Naturalnie całego roku podsumowywać nie zamierzamy, postanowiliśmy jedynie poinformować Was w kwestii rejestracji nowych aut marek francuskich, bądź od francuskich zależnych. Wszak już trzeci dzień stycznia, dane opublikowano i możemy się pokusić o napisanie na ten temat paru słów.
Najlepiej radzącą sobie w Polsce francuską marką samochodową okazał się Renault. Dzięki znakomitym wynikom w końcówce roku udało mu się pokonać Opla i ostatecznie zakończył rok na piątym miejscu wśród najpopularniejszych marek na polskim rynku pierwotnym. 20.071 samochodów z rombem na masce przesądziło o wykrojeniu przez Francuzów nieco ponad 6,05% rynku. Rynku, który w stosunku do roku 2012 przyrósł o 6,39%. W roku 2012 do Renault należało jednak tylko niespełna 5,83% tego rynku, nastąpił więc wzrost udziału o ponad 0,22 punktu procentowego. W liczbach bezwzględnych był to przyrost z 18.161 do 20.071 aut, czyli o blisko 10,52%, a więc sporo więcej, niż rynek.
Liderem ubiegłorocznej sprzedaży w gamie Renault był oczywiście model Clio, których to samochodów zarejestrowano w Polsce 6.622 egzemplarze. To aż 2,00% polskiego rynku nowych aut! Kolejne miejsca zajmują Master (3.708) oraz Megane (3.232). Dobrze sprzedawał się też Captur (1.818), którego pierwsze egzemplarze pojawiły się w notowaniu z kwietnia. Rekordowy dla tego modelu był grudzień, w którym na polskie drogi wyjechało 376 Capturów.
Peugeot był ósmą najchętniej wybieraną w Polsce marką, drugą francuską. Na samochody sygnowane kroczącym lwem zdecydowało się 18.150 kierowców, co dało marce udział w rynku nowych aut na poziomie 5,47%. W roku ubiegłym, dzięki sprzedaniu 15.963 aut, było to 5,12%. W tym przypadku również mamy więc wzrost wyższy, niż w przypadku całego rynku – o aż 13,70% w kwestii sprzedaży aut oraz o 0,35 punktu procentowego w kwestii udziału w rynku.
Najlepiej sprzedającym się modelem Peugeota był Partner. 3.982 egzemplarzy oznaczało 1,2% całego polskiego rynku nowych samochodów. Po piętach temu funkcjonalnemu kombivanowi deptał model 208, na którego zdecydowało się 3.965 sztuk, a podium uzupełnił użytkowy Boxer (2.769 egzemplarzy). Dobrze sprzedawał się też crossover 3008 (1.631) oraz przestronny, ale budżetowy sedan 301 (1.469). To tylko o 228 sztuk więcej, niż w przypadku modelu 508, również chętnie wybieranego przez klientów. Rośnie też zainteresowanie modelem 308 z uwagi na wprowadzenie na rynek nowego modelu. Wkrótce na naszych łamach pojawi się test tego samochodu.
Drugą dziesiątkę otwiera Dacia. Marka oferująca aktualnie tylko pięć modeli sprzedała w Polsce 12.225 samochodów. To o 1.942 auta więcej, niż w roku 2012. Oznacza to przyrost rejestracji o niemal 18,89%! Świetny wynik! Biorąc pod uwagę udział w rynku, to w roku ubiegłym Dacia wykroiła dla siebie 3,69%, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2012 (3,30%) o 0,39 punktu procentowego. Jednocześnie Dacia awansowała w zestawieniu najpopularniejszych marek w Polsce z miejsca czternastego na jedenaste.
Niekwestionowanym liderem sprzedaży Dacii w Polsce jest Duster. 4.674 zarejestrowanych modeli, to 1,41% polskiego rynku nowych aut. Kolejne miejsca zajęły Dokker (2.465), Sandero (2.274), Lodgy (1.928) i Logan (884). Ten ostatni model pod koniec roku zaczął jednakże zwyżkować w rankingu – to efekt wprowadzenia odświeżonego modelu oraz premiery nowej Dacii Logan MCV. Począwszy od września Logan sprzedawał się w ilości 98, 112, 145 i 163 egzemplarzy, widać więc wyraźnie tendencję wzrostową.
Dwunaste miejsce w rankingu zajmuje Citroën. Ta marka straciła na udziale w rynku – w roku 2012 posiadała 4,27%, zaś w roku ubiegłym już tylko 3,50%, ale nie wpłynęło to na jej pozycję – cały czas jest dwunastą najpopularniejszą marką nowych samochodów w Polsce. W liczbach bezwzględnych zanotowano jednak spadek sprzedaży z 13.304 do 11.617 samochodów, czyli o 12,68%. To sporo, ale Citroën przechodził zmianę ważnych w portfolio marki modeli i należy się spodziewać, że sprzedaż tegoroczna będzie wzrastać. Widać to po ostatnim kwartale, który był dużo lepszy od kwartału trzeciego (3.365 vs 2.394, czyli wzrost o blisko 1.000 sztuk!), na co wpływ miały m.in. wyniki sprzedaży modeli C3, C4 Picasso, ale też… C1.
Najlepiej sprzedającym się w Polsce Citroënem w ubiegłym roku było zdecydowanie Berlingo. 2.870 egzemplarzy, to 0,87% całej polskiej sprzedaży w roku 2013, ale aż prawie 24,71% sprzedaży Citroëna w naszym kraju. Kolejne miejsca zajęły modele C4 (1.570) i C4 Picasso (1.152, przy czym 395 z nich zarejestrowano w czwartym kwartale), C3 (1.139, 472 w ostatnim kwartale) oraz użytkowy Jumper (1.080 egzemplarzy). Reszta modeli nie przekroczyła bariery tysiąca sztuk, a najbliżej był model C-Elysee – 983 takie samochody pojawiły się na polskich drogach w ubiegłym roku.
W gamie DS najlepiej sprzedawał się model DS4 (515 sztuk), który wyprzedził DS5 (304) oraz DS3 (161).
Generalnie więc nie był to zły rok dla francuskich marek w Polsce, ale też nie możemy się oprzeć przekonaniu, że mógłby być lepszy. Nie tak dawno przecież wszystkie trzy francuskie marki były w pierwszej dziesiątce, czekamy więc na powrót tam Citroëna. Aby to jednak osiągnąć, sprzedaż musiałaby wzrosnąć lekko licząc o połowę, a to łatwe nie będzie…
Na podstawie danych CarMarket – KG
Najnowsze komentarze