Świetnie dopracowane, podczas żmudnych testów w tunelu aerodynamicznym, nadwozie Citroëna DS3 RRC dobrze oddaje bryłę oryginalnego modelu. Spoilery i zderzaki zostały przeprojektowane w celu osiągnięcia maksymalnej dopuszczalnej szerokości 1.820 mm oraz schowania 18 calowych kół (w wersji asfaltowej). Przedni zderzak wyposażony jest w poprawiający przepływ powietrza element aerodynamiczny, ale docisk aerodynamiczny tylnego skrzydła został ograniczony. Zmniejszona została również całkowita powierzchnia przekroju dolotu powietrza układu chłodzenia.
Zbudowane na bazie seryjnego modelu nadwozie DS3 RRC wyposażono w klatkę bezpieczeństwa wykonaną z rur stalowych, których łączna długość wynosi ponad 40 metrów. Jej dolna część zaznała kilka istotnych zmian strukturalnych: dodano punkty podparcia bazujące na górnych mocowaniach tylnych kolumn McPhersona, zoptymalizowano dolne punkty mocowania zawieszeń, a integracja z tunelem środkowym wału napędowego i tylnym mechanizmem różnicowym pozwoliła wzmocnić całą strukturę nadwozia.
Ponieważ przepisy pozwalały wprowadzić jedynie niewielkie modyfikacje w stosunku do poprzedniej generacji World Rally Cars, inżynierowie z biura projektowego musieli wykorzystać całe swoje doświadczenie, aby wdrożyć sprawdzone wcześniej rozwiązania. Regulowane trójstopniowo amortyzatory (ściskanie przy niskiej i wysokiej prędkości oraz rozciąganie) zostały skonstruowane i wykonane przez Citroën Racing. Przednie tarcze hamulcowe, nieco mniejsze niż poprzednio (aby spełnić wymogi przepisów od 2011 roku), o średnicy 350 mm (asfalt) i 300 mm (szuter), oraz tarcze tylne o średnicy 300 mm, współpracują z cztero-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi. W przeciwieństwie do wersji WRC, system chłodzenia hamulców cieczą nie może być stosowany.
Po raz pierwszy Citroën Racing zaprojektował wszystkie podzespoły silnika, włączając w to blok cylindrów i głowicę. Blok silnika przypomina dzieło sztuki, obrabiane maszynowo z bloku stopu lekkiego. Silnik posiada 4 cylindry i pojemność 1,6 litra, specyficzne koło zamachowe, spełnia też idealnie wymagania regulaminowe określające jego minimalną wagę i położenie środka ciężkości. Jednak najważniejsze zmiany dla samochodu zostały dokonane w 16-to zaworowej głowicy. Bezpośredni wtrysk paliwa, obowiązkowy w RRC-WRC, stanowił duże wyzwanie dla specjalistów z Citroën Racing. Paliwo jest mieszane z powietrzem dopiero w komorze spalania.
Ponieważ odcinki specjalne rozgrywane są na oblodzonych drogach w Szwecji, ostrych szutrach Grecji i gładkich asfaltach Katalonii, DS3 RRC musi dobrze sobie radzić na wszystkich rodzajach nawierzchni. Mimo, że pozbawiony elektronicznego sterowania, nowoczesny napęd na cztery koła został zaprojektowany tak, aby do maksimum wykorzystać możliwości samochodu we wszystkich warunkach. Sześcio-biegowa, sekwencyjna skrzynia biegów i przedni mechanizm różnicowy są zintegrowane w aluminiowej obudowie. Centralny mechanizm różnicowy jest obecnie zabroniony, ale napęd tylnych kół może być odłączany w momencie użycia hydraulicznego hamulca ręcznego (dla Roberta Kubicy kierunek działania pompy hamulcowej jest odwrócony).
Samochód podstawowy posiada ręczną dźwignią zmiany biegów. Dla Roberta Kubicy władze FIA wydały zgodę na stosowanie półautomatycznego systemu zmiany biegów, zamontowanego po lewej stronie kierownicy, pod warunkiem takiej kalibracji aby system ten nie pozwalał uzyskiwać żadnej przewagi przy zmianie biegów.
Dane techniczne DS3 RRC:
PODWOZIE
Struktura: Podwozie wzmocnione przez wielopunktową spawaną klatkę bezpieczeństwa
Nadwozie: Stal i materiały kompozytowe
SILNIK
Typu: Citroën Racing – 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Średnica x skok: 82 x 75,5 mm
Pojemność skokowa: 1.598 cm³
Moc maksymalna: 250 KM przy 6.000 obr/min, zwężka w układzie dolotowym 30 mm (33 mm w WRC)
Moment maksymalny: 350 Nm przy 3.250 obr/min
Moc z litra: 156 KM/l
Rozrząd: Dwa wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem zębatym
4 zawory na cylinder
Układ zasilania: Bezpośredni wtrysk paliwa sterowany przez moduł Magneti Marelli SRP-HP
SPRZĘGŁO
Typu: Dwutarczowe, ceramiczno metalowe
UKŁAD NAPĘDOWY
Typu: 4 x 4
Skrzynia biegów: sekwencyjna 6 biegowa Sadev – Sterowanie mechaniczne
Mechanizmy różnicowe: Przedni i tylny mechaniczne, samoblokujące
HAMULCE
Przednie: Tarcze wentylowane 350 mm (asfalt) i 300 mm (szuter)
Zaciski: 4 tłoczkowe
Tylne: Tarcze wentylowane 300 mm
Zaciski: 4 tłoczkowe
Rozdział sił hamowania: Regulowany z kabiny
Hamulec ręczny: Sterowany hydraulicznie
ZAWIESZENIE
Typu: McPherson
Amortyzatory: Citroën Racing
Regulowane trójstopniowo (ściskanie przy niskiej i wysokiej prędkości oraz rozciąganie)
UKŁAD KIEROWNICZY
Typu: Wspomagany hydraulicznie
KOŁA
Asfalt: Felgi 8×18″ – Opony Michelin
Szuter i śnieg: Felgi 7×15″ – Opony Michelin
WYMIARY, MASY i POJEMNOŚCI
Długość / szerokość: 3.848 mm / 1.820 mm
Rozstaw osi: 2.461 mm
Rozstaw kół: 1.618 mm (przód i tył)
Zbiornik paliwa: 75 litrów
Masa: 1.200 kg minimum / 1.350 kg z załogą (regulamin)
Citroen
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze