Sébastien Loeb i Daniel Elena, od piątkowego przedpołudnia prowadzący w klasyfikacji Rajdu Francji, dotarli na pierwszym miejscu do mety w Strasburgu, odnosząc 8. wspólne zwycięstwo w bieżącym sezonie i 75. w swojej fantastycznej karierze. Obydwaj zawodnicy zdobywają dzięki tej wygranej tytuł Rajdowych Mistrzów Świata po raz dziewiąty z rzędu. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, zajmując w Rajdzie Francji trzecie miejsce, przesądzają o wyniku w klasyfikacji producentów: zespół Citroën Total World Rally Team po raz ósmy zdobywa Rajdowe Mistrzostwo Świata.
Ostatni etap Rajdu Francji, choć znacznie krótszy od dwóch poprzednich, zapowiadał się jako pełen trudności. Całonocny deszcz padał jeszcze w godzinach rannych, wyjaśniając wszelkie wątpliwości co do doboru właściwego ogumienia. Obydwa fabryczne DS3 WRC zespołu Citroën Total World Rally Team opuściły park serwisowy wyposażone w opony Michelin Pilot Sport o miękkiej mieszance.
Od pierwszych metrów odcinka specjalnego Vignoble de Cleebourg Sébastien Loeb skupiał się na ocenie mizernego limitu przyczepności. W tym samym czasie technicy Citroën Racing z oczami utkwionymi w ekranach pokazujących obraz z kamer zamontowanych w autach i transmisję ze śmigłowca, kilkakrotnie poczuli zimny dreszcz emocji, widząc, jak DS3 WRC z numerem startowym 1 szeroko wyjeżdża na pobocza trasy. „Co chwilę wpadaliśmy w aquaplaning. Na drodze stało coraz więcej wody, dlatego na ostatnich kilometrach wyraźnie zwolniłem dla bezpieczeństwa. W zasadzie, wygrana w tym rajdzie nie była mi niezbędna do zdobycia mistrzostwa” – komentował później lider.
„Warunki drogowe, jakie napotkałem dziś rano, były podobne jak na trasie Rajdu Wogezów, w którym wystartowałem w ramach przygotowań do tej rundy” – dodał Mikko Hirvonen.- „Jadę naprawdę ostrożnie, aby nie zepsuć dobrego wyniku zespołowego, jaki się przed nami rysuje. Przyznaję, że trudno mi będzie zmniejszyć dystans dzielący mnie od Latvali”. Po przegrupowaniu w Haguenau, miejscowości rodzinnej Sébastiena Loeba, dziesięciu pierwszych zawodników ruszało na trasy trzech ostatnich oesów rajdu w odwróconej kolejności. Drugi przejazd odcinka Vignoble de Cleebourg, już pod słonecznym niebem, ale na błotnistej nawierzchni, służył jako Power Stage. Ani Sébastien Loeb, ani Mikko Hirvonen nie starali się o dodatkowe punkty, wiedząc, że o ile ustrzegą się błędów i dotrą do mety, nie będą im one potrzebne do zdobycia tytułów mistrzowskich w obydwu klasyfikacjach.
W tej sytuacji Sébastien Loeb i Daniel Elena aż do chwili przejechania linii mety w Haguenau umiejętnie gospodarowali wypracowaną wcześniej przewagą. Gdy wreszcie mogli zrzucić z siebie napięcie gromadzące się przez cały tydzień, przyszedł czas na wypowiedzi: „Znów to samo przeżycie! Czuję się tak samo, jak dwa lata temu, w roku 2010, gdy również zostałem Mistrzem Świata w swojej rodzinnej miejscowości. W tym roku emocje są jeszcze silniejsze, bo jest to z pewnością mój ostatni raz. Dziś postawiłem na jazdę bezpieczną, ale warunki pogodowe sprawiały, że pomimo to etap ten był bardzo trudny. Deszcz w końcu ustał, jednak na drodze leżało wyjątkowo dużo błota. Do zakończenia sezonu i oficjalnego ogłoszenia tytułów pozostały mi jeszcze dwa rajdy, ale dziś jestem szczęśliwy, że alzacka publiczność już teraz może przeżywać nasz triumf”.
Mikko Hirvonen, który po raz ósmy w tym sezonie zajął miejsce na podium, udzielał wywiadów z szerokim uśmiechem: „Radość ze zdobycia tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów poznałem już w 2007 r. Cieszę się, że mogę przeżyć to samo jeszcze raz, wspólnie z Citroënem. To dla nas oczywiście najważniejsze osiągnięcie tego weekendu, ale mam również poczucie, że robię postępy w jeździe po nawierzchni asfaltowej. We Francji zająłem to samo miejsce, co w Niemczech, jednak wydaje mi się, że ten rajd dał mi więcej. Czekam z niecierpliwością, by móc potwierdzić to w Katalonii, ale na razie pora na świętowanie tej wspaniałej chwili”.
Obecny wśród członków zespołu Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Marki Citroën, podzielał panującą w nim radość: „Citroën uczestniczy w sporcie samochodowym po to, by wygrywać. Zespół Citroën Racing po raz kolejny udowodnił, że jest w tej dziedzinie najlepszy na świecie. Jego inżynierowie, technicy, załogi – wszyscy w tym sezonie wykonali rewelacyjną pracę. Te nowe sukcesy podkreślają twórczą energię i temperament naszej marki”.
* Wynik pozostaje nieoficjalny do czasu ogłoszenia oficjalnych wyników rajdu przez FIA.
Następna runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2012 odbędzie się w dniach 19-21 października 2012 na Sardynii we Włoszech.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Francji:
1. Loeb / Elena Citroën DS3 WRC 3h32,53,0
2. Latvala / Anttila Ford Fiesta RS WRC +15,5
3. Hirvonen / Lehtinen Citroën DS3 WRC +44,1
4. Neuville / Gilsoul Citroën DS3 WRC +1:07,3
5. Østberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC +1:16,4
6. Tänak / Sikk Ford Fiesta RS WRC +2:27,9
7. Nowikow / Minor Ford Fiesta RS WRC +5:51,6
8. Atkinson / Prévot Mini JCW WRC +6:42,4
9. Prokop / Hrûza Ford Fiesta RS WRC +8:46,8
10. Chardonnet / de la Haye Citroën DS3 WRC +8:59,7
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 11/13:
1. Sebastien Loeb – 244
2. Mikko Hirvonen – 173
3. Jari-Matti Latvala – 131
4. Mads Østberg – 125
5. Petter Solberg – 119
6. Jewgienij Nowikow – 69
7. Thierry Neuville – 52
8. Martin Prokop – 42
9. Ott Tänak – 37
10. Sebastien Ogier – 31
11. Dani Sordo – 31
12. Nasser Al-Attiyah – 28
13. Chris Atkinson – 14
14. Armindo Araujo – 11
15. François Delecour – 8
16. Dennis Kuipers – 8
17. Andreas Mikkelsen – 7
18. Pierre Campana – 6
19. Matti Rantanen – 6
20. Henning Solberg – 6
21. Jari Ketomaa – 6
22. Patrik Sandell – 4
23. Yazeed Al Rajhi – 4
24. Ken Block – 4
25. Matthew Wilson – 4
26. Eyvind Brynildsen – 1
27. Ricardo Trivino – 1
28. Abdulaziz Al-Kuwari – 1
29. Peter Van Merksteijn – 1
30. Sebastien Chardonnet – 1
31. Manfred Stohl – 1
32. Mathieu Arzeno – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 11/13:
1. Citroën Total World Rally Team – 388
2. Ford World Rally Team – 259
3. M-Sport World Rally Team – 137
4. Citroën Junior – 72
5. Adapta World Rally Team – 71
6. Qatar World Rally Team – 63
7. Mini WRC Team – 26
8. Brazil World Rally Team – 20
Najnowsze komentarze