Trwają wakacje, sporo Polaków podróżuje po Europie. A że lubimy, jako nacja, cieplejsze kraje, niż ten, w którym żyjemy, wielu z nas odwiedza też Włochy. Kraj pełen wspaniałych zabytków, dzieł sztuki, pięknych samochodów i znakomitej kuchni. Jedną z kolebek włoskiej motoryzacji jest bez wątpienia Turyn, w którym działa Museo Nazionale dell’Automobile. Można tam aktualnie oglądać wystawę „Il Progetto raccontato – La mostra dei 40 anni”, która stanowi swoistą podróż w czasie. Na przestrzeni ostatnich 40 lat ukazuje ona zmiany, które głęboko wpływały na świat projektowania samochodów.
Na wystawie w Museo Nazionale dell’Automobile w Turynie prezentowanych jest dwadzieścia samochodów koncepcyjnych uznanych za najbardziej znaczące w swoich czasach. A że to Włochy, więc włoskich aut nie brakuje. Inna sprawa, że z Włoch (i Francji) wywodzą się w zasadzie najlepsi styliści motoryzacyjni.
Co więc można zobaczyć na wystawie w Museo Nazionale dell’Automobile w Turynie? To wyjątkowe okazy, takie jak historyczny Machimoto z Italdesign, Mercedes-Benz C112, Pininfarina Mythos, Alfa Romeo Proteo, Fiat Scia, Bertone Pandion i Lamborghini Terzo Millennio. Oczywiście my wspominamy o tej wystawie z uwagi na Citroëna C-Airdream, gwiazdę Salonu Samochodowego w Paryżu w 2002 roku. Ale na wystawie „Il Progetto raccontato – La mostra dei 40 anni” są także koncepcje pojazdów innych niż samochody, takich jak Iveco Z Truck lub ciągnik New Holland Methane Concept (obecny w formie modelu w skali ze względu na spore gabaryty oryginału).
Cała wystawa „Il Progetto raccontato – La mostra dei 40 anni” powstała dzięki współpracy Museo Nazionale dell’Automobile w Turynie i magazynu Auto & Design. Cieszy nas, że do kolekcji tych 20 wspaniałych pojazdów zdecydowano się zaliczyć także Citroëna C-Airdream. To niski, szeroki i mocno przeszklony koncept dopracowany aerodynamicznie. Współczynnik oporu powietrza Cx, to tylko 0,28. Dzięki linii sportowego coupe, C-Airdream wyraził całą innowacyjność i śmiałość Citroëna w zakresie wzornictwa i treści technologicznych.
To, co uderza odwiedzających wystawę „Il Progetto raccontato – La mostra dei 40 anni”, to przede wszystkim oryginalny styl Citroëna C-Airdream, który bada nowe rozwiązania projektowane na przyszłość, pamiętając zawsze o dziedzictwie przeszłości. To nie przypadek, że ten samochód koncepcyjny z 2002 roku przypomina historyczne modele marki: SM i CX.
Karoseria samochodu ma bardzo płynną, aerodynamiczną linię: przód jest wyrazem tożsamości Citroëna z dużym podwójnym szewronem, z którego rozchodzą się podwójne poziome listwy uwypuklające szerokość przodu. Z tyłu samochód zdaje się zwężać, prezentując iście rubensowskie kształty w dolnej części z będącą w opozycji do nich górną częścią nadwozia.
Atmosfera wewnątrz kabiny pasażerskiej Citroëna C-Airdream jest w dużej mierze zasługą oświetlenia, zarówno naturalnego, dzięki szklanemu dachowi, jak i sztucznemu, dzięki efektowi systemu zainstalowanego pod deską rozdzielczą, siedzeniami i panelami bocznymi , Światło wewnętrzne może przybierać różne kolory i tworzyć cieplejsze lub bardziej dynamiczne środowisko, w zależności od preferencji kierowcy i pasażerów. Dziś tego typu efekty nazywa się oświetleniem ambientowym. 17 lat temu była to spora nowość.
Fotele przypominają fotele słynnego architekta Le Corbusiera. Tego samego, który – być może – wpadł na pomysł jednoramiennej kierownicy używanej przez Citroëna przez całe dekady! Motyw korony, zaznaczony na fotelach Citroëna C-Airdream, pojawia się również w kierownicy. Szczególną uwagę zwrócono na wybór materiałów do wnętrza konceptu.
Obok Citroëna C-Airdream na wystawie „Il Progetto raccontato – La mostra dei 40 anni” w Museo Nazionale dell’Automobile w Turynie prezentowane jest też logo Origins since 1919, którym sygnowana jest cała gama aktualnych modeli francuskiej marki w specjalnie z okazji stulecia stworzonej serii specjalnej.
Wystawę „Il Progetto raccontato – La mostra dei 40 anni” w Museo Nazionale dell’Automobile w Turynie będzie można oglądać do 10 listopada 2019 roku. Wszystkie samochody koncepcyjne są prezentowane razem z panelem, który odtwarza oryginalne rysunki, ale także z kodem QR – po jego zeskanowaniu za pomocą smartfona odwiedzający mogą pobrać plik PDF z materiałami na temat każdego z oglądanych samochodów.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Citroën
Najnowsze komentarze