Nie wiemy, jak będzie wyglądał, ale cień pojęcia na ten temat już można mieć po zdjęciach, jakie Citroën Racing nadesłał do naszej redakcji. A wszystko to z okazji testów, jakie zaliczył Nowy Citroën C3 WRC.
Pierwsze testy przeprowadzono oczywiście we Francji, w okolicach Château de Lastours oraz Fontjoncouse. Kris Meeke na szutrowych odcinkach miał okazję przetestować osiągi i niezawodność nowej generacji samochodu WRC.
Tak, możemy mówić o nowej generacji. Trochę się w przyszłorocznych samochodach WRC zmieni. Będą miały bardziej agresywną linię, nadwozie będzie szersze o 55 mm, a na znaczeniu zyska aerodynamika. Citroën C3 WRC będzie samochodem przywodzącym na myśl auta legendarnej Grupy B z lat osiemdziesiątych XX wieku!
Pod maską pojawi się silnik 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny podobny do tego, jaki pracuje w Citroënie C-Elysee WTCC. Wyposażony będzie w 36-milimetrową zwężkę, a jego moc maksymalna sięgnie 380 KM. Będzie ona przenoszona na wszystkie cztery koła. Auto wyposażone będzie w centralny mechanizm różnicowy. Masa własna zostanie obniżona o 25 kg względem tegorocznych rajdówek WRC.
Citroën C3 WRC został zaprezentowany wąskiej grupie widzów w Satory pod Wersalem 9. kwietnia 2016 roku. Pierwsze metry przejechał nim kierowca testowy Citroën Racing, Alexandre Bengué. Później, w poniedziałek, za kierownicą zasiadł Kris Meeke, który po zaliczeniu paru przejazdów wysiadł z rajdówki najwyraźniej mocno usatysfakcjonowany, o czym świadczył szeroki uśmiech na jego twarzy.
Następnie zespół projektantów pod wodzą Laurenta Fregosi, nowego dyrektora Citroën Racing, udał się na południe Francji w celu odbycia prawdziwych testów. Inżynierowie Alexis Avril (project manager) oraz Didier Clément (szef techniczny) nie poszli na łatwiznę – wybrali trudne odcinki wykorzystywane często w rajdach cross-country, pokryte skalistymi odłamkami szutrowe drogi, idealne do badania wytrzymałości podwozia, zawieszenia, skrzyni biegów, ale i nadwozia. Testy rozpoczęły się o 9:12 w czwartek, 14. kwietnia. Przez cztery dni samochodem jeździli Kris Meeke i Craig Breen.
Dlaczego zdecydowano się na barwy maskujące w kolorze czerni, czerwieni i bieli? Citroën C3 WRC ma sporo ciekawych rozwiązań aerodynamicznych i zespół postanowił w tej sposób ukryć jak najwięcej z nich.
Obaj kierowcy testowi starali się zrozumieć jak najwięcej z zachowania samochodu podczas wprowadzania poszczególnych zmian. Zebrany materiał teraz jest opracowywany w Satory. Pozwoli to na dokonanie korekt w konstrukcji, które z kolei zostaną sprawdzone podczas kolejnej sesji testowej. Gdzie i kiedy się ona odbędzie? Na razie Citroën Racing nie zdradza szczegółów…
„Testy wstępne są bardzo ważne dla rozwoju projektu. Czasu jest mało, musimy go wykorzystać maksymalnie, ale widać już, że dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu zespół wykonał fantastyczną pracę! Citroën C3 WRC został zaprojektowany niemal od nowa, by być w zgodzie z nowymi przepisami FIA. Rozpoczęliśmy nasze testy zgodnie z harmonogramem i nie napotkaliśmy żadnych poważnych problemów. Jesteśmy w miejscu, w jakim oczekiwałem się znaleźć o tej porze. I wygląda na to, że udało nam się uzyskać nie tylko dobrą bazę do ścigania się, ale i stworzyliśmy samochód, który powinien się podobać kibicom. Citroën C3 WRC jest samochodem mocniejszym, szybszym, ale i bezpieczniejszym, bo to dla FIA jest priorytetem. Dla nas nie jest to niczym nowym – od lat jesteśmy zaangażowani w bezpieczeństwo naszych samochodów, także cywilnych. Do tego nasze zaangażowanie w cykl WTCC będzie tu premiowało, bo pozwoliło nam to na zdobycie cennej wiedzy w zakresie aerodynamiki. Mamy też silnik, który – owszem, w innych warunkach, ale o podobnej mocy i konstrukcji – zalicza już trzeci sezon w równie wymagającej serii wyścigowej. To wszystko powinno zaprocentować również w programie rajdowym. Przed nami kolejne testy na szutrze, po których przyjdzie czas na próby na nawierzchni asfaltowej” – powiedział o dotychczasowym postępie prac Yves Matton, szef Citroën Racing.
„Zawsze marzyłem o tej chwili” – dodaje z kolei Kris Meeke. – „Wszyscy jesteśmy absolutnie w 100% zaangażowani w rozwój tego projektu i to jest fantastyczne! Kiedy dołączyłem do zespołu priorytetem był program WTCC, zaś program WRC był ograniczony, ale teraz wszyscy w dziale są tak naładowani energią, że to jest niesamowicie ekscytujące. Citroën C3 WRC jest nowym projektem i wiem, że wszyscy włożyli w to masę pracy. Prowadzenie nowego auta zawsze jest cudownym wrażeniem, ale tutaj widać, że ten samochód ma potencjał! I owszem – Citroën C3 WRC przypomina legendarne samochody Grupy B, z tymi wszystkimi spojlerami, z tą stylistyką, ale jednocześnie z nowoczesną techniką i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Mimo wszystko między tymi dwoma rodzajami rajdówek nie ma porównania i zdecydowanie nowy Citroën C3 WRC ma ogromny potencjał! Jest fascynujący z powodu mocy, aerodynamiki… Jeden z mechaników nakręcił mnie po tym, jak wysiadłem z samochodu – nie zadawałem sobie sprawy z tego, jak wieli uśmiech gościł na mojej twarzy! A przecież zawsze uważałem, że aerodynamika w rajdach nie ma znaczenia takiego, jak na torze. Teraz wiem, że może odgrywać ważną rolę. Na szczęście nie kluczową. Ma znaczenia, ale wszystko jest świetnie zbalansowane i aerodynamika nie dominuje, choć wyraźnie czuć jej wpływ. Citroën C3 WRC, to świetnie zaprojektowany samochód. Czynnik ludzki będzie w nim chyba jeszcze ważniejszy, niż dotychczas. A przy tym nowe rajdówki powinny być bardziej ekscytujące nie tylko dla kierowców, ale i dla widzów, a to bardzo ważne. A wraz ze zwiększoną spektakularnością widowiska rośnie tez poziom bezpieczeństwa. To dobrze, bo te samochody będą szybsze od dotychczasowych. Citroën C3 WRC, to świetna konstrukcja i wiem, że rozwiniemy z niego znakomity samochód rajdowy, którym da się powalczyć o najwyższe laury”.
No cóż – trzymamy kciuki za ten projekt, bo czas powrócić na szczyt! Citroën ma znakomite osiągnięcia w rajdach, jest jedną z najbardziej utytułowanych marek w tej dyscyplinie i liczę, że Citroën C3 WRC dopisze kolejne rozdziały do tej historii sukcesów.
KG; zdjęcie: Citroën Racing
Najnowsze komentarze