Alfa Romeo 33 Stradale: śmiałe marzenia (dużo zdjęć i filmów)

  • Marka Alfa Romeo ma przyjemność zapowiedzieć powrót legendarnego modelu 33 Stradale, ikony z lat 60. XX wieku, uważanego przez wielu za jeden z najpiękniejszych samochodów w historii i wywodzącego się bezpośrednio z Tipo 33, który był niegdyś gwiazdą światowych sportów motorowych.​

  • Projekt, który godnie celebruje bogatą historię marki i przenosi ją w przyszłość. Nowa 33 Stradale to idealne połączenie pomiędzy przeszłością spod znaku silników spalinowych a elektryczną przyszłością, uzyskane dzięki dokładnej reinterpretacji cech stylistycznych 33 Stradale z 1967 roku. Samochód, który pełni rolę manifestu Alfy Romeo i antycypuje pewne elementy należące do przyszłości marki.

  • Po ponad 50 latach, marka Alfa Romeo powraca do świata samochodów „fuoriserie” (zbudowanych na zamówienie) z limitowaną serią ograniczoną do zaledwie 33 egzemplarzy, z których wszystkie już się sprzedały.

  • Samochód „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) z homologacją drogową:  33 Stradale nie tylko zapewnia doskonałe osiągi na torze, ale jest zaprojektowany bez uszczerbku dla komfortu i łatwości użytkowania, także podczas codziennej jazdy.

  • Ręcznie wykonane z rzemieślniczą dokładnością w atelier firmy nadwoziowej Carrozzeria Touring Superleggera spełniają najwyższe standardy w zakresie jakości, gwarantując obsesyjną niemal dbałość o szczegóły. Każdy samochód jest pomyślany jako wyjątkowe i niepowtarzalne dzieło sztuki, które pragnie stać się częścią niezwykłej historii Alfy Romeo.

  • Niespotykany dotąd poziom personalizacji: aby zagwarantować wyjątkowość  i niepowtarzalność każdego modelu powstała „La Bottega” czyli zespół profesjonalistów Alfy Romeo, którzy już od samego początku są zaangażowani razem z klientami w proces tworzenia samochodu ich marzeń, wyjątkowego i niepowtarzalnego w każdym szczególe, aż po możliwość osobistej „sygnatury” w numerze nadwozia.

  • Projekt potwierdza niezwykłą umiejętność marki Alfa Romeo w zakresie produkcji ekskluzywnych limitowanych edycji realizowanych dzięki połączeniu procesów rzemieślniczych, innowacji technologicznych i silnej interakcji z klientami.

  • Projekt jest rezultatem pasji zespołu Alfa Romeo, którego pragnieniem było stworzenie czegoś wyjątkowego w świecie motoryzacji i w ramach Stellantis, ale przede wszystkim godnego chlubnej historii marki. To życiowa szansa dla pasjonatów motoryzacji, dla których pasja stała się powołaniem i pracą: to prawdziwe spełnienie marzeń.

Marka Alfa Romeo z przyjemnością zapowiada powrót Alfy 33 Stradale „fuoriserie” (zbudowanej na zamówienie), prawdziwego „manifestu” możliwości włoskiej marki – teraz i w przyszłości – w zakresie wzornictwa, stylu i wrażeń z jazdy. Wyprodukowane w zaledwie 33 ekskluzywnych egzemplarzach, w unikalnym procesie rzemieślniczym, nowe „dwumiejscowe” coupé łączy w sobie tradycję i przyszłość marki, stając się symbolem szlachetnego, włoskiego sportowego stylu.

Aby spełnić marzenia, potrzeba sporej dawki odwagi i szczypty zdrowego szaleństwa. To właśnie dzięki tym elementom w 1967 roku powstał samochód uważany przez wielu za jeden z najpiękniejszych w historii: Alfa Romeo 33 Stradale. Dzisiaj, z podobną odwagą i śmiałą wizją, zespół Alfy Romeo zaprojektował i opracował nowy model 33 Stradale, prawdziwe dzieło sztuki w ruchu, będące efektem idealnego połączenia piękna i technologii. Nowy model pragnie zapewnić najbardziej ekscytujące wrażenia z jazdy i ponadczasowy urok ikony bardzo wąskiemu gronu entuzjastów, którzy od początku uwierzyli w ten projekt. Nowa 33 Stradale została stworzona w nowo powstałej „La Bottega” Alfa Romeo, gdzie projektanci, inżynierowie i historycy marki najpierw z uwagą wsłuchali się w głos potencjalnych klientów, a następnie stworzyli ją razem, dokładnie tak, jak robiono to w renesansowych warsztatach rzemieślniczych lub w atelier słynnych włoskich konstruktorów nadwozi z lat 60-tych ubiegłego wieku.

Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny marki Alfa Romeo powiedział:
„Dzięki nowej 33 Stradale pragnęliśmy stworzyć coś, co dorówna naszej przeszłości, przysłuży się marce i sprawi, że fandom Alfistów będzie odczuwał dumę. Taki rezultat można było osiągnąć tylko dzięki wiedzy, wytrwałej pracy i pasji naszego zespołu, przy wsparciu kierownictwa, którego ambicją jest dalsze zapisywanie chlubnych rozdziałów przyszłości marki, z pełnym poszanowaniem dla jej wyjątkowej historii. To pierwszy samochód marki „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) od 1969 roku i obiecuję, że nie ostatni”.

Maksymalny wyraz „niezbędnego piękna”

Nowa 33 Stradale, zaprojektowana przez Centrum Stylu Alfy Romeo, jest inspirowana historycznym modelem z 1967 roku, wzbogacając jego rzeźbiarskie piękno o elementy stylistyczne zaczerpnięte z nowego języka stylu Alfy Romeo. Nadwozie charakteryzuje się idealną równowagą pomiędzy proporcjami, bryłą i wykończeniem powierzchni, stając się maksymalnym wyrazem „niezbędnego piękna” Alfy Romeo. Przód wyróżnia się potężną, muskularną bryłą, na której dumnie prezentuje się kultowy grill w kształcie tarczy zwany „scudetto” i lampy zespolone o charakterystycznym eliptycznym kształcie. Linia boczna jest dynamiczna i elegancka, z charakterystycznymi otwieranymi do góry drzwiami i dwoma dużymi wlotami powietrza umieszczonymi po bokach. Nadwozie wysunięto do przodu, a jego powierzchnie wymodelowano zgodnie z kryteriami typowymi dla formalnej ekspresji Alfy Romeo. Ponadto, dzięki drzwiom motylkowym otwieranym pod kątem i dużemu przeszkleniu dachu, kierowca może cieszyć się niepowtarzalnym widokiem, bardzo przypominającym widok z kokpitu samolotu. Ogólny wygląd, po otwarciu maski i drzwi, podkreśla widowiskowy, zapierający dech w piersiach wygląd samochodu. „Brutalny” tył jest równoważony przez przód o miękkiej, zaokrąglonej linii, a maksymalna wysokość nie znajduje się wcale na wysokości przedniej szyby, jak w każdym innym modelu sportowym, ale na środku dachu. W szczególności, ścięty tył, grafika w kształcie litery „V” i okrągłe tylne lampy podkreślają wrażenie siły bijące z samochodu. Wydajność aerodynamiczną potwierdza współczynnik Cx wynoszący 0,375 przy zerowym Cz (downlift)- dzięki precyzyjnej kalibracji bez pomocy aktywnych systemów.

Minimalizm designu i materiałów wyróżnia również wnętrze, w którym wszystko opracowano z myślą o kierowcy, aby zmaksymalizować wrażenia z jazdy. W szczególności, kokpit został zaprojektowany minimalizując elementy, które mogłyby rozpraszać kierowcę, co widać w ograniczonej liczbie przycisków o praktycznym zastosowaniu podczas jazdy, dostępnych na konsoli środkowej. Bezpośrednio przed kierowcą umieszczono wyświetlacz, którego trójwymiarowy „teleskop” umożliwia mu pierwszą w swoim rodzaju interakcję. Kierownica, pozbawiona wszystkich umieszczonych na niej przycisków, pozwala delektować się czystą przyjemnością z jazdy. Podobnie jak w kokpicie samolotu, elementy sterujące znajdują się na różnych poziomach, na dolnej konsoli środkowej i na wyższej płaszczyźnie w centralnej części podsufitki. Wnętrze dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: „Tributo” i „Alfa Corse”. Deska rozdzielcza i tunel środkowy, o wyraźnej inspiracji lotniczej, wykorzystują materiały takie jak aluminium, włókno węglowe, skóra i Alcantara. Otulające fotele czerpią inspirację z swojego poprzednika, zapewniając wyjątkowy komfort i ergonomię. Każdy element zaprojektowany został z dbałością o najmniejsze szczegóły, aby stworzyć ekskluzywną i wciągającą atmosferę, zachowując estetyczne i techniczne dziedzictwo Alfy Romeo 33 Stradale z 1967 roku.

Wyjątkowe wrażenia z jazdy

Zespół Alfy Romeo postawił sobie ambitny cel, by zaoferować wrażenia z jazdy jak w samochodzie wyścigowym, z którego można jednak korzystać do jazdy na drodze, bez uszczerbku dla komfortu i łatwości użytkowania także na co dzień. Dlatego też nowa 33 Stradale może pochwalić się tym, co najlepsze w zakresie inżynierii Alfy Romeo, czego dowodem jest dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami oraz ewolucja silnika 2.9 V6 i automatycznej skrzyni biegów ZF.

Nowa specjalna edycja Alfy Romeo „fuoriserie” może być wyposażona w silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM lub dostępna z napędem w pełni elektrycznym BEV o mocy ponad 750 KM. Osiągi są znakomite w obu wersjach. Prędkość maksymalna wynosi 333 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż trzy sekundy. Dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami i lift przedniej osi zapewniają doskonałą zwrotność i komfort. Układ hamulcowy Alfa Romeo Brake-By-Wire i karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo są gwarancją osiągów na najwyższym poziomie.

Aluminiowa konstrukcja ramy przypominającej literę H i nadwozie typu „monocoque” z włókna węglowego gwarantują sztywność i lekkość. W celu zapewnienia wysokiej sztywności i bezpieczeństwa, konstrukcję dachu również wykonano z włókna węglowego i aluminium, z drzwiami motylkowymi mocowanymi na zawiasach. Ramy okien również wykonano z włókna węglowego, a tylną szybę z poliwęglanu.

W tuningu auta swoim wsparciem będzie służył kierowca F1 Valtteri Bottas na legendarnym torze Balocco, przenosząc w ten sposób doświadczenie F1 do codziennej jazdy i zapewniając niepowtarzalne prowadzenie Alfy Romeo.

„La bottega”

Wraz z projektem „33” powstała również „La Bottega” Alfa Romeo. „La Bottega” to zespół profesjonalistów, który ściśle współpracował z klientami, aby zaprojektować 33 wyjątkowe i ekskluzywne egzemplarze samochodu. Inspiracją dla „La Bottega” były renesansowe warsztaty rzemieślnicze i atelier najlepszych konstruktorów nadwozi z lat 60. XX wieku, którzy stworzyli dzieła sztuki o niezwykłym pięknie zgodnie z wymaganiami swoich klientów. Analogicznie tutaj, klienci byli zaangażowani w proces twórczy już od samego początku projektu. Pierwsze spotkania odbyły się podczas Grand Prix Monza 2022, a potencjalni nabywcy mieli okazję wyrazić swoje życzenia dotyczące samochodu marzeń. W ciągu kilku tygodni wszystkie 33 samochody zostały sprzedane.

„La Bottega” ma swoją siedzibę w reprezentacyjnej Sala del Consiglio Muzeum Alfy Romeo w Arese, gdzie w 1967 roku zatwierdzono projekt 33 Stradale. Ponadto, zadaniem Zespołu 33 jest zatwierdzanie życzeń klientów, dbając o poszanowanie dla historii i ikonicznego charakteru samochodu. Jest to specjalny zespół, któremu przewodniczy dyrektor generalny marki Alfa Romeo, a jego członkami są szefowie poszczególnych działów Brandu.

Rzemieślniczy kunszt i innowacja dla bezprecedensowego poziomu personalizacji 

Nowy model „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) zostanie wyprodukowany w zaledwie 33 egzemplarzach, w ramach dedykowanego programu umożliwiającego klientom opracowanie funkcjonalnych elementów stylistycznych wspólnie z zespołem projektowym Alfy Romeo: wlotów powietrza, kół, a nawet charakterystycznego przedniego grilla zwanego „scudetto”. Dlatego też, nie będzie na świecie dwóch identycznych samochodów, co czyni je prawdziwymi arcydziełami „na czterech kołach”, mającymi ambicję stać się częścią niezwykłej historii Alfy Romeo.

Podobny wyjątkowy charakter ma również ekskluzywna procedura rejestracji umożliwiająca klientom osobistą „sygnaturę” numeru nadwozia. Specjalny numer VIN składa się z ośmiu cyfr wybranych przez klienta i jest również umieszczony na tunelu środkowym. Dzięki ugruntowanemu doświadczeniu w dziedzinie najbardziej ekskluzywnych „szytych na miarę” samochodów, marka Alfa Romeo skorzysta przy budowie samochodów z atelier manufaktury nadwoziowej Carrozzeria Touring Superleggera oferującej rzemieślniczy kunszt wykonania. Zapewnione są zatem bardzo wysokie standardy jakości, które gwarantują odpowiedni poziom wyjątkowości i obsesyjną dbałość o szczegóły.

U źródła legendy

Model Alfa Romeo 33 Stradale z 1967 roku wywodzi się bezpośrednio z Tipo 33, gwiazdy światowych sportów motorowych tamtej epoki. Projekt 33 oznaczał powrót Alfy Romeo do wyścigów, pod kierownictwem ówczesnego prezesa marki Giuseppe Eugenio Luraghiego i Carlo Chitiego z Autodelty, nowo utworzonego oficjalnego działu wyścigów. Na debiut została wybrana próba czasowa we Fléron, niedaleko Liège; za kierownicą zasiadł główny kierowca testowy w Autodelta, Teodoro Zeccoli. Po latach skrupulatnych przygotowań, 12 marca 1967 roku Alfa 33 „wjechała” do świata sportów motorowych i od razu zaczęła wygrywać.
Był to pierwszy z długiej serii sukcesów odniesionych na najbardziej prestiżowych torach. Ten ciąg zwycięstw, w tym w Mistrzostwach Świata dla marek samochodowych w 1975 i 1977 roku sprawił, że 33 stał się światowym liderem. Na fali sportowego entuzjazmu marka Alfa Romeo postanowiła wyprodukować model 33 w limitowanej edycji dla osób prywatnych, jako samochód „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie), który łączył osiągi samochodu wyścigowego Tipo 33 z komfortem i właściwościami jezdnymi odpowiednimi do codziennego użytku. Projekt 33 Stradale powierzono Franco Scaglione, który włożył w niego całą swoją wiedzę techniczną i odwagę twórczą, tworząc arcydzieło, w którym innowacyjność stylu łączyła się z dążeniem do uzyskania jak najlepszej aerodynamiki i funkcjonalności. Projekt 33 Stradale z 1967 roku, kwintesencja piękna samochodu, jest prawie niemożliwy do opisania: to, co go wyraża, to równowaga form, czystość linii, elegancja każdego szczegółu. W latach 1967-1969 wyprodukowano zaledwie 18 egzemplarzy, z których jeden znajduje się dzisiaj w Muzeum Alfy Romeo w Arese, będąc nie lada gratką dla kolekcjonerów ultra rzadkich samochodów. Sześć z tych podwozi wykorzystano do stworzenia prototypów, które zapoczątkowały dwie niezwykłe dekady włoskiego wzornictwa motoryzacyjnego: Carabo (1968), P33 Roadster GS (1968), 33/2 Coupé Speciale (1969), Cuneo (1971), Iguana (1969) i Navajo (1976). Reasumując, 33 Stradale to legendarny model, który naznaczył nie tylko historię Alfy Romeo, ale także historię włoskiego designu.

DESIGN – MANIFEST NIEZBĘDNEGO PIĘKNA

  • Zmysłowy i atrakcyjny wygląd sprawia, że nowy model „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) jest wyjątkowy, łącząc w sobie niezwykłe piękno i osiągi.
  • Nadwozie wyróżnia się idealną równowagą pomiędzy proporcjami, bryłą a wykończeniem powierzchni, stając się uosobieniem „niezbędnego piękna” Alfy Romeo.
  • Przód charakteryzuje się typowymi dla Alfy Romeo zaokrągleniami, nawiązującymi do charakterystycznego „V” na pokrywie silnika i kultowego grilla w kształcie tarczy, czyli „scudetto”.
  • Linia boczna samochodu jest elegancka i dynamiczna, z bocznymi wlotami powietrza i drzwiami motylkowymi otwierającymi się do góry, które nie tylko ułatwiają dostęp, ale poprawiają ergonomię oraz zapewniają kierowcy wyjątkowy, panoramiczny widok.
  • Tył wyraża „brutalną” kwintesencję 33 Stradale, z grafiką w kształcie litery V i okrągłymi tylnymi światłami.
  • Doskonałość aerodynamiczną potwierdza świetny współczynnik Cx wynoszący 0,375, osiągnięty bez pomocy aktywnych urządzeń aerodynamicznych.
  • Wnętrze jest dostępne w dwóch podstawowych wersjach wyposażenia, „Tributo” i „Alfa Corse”, charakteryzujących się zastosowaniem wysokiej jakości materiałów i wzornictwem inspirowanym poprzednikiem z 1967 roku.
  • Sportowa kierownica i „teleskopowy” zestaw wskaźników podkreślają zorientowanie na kierowcę, zapewniając precyzyjne i bezpośrednie wrażenia z jazdy.
  • Deska rozdzielcza i tunel środkowy posiadają elementy „mechaniczne”, o wyraźnej inspiracji lotniczej, natomiast otulające fotele i poszycia drzwi tworzą ekskluzywną i komfortową atmosferę.

Alejandro Mesonero-Romanos, dyrektor ds. designu marki Alfa Romeo: „Projekt 33 Stradale powstał dzięki pasji i poświęceniu niewielkiego zespołu projektantów i inżynierów pracujących w Centrum Stylu Alfy Romeo. Inspiracją dla projektu było niezwykłe arcydzieło Franco Scaglione z 1967 roku, wyróżniające się odważnym spojrzeniem na linie przyszłych modeli samochodów Alfa Romeo. Rezultat końcowy jest owocem umiejętności i najlepszej tradycji włoskiego designu. Prawdziwy manifest „kwintesencji piękna”: kilka linii, zmysłowych i jednocześnie wyrazistych, zdolnych wzbudzić pożądanie i silne emocje”.

Dzięki zmysłowej i atrakcyjnej linii będącej dziełem Centrum Stylu Alfy Romeo, ten  wyjątkowy samochód „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) jest połączeniem niezwykłego piękna i wyjątkowych osiągów. Z szacunkiem jak przystało na prawdziwą ikonę, ale również z wielkim charakterem i śmiałością, projektanci z Centrum Stylu Alfy Romeo rozpoczęli prace nad jej proporcjami i harmonią linii, wzbogacając jej rzeźbiarskie piękno niektórymi elementami stylistycznymi z nowego języka stylu Alfy Romeo. Proporcje samochodu idealnie odpowiadają proporcjom oryginału: rozstaw osi odnosi się do długości, średnica kół do wysokości. Ponadto, szczegóły konstrukcyjne ewoluowały, ale inspiracja pozostała taka sama: „brutalny” tył jest równoważony przez zaokrągloną linię przodu, a maksymalna wysokość nie znajduje się na wysokości przedniej szyby, jak w każdym innym samochodzie sportowym, ale na środku dachu.

NADWOZIE

Już na pierwszy rzut oka nadwozie samochodu zachwyca idealną równowagą proporcji, bryły i wykończeniem powierzchni nowej Alfy 33 Stradale. Ekscytujące połączenie będące uosobieniem „niezbędnego piękna”, czyli kreatywnej zasady wpisanej w DNA marki, która postrzega estetykę i technikę jako elementy głęboko ze sobą powiązane.

Przód: 33 Stradale wyróżnia się potężną i muskularną bryłą, z charakterystycznymi, typowymi dla Alfy Romeo zaokrągleniami, których najlepszym uosobieniem jest 33 Stradale z 1967 r. Niektóre cechy wyróżniające nawiązują także do charakterystycznego grilla „Scudetto” w kształcie litery V na cofango – termin ten jest hybrydą włoskich słów oznaczających „cofano”: (maska) i „parafango” (błotnik) i odnosi się do jednego elementu samochodu, który zawiera te dwa obszary, nawiązując do centralnego wlotu powietrza z modelu 33/2. Ponadto, z przodu samochodu znajduje się również charakterystyczna osłona w kształcie tarczy „scudetto” Alfy Romeo – wykonana z włókna węglowego, natomiast od klienta zależy, czy będzie miała ona klasyczne logo, czy też logo w wersji 3D – stanowiącą punkt zbieżności dwóch wyprofilowanych użebrowań na masce, które zgrabnie przechodzą w klasyczne scudetto. W wyglądzie tego niezwykle sugestywnego i wyraźnie rozpoznawalnego samochodu zachowano cechy i DNA zabytkowego modelu Alfa Romeo 33. Jest to zasługa lamp zespolonych o charakterystycznym eliptycznym kształcie, wewnątrz których znajdują się wyrafinowane elementy designu i technologii, które zapewniają funkcje i osiągi w nowoczesnym stylu. Dodatkowo, całość uzupełniają aerodynamiczne dodatki z włókna węglowego umieszczone w dolnej części przodu.

Profil boczny: mocno wysmukły i dynamiczny, idealnie przenosi całą moc i energię wyrażoną przez potężną muskulaturę samochodu na tylną oś. Dwa duże boczne wloty powietrza, niezbędne do chłodzenia intercoolera, graficznie i wolumetrycznie wyraźnie zaznaczają początek i rozwój „muskulatury” bryły auta z tyłu. Nadwozie wysunięto do przodu, a jego powierzchnie wymodelowano zgodnie z kryteriami typowymi dla formalnej ekspresji Alfy Romeo. Cylindryczne przekroje i typowe dla marki cechy przekazują tę wyjątkową zmysłowość, która łączy zabytkowy i współczesny model „fuoriserie”. Jedną z cech, którą celowo wykorzystano w tym przypadku, był charakterystyczny sposób otwierania przedniej maski i drzwi. Tak jest również teraz w przypadku nowej kreacji Alfy Romeo, oferującej fenomenalne wrażenie otwarcia, jak i szybki dostęp do części mechanicznych w pełnym stylu wyścigowym. Na osobną wzmiankę zasługują otwierane do góry drzwi w formie skrzydła (motylkowe). To nie tylko hołd dla historycznego modelu 33 Stradale, w którym po raz pierwszy zostały wprowadzone, ich kinetyka bowiem gwarantuje doskonałą dostępność i ergonomię. Ponadto, dzięki otwieraniu drzwi pod kątem i dużemu przeszkleniu dachu, kierowca może cieszyć się wyjątkowym widokiem na drogę, krajobraz i niebo, do tego stopnia, że ​​jego wrażenia są bardzo podobne do tych z kokpitu samolotu. Ogólny wygląd, jaki zapewnia taki rodzaj otwierania maski (cofango) i drzwi, podkreśla widowiskowy charakter samochodu.

