Retromobile 2023 to święto klasycznej, ale też przyszłościowej motoryzacji. Jesteśmy dzisiaj od rana w Paryżu i mamy dla Was mnóstwo ciekawych motoryzacyjnych historii, opowieści oraz relacji. Spotkaliśmy też ekipę z Polski!
Przy wejściu do hal wystawowych wita nas charakterystyczny żółty baner targowy. Targi Retromobile trwają do 5 lutego, jeśli jesteście w Paryżu lub okolicach, warto zajrzeć! Jest co oglądać.
Co ciekawego można zobaczyć na Retromobile w tym roku? Dla fana francuskiej motoryzacji będzie to prawdziwa gratka, bo jest tutaj sporo cennych i ciekawych samochodów a właściwie… pojazdów. Dzisiaj mamy dla Was wstęp do szczegółowych relacji z kilkoma modelami a w galerii pod artykułem znajdziecie więcej zdjęć.
Po wejściu wita nas ogromna hala (nie jedna!), na której zgromadzono różne stoiska. Są wystawcy, producenci, kluby i wiele innych ciekawych rzecz, od modeli poprzez ubrania po samochody włącznie. Skala targów jest imponująca.
Peugeot Type 3
Możecie się śmiać z tej dorożki, ale na przełomie XIX i XX wielki było to niesamowite osiągnięcie, niezawodny i szybki pojazd a jego osiągi mierzono oficjalnie w czasie wyścigów… rowerowych, bo dla aut takowych nie było. Jaka jest jego historia? Mało kto dzisiaj pamięta, że najwcześniejsze modele Peugeot z 1889 r. były trójkołowcami napędzanymi… parą, zbudowanymi we współpracy z Léonem Serpolletem. W 1890 r. Armand Peugeot spotkał się z innowatorami techniki samochodowej Gottliebem Daimlerem oraz Émilem Levassorem i nabrał przekonania, że samochody muszą być jednak napędzane benzyną i mieć cztery koła. Pierwszym takim modelem był Type 2. Silnik był konstrukcją Daimlera, ale został licencjonowany do produkcji we Francji przez Panhard et Levassor, a następnie sprzedany Peugeotowi. Był to V-twin 15° i osiągał zabójcze… 2 KM, wystarczające do osiągnięcia przez dorożko-samochód prędkości 18 kilometrów na godzinę. Jak na tamte czasy było to bardzo dużo. Później powstał udoskonalony Type 3.
Peugeot postanowił pokazać jakość Type 3, umieszczając go oficjalnie w wyścigu kolarskim Paryż-Brest-Paryż we wrześniu 1891 roku. Dzięki temu uzyskano oficjalne potwierdzenie postępów od sędziów mierzących czas. Samochód przejechał bez usterek ponad dwa tysiące kilometrów z fabryki Peugeot w Valentigney do Paryża, przez trasę wyścigu, a następnie z powrotem do Valentigney, osiągając średnią prędkość 14,7 km/h. Był to wtedy najdłuższy przejazd pojazdu napędzanego benzyną i około cztery razy dłuższy od poprzedniego rekordu ustanowionego przez Léona Serpolleta z Paryża do Lyonu. Type 3 był pierwszym sprzedawanym samochodem Peugeot. Powstało … 60 egzemplarzy.
Peugeot 402 Eclipse
Kabriolet z otwieranym dachem to nie jest współczesny wynalazek. 402 Ecplise to był pierwszy seryjnie produkowany samochód z takim rozwiązaniem.
Peugeot 504 Cabrio
A skoro już jesteśmy w krainie lwa to nie można przejść obojętnie wobec tego pięknego Peugeot 504 cabrio. To rzadki, pięknie utrzymany samochód. Wzór niezawodności, piękna i luksusu swojej ery.
Rydwan Citroëna
Jedno z najbardziej obleganych miejsc na targach to rydwan 2CV. Citroën dowcipnie umieścił za nim ściankę z dwoma końmi… nawiazując do nazwy 2CV. A sam pojazd?
Galijski dąb, solidny płócienny dach z Lutecji, koła tarczowe z recyklingu – tak, to prawdziwy rydwan Citroëna z czasów, gdy jedna mała osada, broniona przez dzielnych Galów, stawiała opór rzymskim najeźdźcom. Galowie pojechali tym rydwanem do Chin (co zobaczycie w kinach już od 10 lutego w filmie Asterix i Obelix: Imperium Smoka) a dzisiaj możemy oglądać to dzieło sztuki filmowej na targach Retromobile.
Pojazd robi wrażenie, bo nie tylko jest inspirowany 2CV z zewnątrz, ale także „wyposażenie” wnętrza nawiązuje bezpośrednio do protoplasty. Warto zwrócić uwagę na zawieszenie z żołądków dzika, które wprost nawiązuje do wysokiego komfortu jazdy Citroënami czy reflektory, w których zamknięto świetliki. O tym jaki silnik napędzał rydwan przeczytacie tutaj.
Citroën SM
Na Retromobile nie może zabraknąć kultowego i jedynego w swoim rodzaju sportowego Citroëna SM. Samochód w doskonałym stanie prezentuje się wręcz zjawiskowo.
Citroën Oli
SM to legenda, Oli to przyszłość – tak przynajmniej twierdzi marka, która z dumą prezentowała swój koncept Oli. Z bliska rzeczywiście robi wrażenie swoim futurystycznym kształtem, chociaż wszechobecne tworzywo sztuczne wygląda nieco dziwnie.
Renault Twingo
Dwudrzwiowe Twingo pierwszej generacji zadebiutowało na Salonie Samochodowym w Paryżu 5 października 1992 roku a premiera handlowa miała miejsce w kwietniu 1993 r. Tak, to już 30 lat, gdy Twingo jest na rynku i nic dziwnego, że producent postanowił przypomnieć o tym modelu.
Nazwa Twingo jest ma pochodzić od słów twist, swing i tango, ale niektórzy tłumaczą ją nieco inaczej – w wolnym tłumaczeniu sformułowanie Twin Go to „jedźmy we dwójkę”. To sympatyczne autko pierwszej generacji ma ogromne rzesze zwolenników bo jest wygodne i nawet dzisiaj dobrze wygląda. Zresztą zobaczcie naszą relację ze zlotu Twingo sprzed kilku lat… co tam się działo i kto przyjechał…
Panhard 24 C
Starsi Czytelnicy Francuskie.pl doskonale pamiętają markę Panhard. Piękny egzemplarz modelu 24 C pojawił się w Paryżu i budził ogromne zainteresowanie. W 1955 roku Citroën przejął 25% udziałów w firmie Panhard i od tej pory obie marki były coraz częściej zarządzane jako jedna gama. W ciągu kolejnych dwóch lat nastąpiła integracja krajowych sieci przedstawicieli W ten sposób dealerzy Citroëna i Panharda uzyskali większy zasięg rynkowy, obejmujący teraz gamę małych samochodów, średniej wielkości sedanów i dużych samochodów. Dzięki temu Citroën zyskał potrzebne moce produkcyjne w fabryce Panharda w Ivry, gdzie od tej pory obok sedanów Panharda produkowano również Citroëna 2CV w wersji furgonetka. Mało kto wie, że Panhard 24 był wynikiem wojny z udziałowcem.
Chcąc zmodernizować swój popularny model PL 17, Panhard spotkał się bowiem z ostrym sprzeciwem prezesa Citroëna, Pierre’a Bercota, który nie chciał, aby jakikolwiek nowy model wkraczał znacząco w segmenty rynku, w których Citroën był już obecny lub planował zaistnieć. Wydaje się, że z tego powodu przestronny, czterodrzwiowy sedan firmy został zastąpiony przez coupé w postaci Panharda 24. Propozycja zespołu projektowego Panharda, aby wyposażyć model 24 w silnik czterocylindrowy, została również zablokowana ze względu na koszty. Ostatecznie trafił więc tu dwucylindrowiec.
Współczesne samochody
Producenci zwęszyli okazję promowania się współczesnymi modelami i jest tutaj sporo ciekawych egzemplarzy. DS E-Tense, Peugeot 9X8 czy Renault 5 Turbo 3E to tylko niektóre z nich
Cyfrowe Renault 5 Turbo stoi dumnie obok klasyków marki. W tle widzicie jeden z przedwojennych modeli z charakterystycznym kształtem maski i „skrzelami” po bokach.
Ile kosztuje bilet na Retromobile?
Bilet normalny na targi kosztuje 26 euro, natomiast ulgowy 16 euro.
Pełna relacja z podziałem na marki wkrótce – zaglądajcie do nas regularnie!
Najnowsze komentarze