Automatyczna skrzynia biegów jeszcze nie tak dawno była kosztownym dodatkiem, podnoszącym komfort jazdy w każdych warunkach. Dziś stała się codziennością w samochodach nowych, zaś w autach z drugiej ręki pożądanym elementem wyposażenia który w żaden sposób nie rzutuje na wartość pojazdu. Sprawdźmy czy automatyczna sześciobiegowa przekładnia stosowana między innymi w samochodach Renault sprzed lat warta jest uwagi.
Opcjonalnie chociażby w Renault Lagunie trzeciej generacji i pierwszym wcieleniu Koleosa dostępna była automatyczna przekładnia JATCO JF613e. W tamtych czasach Renault jeszcze stosowało klasyczne przekładnie automatyczne, hydrokinetyczne – które w zestawieniu ze współczesnymi konstrukcjami nie zachwycają szybkością pracy. Niemniej jednak każda zmiana przełożenia odbywa się nieśpiesznie lecz aksamitnie – każde odstępstwo zwiastuje kosztowną wizytę w serwisie.
Przekładnia JATCO stosowana była także w Nissanach czy Mitsubishi – w Renault we wspomnianej Lagunie III i Koleosie I. Dostępna była chociażby z czterocylindrowymi jednostkami 2.0 dCI i benzynowym 2.0 Turbo jako wymagajacy niemałej dopłaty dodatek. W porównaniu z analogiczną wersją wyposażoną w manualną skrzynię biegów pogorszenie osiągów jest wyczuwalne, choć w żadnym razie nie przeszkadza to w codziennym użytkowaniu. Rzutują także na większe zużycie paliwa, choć w tej materii ogromne znaczenie ma styl jazdy kierowcy i kondycja samej automatycznej przekładni.
Całkowicie sprawna przekładnia tylko przy próbach dynamicznej jazdy u niektórych kierowców może wywołać lekką frustrację. Gwałtowne wciśnięcie pedału gazu dopiero po chwili wywołuje nagłą redukcję o jeden lub dwa biegi – ewidentnie nie jest to konstrukcja stworzona do takiego użytkowania.
Zobacz: codziennie nowe wiadomości o Renault. Sprawdź teraz!
W kwestii jakiejkolwiek opieki i czynności serwisowych Renault idzie w zaparte – przekładnia automatyczna nie wymaga kontroli, czy wymian eksploatacyjnych. W razie problemów technicznych, wiedza autoryzowanych serwisów zaleca tylko absurdalnie drogą wymianę całej skrzyni. Absurd w przypadku kilkunastoletniego pojazdu. Zdaniem specjalistów trudniących się serwisem automatycznych skrzyń biegów, także i ta konstrukcja wymaga cyklicznych wymian oleju aby zapewnić jej należyte warunki smarne i pozbyć się zanieczyszczeń.
Zobacz: testy samochodów Renault. Pomiary, opinie, spalanie
Najtańszym rozwiązaniem jest statyczna wymiana oleju, co pochłonie około 500 złotych – tutaj jednak wymienimy tylko połowę środka smarnego, pozostała część pozostaje w konwerterze. Rozwiązaniem znacznie skuteczniejszym jest wykonywana tylko przez niektóre warsztaty wymiana dynamiczna pozwalająca na niemal całkowitą wymianę oleju.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje
Jej żywotność uzależniona jest nie tylko od stylu jazdy kierowcy, warunków użytkowania ale także od przeprowadzania wymian oleju. Z tego względu egzemplarze z potwierdzonymi wymianami oleju w przeszłości są szczególnie warte uwagi. Pamiętajmy, że ewentualna główna naprawa zależnie od rejonu Polski przekroczyć może 7-10 tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze