Koncerny BMW i PSA postanowiły wejść w nową fazę współpracy podpisując umowę na utworzenie spółki joint venture o nazwie BMW Peugeot Citroën Electrification. Obie Grupy mają równe udziały w nowym przedsięwzięciu.
Umowę podpisali Norbert Reithofer z ramienia BMW AG oraz Philippe Varin, Prezes Zarządu PSA Peugeot Citroën. Dokument ten jest realizacją memorandum podpisanego w październiku 2010 roku dotyczącego współpracy w zakresie systemów hybrydowych.
BMW Peugeot Citroën Electrification skoncentruje się przede wszystkim na rozwoju i produkcji elementów hybrydowych, w tym akumulatorów, generatorów, zasilaczy, ładowarek i innego sprzętu elektrotechnicznego, ale również na tworzeniu oprogramowania dla systemów hybrydowych. Wspólne badania, rozwój, produkcja i zakup części pozwolą na skorzystanie z efektu skali i związane z tym oszczędności.
Głównym celem tego przedsięwzięcia ma być stworzenie standardowych komponentów hybrydowych wykorzystanych później w gamie modelowej obu producentów. Drugim celem jest zbudowanie otwartej europejskiej platformy w tej technologii, która wspomoże innych producentów ze Starego Kontynentu w hybrydyzacji swoich rozwiązań. W tym zakresie spółka będzie pełnić rolę zarówno dostawcy rozwiązań technologicznych na zasadzie outsourcingu, jak i może prowadzić sprzedaż gotowych komponentów hybrydowych dla innych firm.
Spółka ma rozpocząć działalność w drugim kwartale br. po zatwierdzeniu jej statutu przez organy antytrustowe, które zbadają, czy nie zastosowano rozwiązań ograniczających konkurencję i monopolistycznych. Opracowanie, testowanie i produkcja gotowych elementów powinny zaowocować seryjnymi elementami hybrydowymi w samochodach w roku 2014.
W zakresie zarządzania joint venture bazować będzie na kadrach obu koncernów. Również większość pracowników zostanie oddelegowana przez obie Grupy, choć wspomniano także o zatrudnieniu nowych osób. Kluczowe stanowiska kierownicze będą obsadzane po równo przez obu wspólników.
Prezesem BMW Peugeot Citroën Electrification zostanie Wolfgang Güllich, aktualnie odpowiedzialny za strategię zakupów w BMW Group, zaś Dyrektorem Zarządzającym nowej spółki mianowano Jeana Lefloura, obecnie dyrektora ds. satysfakcji klienta i jakości planowania PSA Peugeot Citroën.
„To wspólne przedsięwzięcie pozwoli nam na osiągnięcie znaczących korzyści wynikających ze skali w zakresie elektryfikacji naszych rozwiązań. To również ważny krok na drodze do zrównoważonej mobilności” – powiedział Norbert Reithofer.
„Jesteśmy pewni, że dzięki nowej spółce joint venture rozwiniemy i poszerzymy naszą wiedzę, a w efekcie staniemy się europejskim liderem w branży motoryzacyjnej jeśli chodzi o hybrydy” – dodał Philippe Varin.
BMW i PSA już od kilku lat współpracują – z sukcesami – nad silnikami spalinowymi. W latach 2006-2010 zbudowano ponad 1,8 miliona silników czterocylindrowych, które trafiły do wielu modeli Citroëna, Mini i Peugeota. Równocześnie pod koniec stycznia ub.r. podpisano porozumienie, na mocy którego oba koncerny prowadzą prace nad nową generacją tych jednostek napędowych, która spełniać będzie wymogi normy Euro6.
Na podstawie informacji PSA Peugeot Citroën
KG
Najnowsze komentarze