Europa odzyskuje chęć do do zakupów? W grudniu 2022 r. sprzedaż nowych samochodów na terenie UE wzrosła aż o 12,8% – informuje ACEA.
W grudniu 2022 roku rejestracje nowych samochodów w UE wzrosły o 12,8%, co oznacza piąty z rzędu miesiąc wzrostu w tamtym roku. Pomimo tego pozytywnego wyniku, tylko dwa z czterech głównych rynków regionu odnotowały wzrost. Niemiecki i włoski rynek samochodowy odnotował wyjątkowo dobry koniec roku 2022, notując dwucyfrowy wzrost odpowiednio o 38,1% i 21,0%. Z kolei Hiszpania odnotowała znaczny spadek (-14,1%), podczas gdy Francja pozostała stabilna (-0,1%).
Ogólnie w 2022 r. rynek samochodów osobowych w Unii Europejskiej skurczył się o 4,6%, głównie z powodu wpływu niedoborów części w pierwszej połowie roku. Chociaż rynek poprawił się od sierpnia do grudnia 2022 roku, skumulowane wolumeny wynoszą 9,3 mln sztuk, co stanowi najniższy poziom w regionie od 1993 roku, kiedy to zarejestrowano 9,2 mln sztuk.
Wśród czterech największych rynków UE tylko Niemcy zdołały odnotować wzrost w 2022 roku (+1,1%), w czym pomógł im dobry wynik z grudnia. Pozostałe trzy rynki odnotowały gorsze wyniki niż w 2021 roku, przy czym Włochy zanotowały największy spadek (-9,7%), a następnie Francja (-7,8%) i Hiszpania (-5,4%).
Jak widać z powyższego wykresu w poszczególnych miesiącach pierwszej połowy roku aż do lipca w Europie notowano spadki. Dopiero sierpień przyniósł zmianę tej sytuacji. Najbliższe miesiąca pokażą, czy tendencja wzrostowa się umocni.
Stellantis kontra Renault
Według danych ACEA Stellantis sprzedał w całym 2022 roku w Europie 1.823.725 samochodów (spadek 14,1% w stosunku do 2021 r.), natomiast grupa Renault 984.558 nowych aut (spadek 4,1%).
Dealerzy w Polsce mogą mieć powody do zadowolenia
Wzrost sprzedaży to dobra wiadomość dla dealerów w Polsce, którzy zajmują się reeksportem. Oznacza bowiem otwarcie rynków i wzrost zainteresowania tego typu samochodami.
źródło: ACEA
Najnowsze komentarze