sobota, 21 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Citroen C4 „Cytrynka” – samochód z 1932 roku w XXI wieku

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2022-01-15
w Różne
Czas czytania 8 minut
159 3
1
Adam Leszczyński

Adam Leszczyński

140
UDOSTĘPNIEŃ
464
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?

Większość producentów samochodów nie zrealizuje celów klimatycznych. Toyota, Honda i Nissan najgorsze

Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?

Jak wygląda jazda i trud eksploatacji prawie 90-letniego samochodu? Pan Adam Leszczyński, który jest właścicielem Citroena C4 z 1932 roku opowiedział nam o doświadczeniach związanych ze swoim pojazdem o imieniu Cytrynka.

Dlaczego Citroen C4?

Na Citroena padło całkowicie przypadkiem. Od dawna interesuję się zabytkową motoryzacją i zanim w garażu pojawiło się pierwsze francuskie auto, królowały tam głównie pojazdy niemieckie. Pomimo tego, że większość z nich zamiast jeździć czekała na swój czas i decyzje o rozpoczęciu remontu, chęć posiadania kolejnych zawsze była zbyt silna żeby zrezygnować z poszukiwań. Tym razem Allegro stało się przyczyną kolejnego zakupu.

Okazało się, że oględziny auta będą wyjątkowo łatwe, ponieważ wystarczy przejść (dokładnie) dwie przecznice, żeby zobaczyć C4. Dlatego nie czekałem zbyt długo i po krótkim spacerze dotarłem na miejsce. Zanim zdążyłem się zorientować, byłem szczerze zakochany w tym pięknym samochodzie. Niestety moja wiedza o francuskiej motoryzacji była na tyle znikoma, że sam bałem się podjąć oceny stanu auta. Z pomocą przyszedł mi wyjątkowy autorytet w dziedzinie zabytkowych Citroenów. Pamiętam, jak zaraz po jego oględzinach usłyszałem zdanie “jeżeli Pan go nie kupi, to ja to zrobię”. Tym samym decyzja została podjęta, a ja stałem się dumnym posiadaczem Citroena C4 z 1932 roku. Olbrzymią zaletą było to, że auto było w świetnym stanie i mógł dostarczyć radości od razu. Była to przyjemna odmiana po kilku samochodach, które (wstyd się przyznać) nadal czekają na swoja kolej do remontu. Dlatego na pytanie “Dlaczego Citroen C4?” odpowiem: “przypadek :-)”

…i jeszcze jedna sprawa. U mnie w domu wszystkie auta są traktowane jak członkowie rodziny. Dlatego również ten nowy domownik szybko dostał nowe imię: Cytrynka.

Zabytkowy samochód do ślubu, czy to dobry sposób na biznes, czy raczej ciekawy dodatek do zajęć codziennych? 

Jeżeli chodzi o biznes związany z wynajmowaniem auta na śluby, do filmów, zdjęć, czy też na inne okazje to od razu tłumaczę – jest to okazja do zdobycia zaledwie kilku małych “cegiełek”, aby wyremontować kolejne auto. Utrzymywanie się z tego typu działalności jest bardzo trudne, w mojej ocenie nawet niemożliwe. Ciekawe jest to, że w takim przypadku oryginalność auta to duży i kosztowny błąd. Najczęściej pojazdy kupione do takich celów mają wymieniane silniki (i nie tylko) na nowsze i bardziej niezawodne. Ja jednak nie jestem zwolennikiem modyfikacji ułatwiających użytkowanie takich pojazdów tylko po to, żeby jeździć nimi wygodniej do ślubów. Dlatego staram się utrzymywać Cytrynkę w stanie jak najbardziej zbliżonym do oryginalnego. Starałem się naszkicować te zależności w artykule “Cytrynowy business”. Zapraszam do lektury :-)

Na jakich imprezach gościła Cytrynka, czy ma na swoim koncie jakieś nagrody?

Bardzo przyjemne jest to, że nie tylko ja potrafię docenić piękno Cytrynki. Ostatni rok zakończył się dwoma nagrodami, o których warto tutaj wspomnieć. Pierwsza to wygrana w X edycji Galerii Bryk na najpiękniejszego klasyka. Druga to (prawie) podwójna wygrana: Puchar Wójta Gminy Inowłódz w konkursie elegancji i 2 miejsce w swojej klasie podczas rajdu Retro Prząśniczka 2017 – “Pogoń za Żubrem”.

Jak jeździ się samochodem z lat 30-tych, o czym należy pamiętać?

Jazda autem zaprojektowanym jeszcze w latach 20-tych to zupełnie nowe doświadczenia i ciężko porównywać Citroena C4 z 1932 roku do pojazdów współczesnych. Już samo wyruszenie z garażu wiążę się z szeregiem czynności, których nie można zaniedbać (opisałem to tutaj: http://kuwetka.pl/cytrynowe-zakonczenie-sezonu/).

Koncentrując się jednak na samej jeździe warto wspomnieć choćby o tym, że układ biegów jest inny i wrzucenie jedynki w taki sam sposób, jak w nowoczesnych autach, zakończy się jazdą do tyłu. W ogóle zmiana biegu nie należy do łatwych czynności, ponieważ skrzynia nie posiada synchronizatora. Już wyjaśniam: nie posiada mechanizmu, który dba o bezproblemową zmianę biegów, czyli (w dużym uproszczeniu) o wyrównanie prędkości obrotowej dwóch zębatek, które muszą się “spiąć” w ruchu. Trzeba to robić niejako manualnie. Oznacza to korzystanie z tak zwanego “międzyluzu“. Kierowcy samochodów ciężarowych powinni wiedzieć o co chodzi :-) Jeszcze trudniej jest przy redukcji biegu, wtedy dodatkowo trzeba delikatnie operując gazem wyczuć kiedy dwie zębatki będą mogły spiąć się bez zgrzytu.

Jazdy Cytrynką nie ułatwiają również hamulce, które są dużo mniej skuteczne niż w nowoczesnych autach – ja nazywam je “spowalniaczami”. Luzy na kierownicy, do których trzeba się przyzwyczaić, powodują, że nawet jadąc po prostej drodze trzeba cały czas kręcić kierownicą… itd. Podsumowując, uwielbiam jeździć Citroenem, ale za każdym razem kiedy wracam do domu, jestem po prostu wykończony :-)

Jak ludzie reagują na zabytkowego Citroena?

Reakcje ludzi których spotykam jeżdżąc Cytrynką zawsze są cudowne. Jeszcze nie spotkałem człowieka, który zareagowałby źle na widok tego auta. Najczęściej ludzie uśmiechają się, machają, pokazują kciuki w górę, albo spieszą się zrobić zdjęcie zanim odjadę. Jeżeli jest możliwość, to podchodzą zapytać, z którego roku jest auto i ile pali – to są dwa najczęściej zadawane pytania.

Ilość pozytywnej energii jaką się dostaje od wszystkich dookoła, nawet przy krótkiej wycieczce jest niesamowita. Dlatego zaryzykowałbym stwierdzenie że posiadanie zabytkowego samochodu jest najlepszym lekarstwem na depresję.

Tekst: Adam Leszczyński
Zdjęcia: Adam Leszczyński
Sławek Maciaszczyk – grupa fotograficzna facebook.com/groups/626078777508062
Hudy – facebook.com/lodz.hudego.falszerz.rzeczywistosci/

Linki do miejsc gdzie można znaleźć Cytrynkę:

Strona internetowa: zabytkowymautemdoslubu.pl
Facebook: facebook.com/ZabytkowymAutemDoSlubu
Instagram: instagram.com/zabytkowym_autem_do_slubu

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2018-05-18 07:10:30.

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: C4Citroenhistoria
Udostepnij57Tweet35Udostepnij10
Poprzedni

Benzynowy silnik 1.6 THP – czy to dobry wybór w używanym samochodzie? Eksploatacja, serwis, usterki i naprawa

Następny

DS Automobiles ze znaczącym wzrostem sprzedaży w roku 2021 w Hiszpanii

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

DS Automobiles ze znaczącym wzrostem sprzedaży w roku 2021 w Hiszpanii

Nowy Peugeot 308 plug-in hybrid

Odwrót od transportu publicznego? Zaczynamy mieć klientów, którzy nigdy wcześniej nie kupowali samochodów

Cztery elektryczne Renault Zoe dla Straży Granicznej

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Roman - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Roman - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Porto - Dacia Jogger i silnik 1.0 TCe 110 KM – jak to jeździ? Spalanie, dynamika, opinie.
  • Krzysztof Gregorczyk - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Klic - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Łopel - Stellantis rozpocznie przebudowę sieci dealerskiej w przyszłym roku. Do 5% prowizji za sprzedaż auta
  • R70 - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • Arek - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję
  • Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym
  • Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce
  • Używany Renault Kangoo I – budżetowy kombivan dla rodziny i do pracy. Duży bagażnik i komfort jazdy
  • Dacia Duster to najtańszy SUV w utrzymaniu według ADAC
  • Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Citroën Xantia 1.8i z niewielkim przebiegiem na sprzedaż na… Florydzie
  • Grupa Renault szkoli polskich strażaków z pomocą nowego Megane E-Tech
  • Renault wzywa do debaty na temat testów bezpieczeństwa: „Chcemy rozsądku, nie kosztów”


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.