Citroën AC4 to bardzo wszechstronny samochód produkowany od 1928 – 1932 roku. W ofercie francuskiego producenta można było znaleźć zarówno wersje osobowe, jak i dostawcze, w tym beczkowóz i wywrotkę. W kolekcji zabytkowych pojazdów Pana Henryka Rewersa znajduje się pick-up, który dostarcza procenty z beczułki na każdym spotkaniu zabytkowej motoryzacji. AC4 ze skrzynią ładunkową można było zobaczyć na stoisku OdJazzdowe Auta podczas tegorocznych targów Retro Motor Show w Poznaniu.
Citroën od początków swojej działalności produkował samochody dla ludu, które charakteryzowały się praktycznym charakterem i prostotą obsługi. Założona przez Andre Citroëna marka dodatkowo stawiała na komfort, który na długie lata przewyższał konkurencję. Poza tym, klientów przyciągała wszechstronność i prostota oferowanych rozwiązań. Citroën AC4, którego nazwa pochodzi od inicjałów założyciela marki zadebiutował 3 października 1928 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu jako kontynuacja modelu B14. Jedną z ciekawostek dotyczących pojazdu jest to, że AC4 był jednym z pierwszych modeli, w którego konstrukcji nie używano drewna. Chociaż powstał z myślą o przewozie pasażerów, francuska marka oferowała klientom różne wersje pojazdu, w tym małą ciężarówkę i pick-up.
Zobacz także: Citroën BX kontra Polonez. Który samochód był tańszy w eksploatacji
Citroën AC4 to prosty i niezawodny samochód
„Citroën AC4 miał nieograniczone możliwości zastosowania ze względu na swoją konstrukcję. Produkcja opierała się na standardowej ramie, do której dokładano różne zestawy do zabudowy. Dzięki temu, Citroën mógł oferować zarówno pojazd w wersji pasażerskiej, dostawczej, a nawet jako beczkowóz, czy wywrotka z odchylaną tylną częścią ładunkową. Fabryka przygotowywała przód, kabinę, ramę i taka baza służyła do wykonania całej gamy samochodów. Ponadto Citroën sam wymyślał ciekawe aranżacje wnętrza, czym zdobywał sobie klientów – opowiada Henryk Rewers, właściciel AC4 Pick-up z 1929 roku. „Dodatkowym atutem była prostota i niezawodność. AC4 niezwykle rzadko się psuł” – dodaje.
Citroën AC4 z nadwoziem typu pick-up, którego oglądaliśmy podczas Retro Motor Show w Poznaniu ma dwuosobowe wnętrze oraz możliwość transportu ładunku na otwartej skrzyni. Podczas zlotów i różnego rodzaju imprez jest wykorzystywany jako mobilny bar oferując uczestnikom trunki z beczek oraz aromatyczną kawę, co doskonale demonstruje szeroki zakres możliwości zastosowania modelu.
Peugeot P4 4×4, czyli Klasa G po francusku (Retro Motor Show 2024)
Dobre osiągi i komfort
Napęd AC4 pochodzi od popularnej w tamtym okresie 4-cylindrowej jednostki o pojemności 1628 cm3, która generuje moc 30 KM. Silnik zaprojektowany z myślą o transporcie pasażerów posiadał specjalne podkładki redukujące przenoszenie drgań na konstrukcję pojazdu, co sprawiało, że jazda AC4 była wyjątkowo komfortowa. Wygoda i znakomite osiągi towarzyszyły nie tylko podczas przewozu osób, ale także ładunku. AC4 pick-up mógł przetransportować ok. 300-400 kg.
Pan Henryk kupił samochód 4 lata temu w takim stanie, jaki znajduje się dzisiaj. „Zdecydowałem się na ten samochód ponieważ na rynku trudno znaleźć AC4 w wersji furgon. Czasami skrzynie ładunkowe są już tak zniszczone, że dotarcie do wzoru, który pomoże w odbudowie graniczy z cudem. W tym egzemplarzu, skrzynia ładunkowa jest bardzo dobrze zachowana i to było dla mnie bodźcem, aby ten samochód nabyć. Pozostałe czynności, stanowią już standardowy zakres prac: malowanie, czy przywracanie do świetności chromowanych elementów, które robi się na bieżąco. Potrzeba jeszcze od roku do 3 lat, aby został całkowicie odnowiony”.
Zobacz także: Citroën C6 2.7 HDi jako nowoczesny klasyk. „Kupiłem go ponieważ był czerwony”
Oryginalny stan najbardziej poszukiwany
W przyszłości Pan Henryk planuje wymianę lakieru, ponieważ w malowaniu wykorzystano niewłaściwe podłoże. Na niektórych elementach widać odpryski lakieru. „Farba została bardzo dobrze dobrana pod kątem jakości, ale wygląda na to, że ktoś się bardzo spieszył i być może chciał szybko sprzedać samochód a to po latach wychodzi” – mówi właściciel. „Na stoisku mamy również B14 Torpedo w oryginalnym stanie i choć pozornie nie wygląda zbyt atrakcyjnie, ma dla nas bardzo dużą wartość ponieważ wszystkie elementy pozostawiono bez zmian odkąd model wyjechał z fabryki. Stopień oryginalności, dla osób, które zajmują się odnawianiem zabytkowych pojazdów ma bardzo duże znacznie. Im większy, tym samochód stanowi lepszą bazę do dalszej obróbki, aby przywrócić pojazd do dawnej świetności”.
Kolekcja Pana Henryka Rewersa składa się z około 20 zabytkowych samochodów, wśród których znajdziemy cały przekrój Citroënów: Rosalie 8, pasażerską wersję AC4 w wersji krótkiej i Long, B14, BL11, a także dwa Citroëny 2CV, dwa DS-y oraz XM-a w nadwoziu typu kombi. Ciekawostką jest również replika pojazdu straży pożarnej na bazie Acadiane oraz Ford T w indywidualnej zabudowie, której nie posiada nawet muzeum Forda.
Citroën C4 X – sedan i crossover w jednym. Cena, wersje, wyposażenie
Najnowsze komentarze