym miejscu na kilka sposobów, za pomocą reklamy, za pomocą promocji, ale także za pomocą wydarzeń, które pozostawiłyby ślad. Wpadł na pomysł pokazaniu samochodów na bardzo trudnym terenie i wraz z inżynierem Kégresse’em skonstruował pojazdy gąsienicowe, czyli z systemem napędu kół na gąsienicach, które umożliwiały bardzo szybkie przemieszczanie się pojazdów, a także podróżowanie w dowolne miejsce.
W 1922 roku kilka pojazdów gąsienicowych Citroën B2 przejechało przez Saharę, co nigdy wcześniej nie miało miejsca. To również świadczy o sile André Citroëna, o tym, że zachował markę, wszystko, co zrobił, wszystko, o czym marzył, jak ją zapoczątkował, powiedziałbym, sposób myślenia, sposób działania, który jest ważny dzisiaj. To jest plus dla Citroëna”.
Jakie są trzy najlepiej sprzedające się modele Citroëna na świecie?
2CV to dziś najpopularniejszy samochód Citroëna, wyprodukowany w ponad pięciu milionach sztuk. Dlaczego? Bo to prosty, sprawny, ekonomiczny pojazd, który może zawieźć Cię na krańce ziemi, ale 2CV, ten model, zostanie wyprzedzony przez inny model, który również istnieje od dawna, czyli C3, który wszyscy dobrze znają. Bo w pewnym momencie, w swoim kształcie, od samego początku, nabiera trochę kształtu 2CV, zaokrąglonego, gładkiego i jest to samochód, który przejmuje to, co najlepsze z know-how Citroëna. Jest to pojazd wygodny, a także niedrogi. Trzeci model to Berlingo, samochód komfortowy i praktyczny. Auto ekonomiczne w zakupie i utrzymaniu.
Czy mógłby Pan wyłowić jakąś istotną, a mało znaną szerokiej publiczności historię związaną z André Citroënem?
Twórca marki, André Citroën. Wiemy, że jest inżynierem, komunikatorem, świetnym biznesmenem, ale jest też człowiekiem, który wniósł pewną odpowiedzialność społeczną do sposobu, w jaki prowadził swoją firmę, zwłaszcza w stosunku do swoich pracowników, swoich wielu pracowników, w latach dwudziestych i trzydziestych. Wprowadził coś, co trwało do lat sześćdziesiątych, czyli możliwość zaciągnięcia przez pracownika Citroëna kredytu na nieruchomość po korzystnej cenie, a jeśli spłata nastąpiła w ustalonym terminie, ostatnie sześć miesięcy spłaty marka Citroën dawała za darmo i uważam, że właśnie w tym przejawia się wielkość Citroëna.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze