Rosnące skomplikowanie jednostek napędowych samochodów oferowanych w Europie i nie tylko w ogromnej części wynika z konieczności spełniania coraz to ostrzejszych norm środowiskowych. Oczywiście walka o klienta także popycha producentów do rozwoju. Jednym z elementów dbających o czystość spalin naszego samochodu jest zawór recyrkulacji spalin, niestety ze względu na niesprzyjające warunki pracy niekiedy daje o sobie znać.
Dawniej zawór EGR był urządzeniem relatywnie prostym i niewielkich rozmiarów. Sterowanie pneumatyczne sterowało jego pracą, zawór otwierał się lub zamykał w odpowiednich momentach. Zadaniem EGR jest ograniczenie ilości wytwarzanych cząstek chociażby azotu w czasie pracy silnika – aby wykonać założony cel zawór EGR dawkuje ponownie do komór spalania spaliny, redukując tym samym ilość tlenu biorącego udział w procesie spalania. Sam zawór recyrkulacji spalin niezależnie od poziomu skomplikowania pracuje w bardzo niesprzyjających warunkach, narażony jest na kontakt z wysoką temperaturą samych spalin i wszelkimi zanieczyszczeniami które generuje jednostka napędowa – pamiętajmy, że nawet sprawny silnik w perspektywie czasu wytwarza pewną ilość zanieczyszczeń. Cząstki niespalonego oleju czy sadzy gromadzą się na wewnętrznych ściankach także EGR. Tak zwany nagar w ostateczności skutecznie zablokuje zawór w jednej pozycji, destabilizując pracę silnika.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów
W silnikach starszego typu część użytkowników wbrew przepisom decydowała się na zaślepienie EGR, rozwiązując ten problem definitywnie. Inni zaś wybierała mniej radykalne rozwiązania z czyszczeniem zaworu w pierwszym punkcie. Najczęściej pełną sprawność zawór recyrkulacji spalin odzyskiwał właśnie po dokładnym wyczyszczeniu. Nawet ewentualna jego wymiana nie wiązała się z dużymi wydatkami.
Także w nowoczesnych silnikach rola EGR nie uległa zmianie, wzrosło tylko zaawansowanie technologiczne i efektywność jego pracy. Aby poprawić proces spalania w cylindrach dawkowane spaliny są uprzednio schładzane w niewielkiej chłodnicy podłączonej do głównego obiegu chłodzenia. Otwieraniem, zamykaniem zaworu i płynnością tego procesu steruje już niewielki silnik elektryczny – takie rozwiązanie sprawuje się znacznie lepiej, ceną jest jednak oczywiście wysoki poziom skomplikowania elementu. Co gorsza, wielu producentów w tym PSA tworzy całe zespolone bloki zawierające sam zawór, jego sterowanie i chłodnicę. W przypadku wystąpienia awarii komputer diagnostyczny widzi tylko usterkę całego modułu, bez wyszczególnienia problemu. Rozebranie i wyczyszczenie zanieczyszczeń nie dało długotrwałego efektu, błąd i problemy wróciły. Tym razem użytkownik zmuszony jest do wymiany całej części, dopiero nowy element przywraca prawidłową pracę silnika i armii czujników monitorujących kluczowe parametry.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje
Zawór recyrkulacji spalin i jego kondycja rzutuje oczywiście na szereg innych podzespołów. Poza spadkiem mocy i wzrostem spalania w silniki diesla dojść może do błyskawicznego zapchania filtra cząstek stałych – ze względu na nieprawidłowy skład mieszanki paliwowej.
Najnowsze komentarze