Tył: Ta część samochodu ucieleśnia „brutalną” kwintesencję Alfy Romeo 33 Stradale. Ostro ścięty tył zwany w Alfie „coda tronca”, dzięki centralnej grafice w kształcie litery V, akcentuje kolor nadwozia w części górnej, pozostawiając odsłoniętą dolną część techniczną wykonaną z włókna węglowego. Mocno wyprofilowane tylne światła wyraźnie nawiązują do okrągłych świateł swojego poprzednika. Boczne kierunkowskazy są podzielone na dwie części, jedną zintegrowaną z tylnym światłem i drugą, wyłaniającą się z boku błotnika, dając początek zmienionemu bocznemu wylotowi powietrza umieszczonemu za tylnym kołem.

Aerodynamika: rozwój nadwozia 33 Stradale od samego początku skupiał się nad potrzebą udoskonalenia stylu i specyfikacji technicznych samochodu, zarówno z dynamicznego, jak i aerodynamicznego punktu widzenia. Dlatego też wszystkie zastosowane rozwiązania stylistyczne zoptymalizowano pod kątem zapewnienia najważniejszego celu: niesamowitych osiągów. I tak na przykład, przedni reflektor w dolnej części posiada również wlot powietrza, aby odpowiednio kierować przepływem powietrza i wspomagać proces chłodzenia silnika przez chłodnicę, a z boku tworzy aerodynamiczną szczelinę, której celem jest poprawa współczynnika Cx samochodu. Podobnie, uchwyt lusterek wstecznych pełni podwójną rolę „spojlera”, kierując strumień powietrza w stronę bocznych wlotów, aby maksymalnie zwiększyć ich wydajność. Rozwiązania te, w połączeniu z „wyrzeźbionym” kształtem pozwalają Alfie 33 Stradale osiągnąć najwyższy poziom wydajności aerodynamicznej. Powietrze otacza samochód i podąża swoim naturalnym torem, nieskrępowane niepotrzebnymi krawędziami i nierównościami. Tworzy to efekt „podłoża”, który przyczynia się do zwiększenia stabilności podczas jazdy z dużą prędkością. Podobnie, dzięki skrupulatnej wstępnej analizie CFD, a następnie testom wykonanym w tunelu aerodynamicznym, osiągnięto doskonały współczynnik oporu powietrza (Cx) na poziomie 0,375 bez konieczności zastosowania aktywnych systemów aerodynamicznych.

WNĘTRZE

Wnętrze – dostępne w konfiguracji „Tributo”, będącej hołdem dla historycznego modelu swojego poprzednika, oraz „Alfa Corse”, będącej wyrazem maksymalnego sportowego charakteru samochodu – również wyróżnia minimalizm designu i zastosowanych materiałów, a całość zaprojektowano przede wszystkim z myślą o zapewnieniu kierowcy jak największych wrażeń z jazdy. W kabinie Alfy Romeo 33, podobnie jak w historycznym modelu 33, kierowcy i pasażerów nie rozpraszają niepotrzebne przyciski i interakcje wymagane w tradycyjnym samochodzie. Na konsoli środkowej umieszczono niewielką liczbę przycisków o praktycznym zastosowaniu podczas jazdy. Bezpośrednio przed kierowcą znajduje się wyświetlacz, którego „teleskopowa” konstrukcja 3D umożliwia kierowcy wyjątkową interakcję. Kierownica, jak w każdym samochodzie marki Alfie Romeo, jest podstawowym „środkiem komunikacji” z autem; pozbawiona wszystkich przycisków, w które zwykle jest wyposażona, zapewnia czystą przyjemność z jazdy dzięki prestiżowym aluminiowym łopatkom zmiany biegów. Podobnie jak w kokpicie samolotu, elementy sterujące umieszczono na różnych poziomach: na dolnej konsoli środkowej i na górnej konsoli wydzielonej w środkowej części dachu.

Sportowa kierownica i „teleskopowy” zestaw wskaźników: Alfa 33 Stradale uwydatnia koncepcję kokpitu zorientowanego na kierowcę dzięki dwóm kluczowym elementom wyróżniającym każdy model Alfy Romeo, do których należy kierownica i zestaw wskaźników. Kierownica ma kompaktowy kształt i sportowy wygląd, zapewniający precyzyjne i bezpośrednie czucie, podkreślone przez czyste linie, biorąc pod uwagę brak przycisków sterujących oraz trzy ramiona, aluminiowe w wersji wyposażenia „Tributo” lub z włókna węglowego w wersji wyposażenia „Alfa Corse”.

Drugim wyróżniającym się elementem jest „teleskopowy” zestaw wskaźników w wyraźnym stylu Alfa Romeo, który zawiera wszystkie informacje potrzebne podczas jazdy. W zależności od wybranego trybu jazdy, „Strada” (Droga) lub „Pista” (Tor), zestaw wskaźników oferuje czytelną grafikę, dzięki czemu kierowca może mieć wszystko pod kontrolą, nie rozpraszając i nie odwracając niepotrzebnie jego uwagi przez przyciski, które byłyby zbędne w tego typu samochodzie.

Deska rozdzielcza i tunel środkowy: z wyraźną inspiracją lotniczą,  obszarem nierozerwalnie związanym z historią marki, tunel środkowy zawiera kilka „mechanicznych” przycisków dla tych kilku funkcji, w których absolutnie nie ma miejsca na wątpliwości lub błędy. Dlatego też, nawet uruchomienie nowej Alfy 33 Stradale jest ekscytującym doświadczeniem, którym kierowca może się w pełni delektować. Prosta i funkcjonalna deska rozdzielcza łączy w sobie chłodny, solidny wygląd aluminium i/lub włókna węglowego z ciepłą w dotyku i wyjątkową miękką skórą i/lub Alcantarą. Ponadto między deską rozdzielczą a tunelem środkowym umieszczono duży, wysuwany wyświetlacz, za pomocą którego można zarządzać wszystkimi ustawieniami edycji specjalnej Alfy Romeo. Dodatkowo, każdy model jest wyposażony w wyrafinowany i potężny system audio Premium z siedmioma głośnikami, zapewniający całkowite zanurzenie się w dźwięku o wysokiej rozdzielczości.

Fotele i poszycia drzwi: komfortowe i otulające, fotele są współczesną reinterpretacją oryginałów, co widać w kolorystyce i słynnych bocznych przetłoczeniach, i są wyposażone w sześciostopniową elektryczną regulację oraz 4-płaszczyznową regulację podparcia odcinka lędźwiowego. Ponadto, te same materiały i kolorystykę foteli, zastosowano w tapicerce drzwi, deski rozdzielczej, kokpitu i tunelu środkowego, tworząc ekskluzywne otoczenie.

ROZWIĄZANIA TECHNICZNE – NIEZAPOMNIANE WRAŻENIA Z JAZDY

  • Nowa 33 Stradale może pochwalić się najlepszymi rozwiązaniami w zakresie  w inżynierii Alfy Romeo, w tym dwuwahaczowym zawieszeniem z aktywnymi amortyzatorami oraz ewolucją zarówno silnika V6, jak i automatycznej skrzyni biegów ZF, które są już montowane w samochodach włoskiej marki wyróżniających się najwyższymi osiągami.
  • Samochód dostępny jest z 3,0-litrowym silnikiem V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM i ośmiostopniową skrzynią biegów DCT, z napędem na tylne koła i elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu lub w konfiguracji z napędem w pełni elektrycznym BEV o mocy ponad 750 KM i szacowanym zasięgiem wynoszącym 450 km (według cyklu WLTP).
  • Prędkość maksymalna wynosi 333 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 3 sekundy. Droga hamowania ze 100 km/h do zera to  mniej niż 33 m.
  • Aluminiowa konstrukcja ramy przypominającej literę H i nadwozie typu „monocoque” z włókna węglowego: lekka i sztywna konstrukcja optymalizuje zwinność i właściwości jezdne samochodu.
  • Dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami zapewnia wyjątkowe właściwości jezdne i niezrównany komfort, a lift przedniej osi ułatwia pokonywanie przeszkód na drodze.
  • Podczas tuningu auta, marka Alfa Romeo skorzysta ze współpracy z mistrzem świata F1, Valtterim Bottasem, aby zaoferować wrażenia z jazdy przypominające jazdę samochodem wyścigowym, ale odpowiednie do codziennego użytku na drodze.

Zespół Alfy Romeo pracujący nad rozwojem nowego modelu 33 Stradale postawił sobie ambitny cel: zaoferować nowe wyżyny osiągów i poczucie jazdy prawdziwym samochodem wyścigowym, ale w codziennym użytkowaniu na drodze, podczas którego kierowca mógłby doświadczyć wyjątkowych emocji, nawet nie będąc zawodowym kierowcą rajdowym. Nowy model 33 Stradale posiada homologację do jazdy drogowej, ale może pochwalić się doskonałymi osiągami, właściwościami jezdnymi i komfortem. Aby to zapewnić, wszystkie 33 egzemplarze zostaną opracowane, przetestowane i certyfikowane przez dedykowany zespół inżynierów we współpracy z kierowcą wyścigowym F1, Valtterim Bottasem. Fiński mistrz będzie służył wsparciem podczas tuningu samochodu na torze testowym Balocco Proving Ground w prowincji Vercelli, przenosząc w ten sposób swoje doświadczenie ze startów w Formule 1 na codzienną jazdę i zapewniając niepowtarzalne zachowanie na drodze Alfy Romeo.
Poniżej przedstawiono komponenty, które w największym stopniu przyczyniają się do zapewnienia niezwykłych osiągów nowego samochodu „fuoriserie”  włoskiej marki.

Konfiguracje ICE i BEV: Alfa 33 Stradale może być wyposażona w 3,0-litrowy silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM zestawiony z ośmiostopniową skrzynią biegów DCT, napęd na tylne koła i elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu lub dostępna w konfiguracji z napędem w pełni elektrycznym BEV o mocy ponad 750 KM i szacowanym zasięgu wynoszącym 450 km (według cyklu WLTP). Jeśli chodzi o szczegóły, silnik spalinowy (ICE) jest ewolucją silnika V6 montowanego już w samochodach włoskiej marki wyróżniających się najwyższymi osiągami i jest zestawiony z automatyczną skrzynią biegów ZF, ponownie udoskonaloną na potrzeby projektu 33. Nowy silnik jest umieszczony poprzecznie na środku i umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 333 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w mniej niż trzy sekundy. Nie wspominając o tym, że kierowca może wybrać tryb jazdy za pomocą przełączników na tunelu środkowym: „Strada” i „Pista”. Pierwszy z nich to tryb „Strada” (Droga), włączany po uruchomieniu samochodu zapewnia komfort i przyjemność czerpaną z jazdy: płynne dostarczanie mocy, typową czułość pedałów, miękkie zawieszenie, płynną zmianę biegów i zawory wydechowe aktywne otwarte tylko powyżej 5000 obr./min. W trybie „Pista” (Tor) klient wybiera jazdę pełną adrenaliny: moc osiąga maksymalną wartość, pedały są jeszcze bardziej czułe, a zawieszenie sztywne. W wersji wyposażenia z silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem zmiany biegów są szybkie, a aktywne zawory wydechowe zawsze otwarte. Ponadto w tej konfiguracji kierowca ma możliwość wyłączenia kontroli trakcji (ESC OFF).

Aluminiowa konstrukcja ramy przypominającej literę H i nadwozie typu „monocoque” z włókna węglowego: dynamiczny rozwój i tuning odbywa się, wykorzystując elastyczność oferowaną przez sztywną i lekką konstrukcję 33 Stradale, w której w szerokim zakresie zastosowano lekkie materiały, będące wynikiem procesu produkcyjnego łączącego zaawansowane technologicznie procesy z najbardziej rygorystycznym kunsztem rzemieślniczym. Jeśli chodzi o szczegóły, należy podkreślić, że rama o konstrukcji przypominającej literę H jest wykonana z aluminium, aby uzyskać maksymalną sztywność skrętną i zagwarantować precyzyjną i bezpieczną jazdę, natomiast nadwozie typu „monocoque” wykonano z włókna węglowego. Taki wybór wynikał z konieczności maksymalnego zmniejszenia masy, ale także optymalizacji środka ciężkości samochodu z korzyścią dla zwiększenia jego zwinności i właściwości jezdnych na najbardziej wymagających trasach. Aby zapewnić wysoką sztywność i bezpieczeństwo, konstrukcję dachu wykonano z włókna węglowego i aluminium, ze specjalnie opracowanymi zawiasami do skrzydeł drzwi (motylkowych). Ramy okienne są również wykonane z włókna węglowego, a tylna szyba z poliwęglanu.

Zawieszenie: w nowej Alfie 33 Stradale zastosowano zawieszenie z podwójnym wahaczem z  aktywnymi amortyzatorami i pół-wirtualnym układem kierowniczym na przedniej i tylnej osi. Technologia ta, w 100% opracowana przez Alfę Romeo, umożliwia najlepszą kontrolę kierownicy i najwyższy stopień precyzji układu kierowniczego. Ponadto zapewnia doskonałe przyspieszenie boczne, gwarantując najlepsze zachowanie na drodze w każdych warunkach drogowych. Dodatkowo, system może filtrować nierówności nawierzchni drogi, aby zapewnić kierowcy większy komfort.

Lift przedniej osi: system umożliwia podniesienie dolnej części przodu podczas pokonywania przeszkód takich jak nierówności, szyny lub podczas wjazdu na parking czy do garażu, aby uniknąć uszkodzenia nadwozia. Kierowca może włączyć tę funkcję, korzystając z przycisku „Assetto” („Ustawienia”) na konsoli środkowej podczas jazdy z prędkością poniżej 40 km/h. Układ hydrauliczny podnosi przednią oś o około 50 mm, aby pokonać przeszkodę, a następnie przywraca ją do standardowej wysokości po ręcznym wyłączeniu systemu lub po przekroczeniu ustawionego ograniczenia prędkości.

Kontrola osiągów: aby w pełni cieszyć się ekscytującymi wrażeniami z jazdy za kierownicą Alfy 33 Stradale, można ustawić niektóre parametry. Na przykład, podczas jazdy w trybie „Pista”, za pomocą przycisku „Quadrifoglio” na tunelu środkowym, kierowca może uruchomić procedurę „Fast Start”. System oddziałuje na skrzynię biegów, kontrolę trakcji i moc, aby zmaksymalizować przyspieszenie i zapobiec poślizgowi kół. Z drugiej strony, za pomocą selektora „Suspension”, kierowca może zmienić ustawienia zawieszenia w obu trybach jazdy, przełączając się z miękkiego na średnie w trybie „Strada” lub ze sztywnego na średnie, jeśli włączona jest funkcja „Pista”.

Układ hamulcowy: nowa 33 Stradale jest wyposażona w zintegrowany układ hamulcowy Alfa Romeo Brake-By-Wire, oferujący zarówno kontrolę ciśnienia hamowania, jak i dostosowanie stabilności wyczucia pedału hamulca, również w zależności od wybranego trybu jazdy. Produkowane przez Brembo specjalnie dla marki Alfa Romeo, hamulce węglowo-ceramiczne wykazują doskonałą skuteczność i zapewniają reaktywne hamowanie z ograniczonym do minimum zjawiskiem fadingu w wysokich temperaturach. Z przodu i z tyłu zamontowano tarcze wentylowane i perforowane z aluminiowymi monoblokowymi zaciskami(6-tłoczkowe z przodu, oraz 4-tłoczkowe z tyłu). Oprócz klasycznych kolorów czerwonego, czarnego i żółtego, na życzenie klienta zaciski można spersonalizować i dostosować w innych rozwiązaniach kolorystycznych.

„La BOTTEGA” – RZEMIEŚLNICY W SŁUŻBIE KLIENTA

  • Inspirowany renesansowymi warsztatami rzemieślniczymi i manufakturami konstruktorów nadwozi z lat 60. XX wieku, zespół profesjonalistów Alfa Romeo współpracował z klientami przy projektowaniu 33 wyjątkowych i ekskluzywnych egzemplarzy.
  • Wszystkie 33 egzemplarze nowego modelu „fuoriserie” Alfy Romeo sprzedały się w ciągu zaledwie kilku tygodni.
  • Zespół 33, któremu przewodniczy dyrektor generalny marki Alfa Romeo, a jego członkami są szefowie poszczególnych działów, zatwierdza życzenia klientów, dbając o poszanowanie dla historii i ikonicznego charakteru samochodu.

Tworzenie wyjątkowego i niepowtarzalnego dzieła sztuki, nadając kształt  materii i kolorom, zmieniając je w czyste piękno. Zasada ta jest zakorzeniona we włoskim renesansie, kiedy to mistrzowie rzemiosła tworzyli przedmioty o niezwykłym uroku i jakości, podążając za instrukcjami przekazywanymi przez klientów. Podobna filozofia obowiązywała w manufakturach najsłynniejszych włoskich konstruktorów nadwozi z lat 60. XX wieku: na zlecenie producentów samochodów lub indywidualnych nabywców, manufaktury nadwoziowe ręcznie stworzyły jedne z najpiękniejszych ikon przemysłu motoryzacyjnego. Dzisiaj ta sama zasada powraca w „La Bottega”, zespole profesjonalistów marki Alfa Romeo, który przez rok pracował w ścisłym kontakcie z klientami, aby najpierw zdefiniować concept nowej 33 Stradale, a następnie zaprojektować 33 unikalne i ekskluzywne samochody „fuoriserie”.

Pierwsze spotkania z potencjalnymi klientami odbyły się przy okazji Grand Prix Monza 2022, gdzie kolekcjonerzy i pasjonaci marki mogli zapoznać się z początkowymi szkicami samochodu, zrodzonego z pasji i dumy Centrum Stylu Alfy Romeo. Pomysł przywrócenia do życia ikony poruszył fanów tak głęboko, że w ciągu kilku tygodni wszystkie 33 egzemplarze zostały już sprzedane.

Następnie Alfa Romeo postanowiła zaadaptować na siedzibę „La Bottega” reprezentacyjną Sala del Consiglio w Muzeum Alfy Romeo w Arese, gdzie w 1967 roku zatwierdzono projekt 33 Stradale. To właśnie tam odbywały się spotkania z klientami, którzy przedstawiali swoje życzenia odnośnie do samochodu, z pełnym poszanowaniem dla historii i ikonicznego charakteru poprzednika modelu.

Ogromna odpowiedzialność spoczywała na Zespole 33, któremu przewodniczył dyrektor generalny marki Alfa Romeo, a w jego skład weszli szefowie ośmiu działów Brandu: Designu, Heritage, Muzeum w Arese, Produktu, Projektów Strategicznych, Marketingu, Komunikacji i Sportów Motorowych. Po zatwierdzeniu, życzenia poszczególnych klientów były następnie analizowane przez inżynierów w celu zweryfikowania ich wykonalności produkcyjnej.

RZEMIEŚLNICZE WYKONANIE I INNOWACYJNOŚĆ DLA NIESPOTYKANEGO DOTĄD POZIOMU PERSONALIZACJI 

  • Model wyprodukowany w zaledwie 33 egzemplarzach, z których każdy jest spersonalizowany i wyjątkowy dzięki licznym wariantom ekskluzywnych kolorów nadwozia, prestiżowego wykończenia i innowacyjnych materiałów.
  • Marka Alfa Romeo skorzysta ze współpracy z manufakturą nadwoziową Carrozzeria Touring Superleggera, aby stworzyć ten niezwykły model few-off, łącząc rzemieślniczy kunszt wykonania, innowacje technologiczne i życzenia klientów.
  • Klienci mogą wybierać spośród czterech ekskluzywnych kolorów nadwozia, różnych wykończeń z włókna węglowego i wersji logo.
  • Dwa różne style wnętrza: „Tributo” wykończone skórą i aluminium oraz „Alfa Corse” wykończone włóknem węglowym i Alcantarą, oba dostępne w kilku wariantach kolorystycznych i z różnymi rodzajami tapicerki, aby podkreślić wyjątkowy charakter samochodu.

Alfa 33 Stradale zostanie wyprodukowana w zaledwie 33 egzemplarzach spersonalizowanych poprzez wybór spośród kilku wariantów kolorów nadwozia, tapicerki, tkanin. Dostępny będzie także program przeznaczony dla klientów mających specjalne życzenia, pragnących dodatkowo spersonalizować swój samochód, aby pozostawić swój niezatarty i osobisty „podpis” w historii marki Alfa Romeo. Dlatego też, nie będzie na świecie dwóch identycznych samochodów, co czyni je prawdziwymi arcydziełami „na czterech kołach”, mającymi ambicję stać się częścią chlubnej historii Alfy Romeo. Każdy samochód zaprojektowano tak, aby stał się niepowtarzalny, dlatego też każdy jest rejestrowany zgodnie z ekskluzywną procedurą i z określonym numerem VIN. W szczególności, pierwsze 3 litery identyfikują markę Alfa Romeo „ZAR”, kolejne pięć cyfr odnosi się do samochodu i zostało wybranych w odniesieniu do historycznej rodziny TIPO 33 „10533”, natomiast ostatnie 8 cyfr, czyli „sygnatura” klienta, identyfikują dany egzemplarz i mogą być spersonalizowane przez 33 właścicieli. Unikatowy kod identyfikacyjny zostanie wygrawerowany nad tunelem środkowym, natomiast tabliczka, inspirowana swoim odpowiednikiem z lat 60. XX w., będzie umieszczona z tyłu, aby poświadczyć specyfikę podzespołów, takich jak podwozie, silnik(i), skrzynię biegów/akumulator i nadwozie typu „monocoque”.

Posiadająca ugruntowane doświadczenie w dziedzinie najbardziej ekskluzywnych samochodów szytych na miarę, Alfa Romeo skorzysta z usług Carrozzeria Touring Superleggera, jednej z najbardziej znanych manufaktur nadwoziowych na świecie, która odcisnęła już swoje piętno na niektórych z najpiękniejszych modeli Alfy Romeo wszechczasów. Zatem nowy model „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) marki z wężem rodu Viscontich w logo reprezentuje nowy sposób myślenia o produkcji limitowanych edycji „few-off” poprzez umiejętne łączenie procesów rzemieślniczych, innowacji technologicznych i pragnień klientów, podobnie jak miało to miejsce na początku XX wieku, kiedy Alfa Romeo tworzyła swoje niezwykłe kreacje we współpracy ze słynnymi włoskimi konstruktorami nadwozi. Klient będzie zatem uczestniczył w całym procesie personalizacji, zmieniając swoje pragnienia i marzenia na coś namacalnego i realnego. W celu ułatwienia klientom tego niezwykłego doświadczenia, jakim jest personalizacja samochodu swoich marzeń, opracowano dwie propozycje stylizacji wnętrza („Tributo” i „Alfa Corse”) stanowiące podstawę do skonfigurowania Alfy 33 Stradale swoich marzeń. Ponadto, dzięki elastyczności rzemieślniczego wykończenia, można również wyrazić osobiste życzenia dotyczące przykładowo użycia konkretnej tapicerki lub koloru nadwozia, które zostaną zrealizowane po uzyskaniu zgody Zespołu 33.

Przede wszystkim, klient ma do wyboru trzy ekskluzywne kolory nadwozia, które nawiązują do historii modelu 33 Stradale: klasyczny pastelowy czerwony Rosso Alfa, reinterpretację niebieskiego lakieru Blu Reale, ale także bardziej wyrafinowany, głęboki czerwony kolor o nazwie „Villa d’Este”. Samochód jest również dostępny w czerwono-białych barwach stanowiących  hołd dla legendarnego samochodu wyścigowego Tipo 33.  Klient może także wybrać i spersonalizować wykończenia z włókna węglowego, wybrać różne konfiguracje wlotów powietrza, wybrać logo, które zostanie umieszczone z boku samochodu (do wyboru logo Quadrifoglio i Autodelta) oraz określić konfigurację charakterystycznego przedniego grilla: klasyczną lub trójwymiarową. Również umieszczony z tyłu emblemat „Alfa Romeo” jest dostępny w kolorze czarnym, złotym lub srebrnym. Te same kolory występują w 20-calowych felgach aluminiowych „Tributo”, a także w wyrafinowanej opcji dwukolorowej. Także zaciski hamulcowe są dostępne w kolorze czarnym, czerwonym lub żółtym, a podwójne końcówki rur wydechowych mogą być wykończone w satynowym chromie lub w czerni.

Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, nowa 33 Stradale jest dostępna w dwóch bazowych wersjach: „Tributo” i „Alfa Corse”. Pierwsza z nich, wykończona w skórze i aluminium, jest hołdem dla modelu 33 Stradale z 1967 roku wystawionego w Muzeum Arese. Wyróżnia się dwukolorową skórzaną tapicerką foteli w kolorze „biscotto i ardesia” (zbliżony do antracytu) oraz takim samym wykończeniem deski rozdzielczej, poszycia drzwi i tunelu środkowego. Klienci mają również do wyboru inne dwubarwne rozwiązania, dostępne w zestawieniach kolorystycznych, takich jak czerwony/czarny lub niebieski/ ardesia. Z kolei poziom wyposażenia „Alfa Corse” to uosobienie sportowego charakteru dzięki połączeniu włókna węglowego i Alcantary: tapicerka foteli, deski rozdzielczej, poszycia drzwi i tunelu środkowego łączy Alcantarę i skórę w odcieniach takich jak czarny, czerwono-czarny lub niebiesko-czarny.

U ŹRÓDŁA LEGENDY  

  • ALLE ORIGINI DEL MITO Idealne połączenie piękna i osiągów, 33 Stradale z 1967 r. to ucieleśnienie koncepcji „niezbędnego piękna” Alfy Romeo, która wywodzi się bezpośrednio z modelu Tipo 33, gwiazdy światowych sportów motorowych.
  • Projekt 33 oznaczał powrót marki Alfa Romeo do rywalizacji i startów w wyścigach. Za projekt odpowiedzialny był prezes marki, Giuseppe Eugenio Luraghi, przy wsparciu charyzmatycznego inżyniera Carlo Chitiego z Autodelty, nowo utworzonego działu wyścigowego Alfa Romeo.
  • Za projekt Alfy 33 Stradale odpowiadał Franco Scaglione, jeden z największych ówczesnych projektantów zajmujących się designem samochodowym, który stworzył arcydzieło równowagi, czystych linii i elegancji dopracowane w najdrobniejszych szczegółach.
  • W latach 1967-1969 wyprodukowano zaledwie 18 egzemplarzy, z których jeden można obecnie podziwiać w Muzeum Alfy Romeo w Arese. Jest on nie lada gratką dla kolekcjonerów ultra rzadkich samochodów.
  • Alfa 33 Stradale zainspirowała wielu znanych włoskich projektantów, którzy przyczynili się do zapisania chlubnych rozdziałów w historii włoskiej motoryzacji i światowego designu.

Alfa Romeo 33 Stradale z 1967 roku to jeden z najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowała włoska marka, idealne połączenie piękna i osiągów, ucieleśnienie kluczowej koncepcji „niezbędnego piękna” Alfy Romeo, czyli idealnej równowagi między wyrafinowaną mechaniką a stylem. Przyjrzyjmy się pokrótce jej historii, oddając hołd śmiałym wizjonerom, pełnym determinacji i zaangażowania, aby przekształcić ambitne marzenie w model „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie), który do dziś jest źródłem inspiracji dla przyszłości marki Alfa Romeo.

Były to szalone lata 60. XX wieku, czas włoskiego cudu gospodarczego oraz przemian społeczno-kulturowych. Samochód był obiektem pożądania, symbolem elegancji, szybkości i ekskluzywności. W tamtym czasie za sterami Alfy Romeo stał Giuseppe Eugenio Luraghi, wszechstronny i doskonale wykształcony menedżer, który pragnął, aby marka Alfa Romeo powróciła na międzynarodową arenę sportów motorowych, po czasach świetności w pierwszej połowie wieku. Wystarczy wspomnieć zwycięstwa w pierwszych Mistrzostwach Świata samochodów Grand Prix w 1925 roku, 11. edycji wyścigu Mille Miglia, czterech kolejnych edycjach 24-godzinnego wyścigu Le Mans oraz, w czasach sportowej świetności, zwycięstwa w pierwszych dwóch Mistrzostwa Świata F1 z legendarnymi kierowcami Fariną i Fangio.

W 1964 r. prezes Luraghi zdecydował, że nadszedł czas na oficjalny powrót do wyścigów. Aby na nowo stworzyć dział wyścigowy, kupił Autodeltę, firmę z Udine, będącą już głównym partnerem przy produkcji TZ. Wraz z Autodeltą do marki Alfa Romeo dołączył również Carlo Chiti, charyzmatyczny inżynier, który pracował już w Portello w latach 1952-1957, a teraz przejął obowiązki szefa oficjalnego zespołu wyścigowego. W tym samym roku ruszył projekt 33. Luraghi poprosił swój zespół o samochód, który mógłby konkurować w kategoriach „na czasie”, by zdobyć sukces wśród publiczności oraz uwagę mediów: w mistrzostwach świata samochodów sportowych i próbach czasowych.

W połowie lat 60. Autodelta przeniosła się do Settimo Milanese, bliżej zakładu Alfy Romeo, ale przede wszystkim bliżej toru testowego Balocco.

Pierwsza rama Tipo 33 zaprojektowana przez Alfę Romeo trafiła do warsztatów Autodelty w 1965 roku. Była to asymetryczna konstrukcja rurowa w kształcie litery „H” wykonana ze stopu aluminium, z wbudowanymi zbiornikami paliwa. W przedniej części, struktura wykonana z magnezu stanowiła doskonałe podparcie dla zawieszenia przedniego, chłodnic, układu kierowniczego i pedałów. Zespół silnik/skrzynia biegów był zamontowany wzdłużnie w pozycji środkowo-tylnej. Nadwozie wykonane było z włókna szklanego, co pozwoliło ograniczyć całkowitą masę samochodu do 600 kilogramów, według przepisów minimum. Po raz kolejny lekkość stała się tajną bronią Alfy Romeo.

W przypadku tak ambitnego (i innowacyjnego) projektu nie mogło być mowy o krótkim okresie prac nad nim. Zanim 33 był gotowy do wyścigów, minęły prawie dwa lata. Podczas pierwszych testów w samochodzie był zamontowany 4-cylindrowy silnik o pojemności 1570 cm³ z TZ2; w międzyczasie stworzono zupełnie nowy silnik o 8-cylindrowej konfiguracji „V” z dwoma litrami pojemności i mocy 260 KM.

Pierwsza Alfa 33, która zaczęła się ścigać, została natychmiast nazwana „Peryskop”, ze względu na wlot powietrza, który wystawał ponad orurowaniem. Na debiut wybrano próbę czasową we Fléron, niedaleko Liège; za kierownicą zasiadł główny kierowca testowy w Autodelta, Teodoro Zeccoli.

Po latach skrupulatnych przygotowań, 12 marca 1967 roku Alfa 33 „wjechała z impetem” do świata sportów motorowych i od razu zaczęła wygrywać.

Był to pierwszy z długiej serii sukcesów odniesionych na najbardziej prestiżowych torach. Ten ciąg zwycięstw, w tym w Mistrzostwach Świata dla marek samochodowych w 1975 i 1977 roku sprawił, że 33 stał się światowym liderem.

Na fali entuzjazmu związanego z powrotem do rywalizacji w wyścigach, Alfa Romeo zdecydowała się na produkcję 33 w bardzo małych ilościach dla klientów prywatnych, chciała by nowy model „fuoriserie” łączył osiągi samochodu wyścigowego Tipo 33 z komfortem i właściwościami jezdnymi odpowiednimi w codziennym użytkowaniu. Wykonanie projektu powierzono Franco Scaglione. Urodzony we Florencji w arystokratycznej rodzinie, Scaglione, studiował inżynierię lotniczą, dopóki nie został powołany do wojska. Wyruszył na front libijski i został wzięty do niewoli w Tobruku. Powrócił do Włoch pod koniec 1946 r. i zdecydowany nie kontynuować studiów, postanowił zostać projektantem samochodów. Początkowo pracował u Pininfariny, następnie u Bertone, a w końcu jako wolny strzelec.

Scaglione włożył w projekt 33 Stradale całą swoją wiedzę techniczną i kreatywność, tworząc arcydzieło, w którym innowacja w zakresie stylu łączy się z poszukiwaniem optymalnej aerodynamiki i funkcjonalności.

W ten sposób powstała Alfa Romeo 33 Stradale, coupé o wysokości zaledwie 99 cm z pionowo otwieranymi drzwiami, jeden z nielicznych samochodów drogowych bazujących na modelu wyścigowym, po którym odziedziczył doskonałe rozwiązania techniczne, które 56 lat później nadal są w stanie przyćmić rozwiązania znane z wyrafinowanych nowoczesnych samochodów. Jej design, kwintesencja motoryzacyjnego piękna, jest niemal nie do opisania: charakteryzuje go równowaga form, czystość linii, elegancja każdego detalu. Cofango 33 Stradale otwiera się całkowicie, aby ułatwić dostęp do części mechanicznych, a drzwi motylkowe, po raz pierwszy zastosowane w samochodzie dopuszczonym do ruchu ulicznego, ułatwiają  wejście do samochodu mierzącego mniej niż metr. Pozostałe różnice w stosunku do wersji wyścigowej to zwiększenie rozstawu osi o 10 centymetrów, aby nieco zwiększyć przestrzeń w kabinie pasażerskiej oraz rama wykonana ze stali zamiast z aluminium.

Oprócz niezwykłej stylistyki, to co zawsze wyróżnia modele Alfy Romeo to silnik, a 33 Stradale nie jest tu wyjątkiem. Pochodzący z silnika montowanego w wersji wyścigowej i wykonany ze stopów aluminium i magnezu, z wielopunktowym, mechanicznym wtryskiem paliwa, przy stopniu sprężania 10:1, silnik o pojemności skokowej 2 litrów posiada osiem cylindrów w kształcie litery V i osiąga moc 230 KM przy 8800 obr./min. oraz moment obrotowy 206 Nm. W tak lekkim samochodzie liczby te przekładały się na prawdziwe osiągi supersamochodu ówczesnych czasów: prędkość maksymalna przekraczała 260 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło zaledwie 5,5 sekundy. Jest to zatem autentyczna perła włoskiej motoryzacji, zaprojektowana przez legendarnego inżyniera Giuseppe Busso i udoskonalona przez zespół Carlo Chiti na potrzeby projektu 33.

Oficjalna premiera modelu Alfa 33 Stradale miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1967 r., jednakże już kilka tygodni wcześniej samochód został zaprezentowany entuzjastycznej publiczności na torze Autodromo di Monza, dzień przed Grand Prix Włoch Formuły 1. Nieprzypadkowo wybrano tę właśnie lokalizację, bowiem uosabia ona związek między światem wyścigów i samochodów drogowych. Niezwykłą więź podkreśliło zastosowanie znaczka Quadrifoglio, użytego po raz pierwszy przez Ugo Sivocciego w 1923 roku, który począwszy od lat 60. XX wieku wyróżnia najbardziej wyczynowe samochody Alfy Romeo.
W chwili swojej premiery, Alfa Romeo 33 Stradale była najpiękniejszym  i najdroższym samochodem sportowym na rynku, kosztowała prawie 10 milionów włoskich lirów. Dla porównania, za najbardziej prestiżowe samochody konkurencji trzeba było wówczas zapłacić 6-7 milionów. W latach 1967-1969 wyprodukowano zaledwie 18 egzemplarzy, z których jeden znajduje się obecnie w Muzeum Alfy Romeo w Arese, będąc nie lada gratką dla kolekcjonerów rzadkich samochodów z całego świata. Na przestrzeni lat model był wystawiany na licznych imprezach, wystawach i brał udział w konkursach elegancji zabytkowych samochodów, umacniając swój status ikony światowej motoryzacji.

Nieśmiertelne piękno 33 Stradale, owoc niezwykłego talentu Franco Scaglione, oraz technologia wywodząca się bezpośrednio z Tipo 33 sprawiają, że jest to jedna z najbardziej reprezentatywnych ikon Alfy Romeo. Jej atrakcyjność przez lata podkreślały liczne interpretacje największych projektantów tamtych czasów. W istocie, niektóre z 18 podwozi 33 Stradale wykorzystano do stworzenia prototypów, które swoim designem wyprzedziły swoją epokę o co najmniej dwadzieścia lat. Pierwszym samochodem marzeń była Alfa Romeo Carabo, zaprojektowana przez Marcello Gardiniego dla atelier nadwoziowego Bertone i zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1968 roku. Później powstały kolejne trzy projekty studio Pininfarina: P33 Roadster GS jeszcze w tym samym roku, 33/2 Coupé Speciale w 1969 roku i Cuneo w 1971 roku, który odziedziczył podwozie po P33 Roadster GS. Iguana z 1969 roku była pierwszą Alfą Romeo zaprojektowaną przez Giorgetto Giugiaro, kiedy Italdesign był dopiero co nowopowstałą firmą. Kilka lat później pojawił się „futurystyczny” model Navajo z 1976 roku, zaprezentowany przez Bertone. Reasumując, 33 Stradale to legendarny model, który naznaczył nie tylko historię Alfy Romeo, ale także włoskiego designu.

 

 

źródło: Stellantis Polska

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Alfa Romeo Stradale 33
5 1 głos
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest