Ceny paliw w ostatnich tygodniach są zauważalnie korzystniejsze, niż np. przed rokiem, ale tanieją nie tylko benzyna i olej napędowy. Niższe ceny ma też LPG, czyli gaz używany do zasilania silników benzynowych. Choć więc ceny benzyny spadają, klienci i tak widzą korzyść w stosowaniu błękitnego paliwa. Nic więc dziwnego, że część z nich decyduje się na zakup nowego samochodu wyposażonego w fabryczną instalację gazową, bądź w instalację montowano u dealera jeszcze przed przekazaniem samochodu klientowi.
Auta Grupy Renault, jakie można kupić w naszym kraju, mają montowane dedykowane instalacje włoskiej firmy Landi Renzo. W przypadku Dacii mogą to być samochody z fabryczną instalacją LPG, ale też auta z instalacjami montowanymi u dealera. W obu przypadkach klient otrzymuje samochód z pełną gwarancją, która w przypadku Dacii wynosi 3 lata (ograniczone przebiegiem 100.000 km). W przypadku Renault instalacje montowane są tylko u dealerów.
W roku 2015 instalacje LPG zamontowano w 530 nowych samochodach marki Renault. Większość z nich trafiła do aut napędzanych silnikami 1.6 16v o mocy maksymalnej 110 KM. Oznacza to, że najchętniej „gazowanymi” nowymi Renówkami były modele Megane i Fluence, dla których jest to bazowa jednostka napędowa – sprawdzona, solidna, niekłopotliwa. W przypadku kompaktowego sedana Fluence zamontowano aż 256 takich instalacji. To sporo, bo w ciągu dwunastu miesięcy 2015 roku zarejestrowano w Polsce 901 egzemplarzy tego modelu. A przecież część klientów wybierała wersje napędzane silnikami wysokoprężnymi. Instalację LPG otrzymało więc niemal 30% wszystkich sprzedanych Fluence’ów. To nie dziwi – duży kufer tego samochodu zachęca do stosowania paliwa alternatywnego w postaci LPG.
Megane miało o wiele większą sprzedaż – w ubiegłym roku trafiło na polskie drogi 3.571 takich aut w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych. Nie wiemy, ile z nich jest napędzanych benzyną, ale instalacje LPG pojawiły się w 169 egzemplarzach. To już dużo mniejszy procent – zaledwie 4,7% wszystkich sprzedanych Meganek.
Gazowano też Renault Clio – na rynek trafiło 105 aut dostosowanych do zasilania LPG, a to niespełna 1,4% całej ubiegłorocznej sprzedaży tego modelu w Polsce. Silnikiem obecnym w gamie Clio, który poddaje się bezproblemowej konwersji do zasilania LPG jest znany motor 1.2 16v o mocy 75 KM. Wkrótce jednak Landi Renzo zaoferuje instalacje LPG dedykowane do nowoczesnych silników 0.9 TCe.
Klienci bardzo chętnie wybierali także Dacie z instalacjami LPG. W minionym roku na polskie drogi wyjechało 1.945 Dacii z instalacjami fabrycznymi, do których trzeba jeszcze doliczyć 861 instalacji LPG zamontowanych do aut tej marki w salonach dealerskich. W efekcie aż 2.806 nowych Dacii (z 14.908 wszystkich zarejestrowanych w Polsce) miało instalacje gazowe! To sporo – ponad 18,8%, a przecież sporo Dacii sprzedaje się z silnikami wysokoprężnymi.
Najchętniej „gazowanym” modelem Dacii był w ubiegłym roku SUV Duster. 486 sztuk miało instalacje fabryczne, kolejnych 360 zamontowali dealerzy. W efekcie niemal 13,4% wszystkich sprzedanych w Polsce Dusterów (licząc z dieslami) miało zasilanie podwójne – benzyną i LPG.
Bardzo chętnie klienci gazowali także kombivana Dokker. Trudno się dziwić – prosty silnik i duża przestrzeń bagażowa zachęcają do tego typu konwersji. Z 3.439 wszystkich zarejestrowanych w minionym roku w Polsce Dokkerów instalacje LPG otrzymało aż 908 aut (26,4%). 62% tych instalacji przypadło na Dokkera Van, pozostałych 38% na wersje osobowe. Serwisy w Polsce zamontowały 47,8% wszystkich „zagazowanych” Dokkerów, pozostałych 52,2% przyjechało do Polski z instalacjami LPG zamontowanymi w fabrykach.
Podobnie jest z Dacią Lodgy – kompaktowym minivanem, który sprzedaje się wprawdzie nieco słabiej od Dokkera, ale na 1.102 zarejestrowane egzemplarze tego auta w Polsce gazem LPG zasilanych jest 277 sztuk (25,1%). 228 egzemplarzy Dacii Lodgy przyjechało do Polski z instalacjami montowanymi w fabrykach, 49 założyły serwisy dealerskie.
Klienci wybierają także mniejsze modele zasilane LPG. W przypadku Logana MCV było to w minionym roku 201 sztuk (w tym tylko 9 montowanych w serwisach w Polsce), zaś w przypadku Sandero – 163 egzemplarze (również tylko 9 zainstalowali dealerzy).
w oparciu o dane gazeo.pl oraz CarMarket.pl
KG
Najnowsze komentarze