Organizacja Euro NCAP wydała werdykt w sprawie poziomu bezpieczeństwa 14 nowych modeli samochodów. Wspominaliśmy już o Peugeot 408, ale na szarym końcu raportu, pojawia się również niewielka wzmianka o jeszcze jednym francuskim aucie. Nowy Citroën C4 X otrzymał cztery gwiazdki, ale crash testu nie było.
Euro NCAP od przyszłego roku zaostrzy procedury, przez co trudniej będzie producentom zdobyć maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Organizacja wykonuje testy, które polegają na symulacji różnych scenariuszy wypadku i analizy obrażeń pasażerów dorosłych i dzieci w kabinie z pomocą manekinów. Coraz większe znaczenie ma także poziom ochrony innych uczestników ruchu drogowego oraz systemy wspomagające bezpieczeństwo. Kiedy konstrukcje samochodów są zbliżone zamiast rozbijać samochody Euro NCAP posiłkuje się zebranymi wcześniej danymi. Citroën C4 X otrzymał analogiczny wynik do C4, Dacia Jogger do Sandero a Peugeot 408 do 308 SW.
Zobacz także: Nowy Citroën C4 X debiutuje w salonach dealerskich we Francji. Kiedy w Polsce?
Trudno mówić o crash teście, kiedy samochód nie został rozbity, ale Euro NCAP czasem decyduje się na tańsze rozwiązanie. Być może zaawansowane programy komputerowe i przez lata zebrane dane pozwalają ominąć kosztowny etap niszczenia samochodów, ale świadomość, że auto zdobyło pięć gwiazdek, bo ktoś sprawdził jak realnie radzi sobie podczas wypadku, budzi znacznie więcej zaufania.
Citroën C4 X nie został nawet zakwalifikowany przez Euro NCAP jako nowy model, a jedynie wariant C4-ki. Oba samochody korzystają z platformy CMP Stellantis i mają pod maską te same silniki, ale różnic jest kilka chociażby w sylwetce i wymiarach. C4 X jest o 240 mm dłuższy od hatchbacka.
Na cztery gwiazdki Citroëna C4 X składa się 80% ochrona dorosłych, 83% dzieci, 57% innych użytkowników dróg a 63% uzyskały od Euro NCAP systemy wspomagania bezpieczeństwa. Poniżej film z testu C4:
Najnowsze komentarze