Alians Renault-Nissan oraz Mercedes-Benz poinformowały, że będą ściśle współpracować nad rozwojem nowej generacji samochodów kompaktowych, które trafią na rynek pod markami Infiniti oraz Mercedes. W tym celu powołana zostanie spółka joint venture, która wybuduje nową fabrykę w Meksyku oraz będzie tam produkować wspomniane samochody. Inwestycja pochłonie około miliarda euro.
Prezes Renault-Nissan Carlos Ghosn i prezes Daimlera, Dieter Zetsche zapowiedzieli w piątek, że oba koncerny porozumiały się co do powołania spółki joint venture, w której obie strony obejmą po połowie udziałów, która będzie miała na celu powstanie nowej fabryki w meksykańskim Aguascalientes oraz produkcję tam nowych kompaktowych aut dla Mercedesa i Infiniti. Nowa fabryka zostanie wybudowana w sąsiedztwie istniejących już zakładów Nissana i ma produkować – po osiągnięciu pełnej wydajności – 300.000 aut rocznie. Produkcja ruszy w roku 2017, jeśli chodzi o modele Infiniti, i w 2018, jeśli chodzi o samochody z gwiazdą na masce.
Nowy zakład w Aguascalientes zatrudniał będzie niemal 5.700 osób, a pełną zdolność produkcyjną ma osiągnąć w roku 2021.
Carlos Ghosn powiedział, że „Wspólne opracowanie kompaktowych samochodów premium oraz wspólna produkcja w Aguascalientes stanowią jeden z największych projektów Aliansu Renault-Nissan oraz Daimlera. Pokazują jednocześnie, że współpraca rozpoczęta w Europie zyskuje teraz globalny wymiar”.
Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars dodał: „W Aguascalientes przeniesiemy naszą współpracę na wyższy poziom, łącząc wiedzę i doświadczenie naszych obu koncernów w jednym zakładzie produkcyjnym. Decyzja o budowie nowej, wspólnej fabryki w Meksyku podjęta została zaledwie w cztery lata po rozpoczęciu naszej współpracy! To bardzo ważny krok”.
W Aguascalientes obaj partnerzy porozumienia będą mieli ważne zaplecze w działających od przeszło dwóch dekad zakładach Nissana. Po niedawnych inwestycjach (rzędu dwóch miliardów dolarów amerykańskich) fabryka w Aguascalientes osiągnęła w listopadzie zdolność produkcyjną aż 850.000 samochodów rocznie! Zakład ten działa od 1992 roku i był sukcesywnie rozbudowywany.
Meksyk jest ważnym rynkiem także dla Daimlera. Koncern posiada zakłady produkcyjne samochodów ciężarowych i autobusów w Saltillo, Santiago Tianguistenco i Garcia, centrum dystrybucji części w San Luis Potosí oraz zakład w Toluca. W zakresie samochodów osobowych w Meksyku Daimler posiada dział inspekcji przedsprzedażnej oraz centrum szkoleniowe.
Francusko-japońsko-niemiecka współpraca przemysłowa Renault-Nissan i Daimlera rozpoczęła się w kwietniu 2010 roku. Koncentruje się przede wszystkim na Starym Kontynencie, ale w ciągu tych czterech lat powstało dwanaście istotnych wspólnych projektów, w tym obszary związane z rynkami amerykańskimi i japońskimi. Dla przykładu właśnie rozpoczęto produkcję czterocylindrowych silników benzynowych w Decherd w stanie Tennessee w USA. Fabryka ta może wyprodukować rocznie 250.000 jednostek napędowych wykorzystywanych w Mercedesach klasy C oraz Infiniti Q50.
Jeszcze w tym roku Alians i Daimler rozpoczną sprzedaż nowej generacji Twingo i Smartów, które opracowano na wspólnej platformie. Twingo i czteromiejscowy Smart produkowane są w Novo Mesto w Słowenii, a dwuosobowy Smart powstaje w Hambach we Francji.
Alians Renault-Nissan rozszerza współpracę z Mercedesem
KG
Najnowsze komentarze