„Ariel Piotrowski, jako jedyny Włocławianin w dotychczasowej historii tego sportu, bierze udział w Mistrzostwach Polski w Rajdach Samochodowych. Wszystko zaczęło się od Włocławskiego Mistrza Kierownicy, a przygoda z rajdami trwa do dzisiaj.
Mieliśmy okazję odwiedzić Ariela Piotrowskiego w jego warsztacie we Włocławku i przeprowadzić krótką rozmowę na temat dyscypliny sportu jaką uprawia.
Przygoda Ariela zaczęła się od Włocławskiego Mistrza Kierownicy, w którym włocławski kierowca zdobywał czołowe miejsca. Dzięki tacie Ariela, który wspierał go w tym sporcie, udało się pójść dalej. Włocławski kierowca przesiadł się na samochód Peugeot 206, w którym odbył kilka startów, aby zdobyć pierwszą licencję, która uprawniała go do startowania w zawodach. W poprzednim roku tym właśnie samochodem udało się wystartować w całym cyklu Polskiego Związku Motorowego tak zwanym PZM-ocie (2 Liga w Polsce). Peugeot Ariela z silnikiem 1.6 (125 KM) musiał spełniać wszelkie wymagania rajdu, czyli konieczne było przystosowanie go do wymogów bezpieczeństwa oraz zapewnienie odpowiednich osiągów. Cały poprzedni sezon polegał na jeżdżeniu w kolejnych rajdach i zbieraniu punktów na kolejną licencję. Udało się tego dokonać bez większych przeszkód i obecnie Ariel Piotrowski posiada Licencję Międzynarodową, która uprawnia go do startu w praktycznie wszystkich organizowanych rajdach na całym świecie, w tym w Mistrzostwach Polski i Mistrzostwach Świata. Obecnie Ariel jest po pierwszym rajdzie w Mistrzostwach Polski, Rajdzie ELMOT i, jak twierdzi, jest duża różnica między tym, a rajdami z poprzedniego sezonu. Odcinki są dwa razy dłuższe, trudniejsze, a co za tym idzie można popełnić dwa razy więcej błędów.
W tym roku Ariel Piotrowski jeździ Citroënem C2 R2. Jest to samochód rajdowy zbudowany od podstaw. Wszystkie podzespoły zostały całkowicie wymienione na części sprowadzone z Francji wraz z karoserią. Silnik w Citroënie, to jednostka o pojemności 1.6 i mocy 185 koni mechanicznych. Do każdego rajdu samochód trzeba dostosowywać. Zawieszenie, hamulce, skrzynia biegów muszą być dopasowane do nawierzchni, warunków atmosferycznych oraz charakterystyki całej trasy. Zazwyczaj podczas rajdu samochód pali około 30 l paliwa na 100 km. Stosuje się głównie etylinę 98, można również zaopatrzyć się w specjalne paliwo ale koszty nie pozwalają na to zbyt często. Na każdy rajd przeznacza się od 150 do 200 l paliwa. Jak zaleca producent silnik samochodu ma żywotność 2 tys. km, a skrzynię biegów powinno się remontować lub zmieniać po każdym tysiącu. Nie jest to więc tani sport.
Zazwyczaj do obsługi rajdu, nie licząc kierowcy i pilota, konieczna jest dodatkowa obsługa, która może przygotować samochód do poszczególnych odcinków specjalnych oraz dokonać napraw w parku serwisowym. W skład obsługi wchodzą 3 osoby, w tym tata Ariela. Jak mówi Ariel Piotrowski przydałoby się więcej osób, ale wszystko uzależnione jest od środków finansowych.
Koszty wyjazdów na rajdy to nie tylko paliwo do samochodu rajdowego, czy niezbędne części. Musimy wliczyć również dojazd do miejsca rajdu, noclegi dla załogi i obsługi oraz dodatkowe paliwo potrzebne na przejazdy w celu dokonania opisu trasy. Zazwyczaj na miejscu trzeba zjawić się kilka dni wcześniej oraz wyznaczoną trasę przejechać minimum 3 razy, aby dokonać potrzebnych w samym rajdzie opisów. Ciężko jednak mówić o dokładnych kosztach, ponieważ granica ta jest ruchoma. W 95% Ariel Rally Team opiera się na własnych środkach finansowych. Są również dwie firmy, które wspomagają włocławską załogę: Bis-Ekol z Włocławka oraz Nilfisk Alto z Pruszkowa.
Co ciekawe, pilotem Ariela jest kobieta, Martyna Zarębska. Jak twierdzi Ariel, Martyna sprawuje się bardzo dobrze. W tego typu sporcie trzeba mieć zaufanie do załogi. Każdy wie, co wybiera i najważniejsze jest to aby kochać ten sport.
Marzenia na przyszłość Ariela Piotrowskiego są podobne do wszystkich kierowców rajdowych, czyli wystąpić w teamie fabrycznym. Oczywiście zmiana samochodu na Subaru Imprezę lub Mitsubishi Lancer również jest jednym z celów włocławskiego kierowcy, ale koszty utrzymania są jak na razie zbyt wysokie.
Jeśli ktoś chciałby wesprzeć Ariel Rally Team to serdecznie zapraszamy. Włocławski samochód jest jedynym startującym w Mistrzostwach Polski oraz jedynym w historii Włocławka, który startował w tak prestiżowych zawodach.
Zapraszamy do wysłuchania wywiadu z włocławskim mistrzem oraz obejrzenia krótkiego filmu z jazdy próbnej, w której mieliśmy okazję uczestniczyć.”
wywiad
film
Dziękujemy Redakcji portalu q4.pl za udostępnienie powyższych materiałów.
Najnowsze komentarze