Andre Citroën to postać, której miłośnikom francuskiej motoryzacji przedstawiać nie trzeba. Założyciel marki Citroën, mający wiele związków rodzinnych i firmowych z Polską, inżynier oraz innowator. W Głownie, gdzie rozpoczęła się historia zakładów Citroëna, powstał skwer nazwany jego imieniem.
W dniu 28 września 2022 roku w Głownie odbyła się 66. sesja Rady Miejskiej. Radni podjęli na niej kilka uchwał, a najważniejszą z nich było nadanie terenowi położonemu w Głownie przy ulicy Ludwika Norblina nazwy „skwer André Citroëna”. Projekt ten w głosowaniu uzyskał jednomyślne poparcie wszystkich radnych, niezależnie od sympatii oraz barw politycznych. Udało się to m.in. dzięki staraniom stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne, którego prezes, Konrad Dula, wraz z Jackiem Perzyńskim – badaczem historii regionu, pisarzem – oraz przedstawicielami portalu Francuskie.pl, wielokrotnie odwiedzał Głowno i rozmawiał z władzami na temat formy upamiętnienia Citroëna.
Zobacz: historia Citroëna w tym jego związki z Polską
Decyzja radnych ma znaczenie szczególne, bo jest to przede wszystkim upamiętnienie związków André Citroëna z Polską, a w szczególności z fabryką w Głownie. Gustave Citroën – jak brzmiało jego pełne imię i nazwisko – urodzony 5 lutego 1878 roku w Paryżu i tamże zmarły 3 lipca 1935 roku – był francuskim inżynierem i przedsiębiorcą, założycielem fabryki samochodów, których marka nosi jego nazwisko. Ojcem André Citroëna był holenderski handlarz diamentami Levie Citroën, matką warszawianka, Masza Amelia Kleinman, oboje pochodzenia żydowskiego.
Zobacz: Dziadkowie Andre Citroëna z Warszawy
Rodzice André wyemigrowali z Warszawy do Francji w 1873 roku. Najstarsza siostra André Citroëna – Jeanne, była żoną Bronisława Goldfedera warszawskiego bankiera i konsula honorowego Japonii w Polsce. André Citroën, po ukończeniu studiów w Ecole Polytechnique, podczas podróży do Polski w roku 1900, odkrył dzięki szwagrowi Bronisławowi Goldfederowi w fabryce w Osinach (obecnie w Głownie) działającej wówczas pod firmą „Towarzystwo Akcyjne Osińskiej Walcowni Miedzi, Mosiądzu i Drutu” – nieznany we Francji, tańszy sposób wytwarzania przekładni zębatych o zębach daszkowych i kupił na nie patent.
Zobacz: Rajd Amicale Citroën Pologne w 121 rocznicę przyjazdu Citroëna do Polski
Niedługo po powrocie do Francji otworzył zakład mechaniczny produkujący te przekładnie, które stosowano w silnikach. Można je zobaczyć między innymi w kopalni w Bochni czy na naszym flagowym niszczycielu Błyskawica. Następnie rozwinął produkcję seryjną samochodów pod marką Citroën.
Zęby koła zębatego daszkowego znalazły się w znaku firmowym Citroëna i do dziś są symbolem tej marki a dosłownie kilka dni temu marka Citroën zmieniła swoje logo i wróciła do logo na motywach oryginalnego wzoru z 1918 roku.
Zobacz: Rodzice Citroëna wzięli ślub w Warszawie
Ciekawostką jest również to, że skwer znajduje się przy ulicy Ludwika Norblina, powstałej na wniosek badacza historii regionu, Jacka Perzyńskiego, pochodzącego z Francji Ludwika Norblina współzałożyciela Towarzystwa Akcyjnego Fabryk Metalowych pod firmą „Norblin, Bracia Buch i T. Werner” w Warszawie. W Głownie, właśnie w tym miejscu istniała w 20-leciu międzywojennym, filia tej fabryki nazywanej Zakładami Norblina.
Głowno jest więc miejscem, gdzie historia marki Citroën się rozpoczęła, tu się też rozpoczęła przygoda Andre Citroëna z przemysłem. Każdy miłośnik Citroëna powinien tu przyjechać.
Portal Francuskie.pl patronuje temu przedsięwzięciu i będzie dalej prowadził działania mające na celu popularyzację historii Citroëna i jego licznych związków z Polską. Bardzo dużo materiałów na ten temat znajdziecie w dziale Historia.
Na podstawie informacji Jacka Perzyńskiego oraz materiałów własnych, opracowanie: redakcja
Najnowsze komentarze