Citroën, prekursor w dziedzinie pojazdów elektrycznych w segmencie C, obok wydajnych silników benzynowych i wysokoprężnych, wprowadza Hybrid 136 w modelach C4 i C4 X. W Polsce silniki są już w ofercie – tym przeczytacie na końcu.
Hybrydyzacja ta pozwala na połączenie zalet napędu benzynowego i elektrycznego. Zbudowany w oparciu o kompaktową i lekką technologię 48V Hybrid, składa się z akumulatora 48V, który ładuje się podczas niektórych faz jazdy, 3-cylindrowego silnika benzynowego nowej generacji o mocy 136 KM (100 kW), zaprojektowanego specjalnie w celu dostosowania do tego systemu hybrydowego, w połączeniu z nową zelektryfikowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów ë-DCS6 z silnikiem elektrycznym ë-Motor wyprodukowanym we Francji o mocy 21 kW.
Prosty i płynny w działaniu, bez potrzeby ładowania, Hybrid 136 oferuje komfort i wszechstronność, jednocześnie zmniejszając emisję i zużycie paliwa o prawie 20% w porównaniu z analogiczną wersją benzynową. Zdolny do pokonania do 50% tras miejskich w trybie elektrycznym, bez emisji spalin, oferuje zatem wszystkie korzyści płynące z jazdy na napędzie elektrycznym, od łatwości użytkowania, przez możliwość jazdy w strefach o niskiej emisji spalin, po obniżenie podatków nakładanych na modele benzynowe w niektórych krajach. Dzięki Hybrid 136, C4 i C4 X oferują szczególnie jednorodną i atrakcyjną syntezę, podkreślającą prostotę i spokój na pokładzie. Wersja Hybrid 136 jest dostępna w cenie od 33 200 euro za model C4 i od 33 900 euro za model C4 X.
Dzięki nowemu hybrydowemu układowi napędowemu Citroën oferuje nową zelektryfikowaną alternatywę, która zapewnia komfort jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym, oszczędność paliwa i obniżoną emisję CO2, a wszystko to przy efektywnym zarządzaniu kosztami.
Oszczędność w zużyciu paliwa
Możliwość jazdy na napędzie elektrycznym w mieście: C4 i C4 X Hybrid 136 mogą jeździć w trybie elektrycznym w obszarach miejskich, na łagodnych drogach lub podczas manewrów. W obszarach miejskich ta hybrydowa wersja może wykonać do 50% podróży całkowicie elektrycznie, bez emisji spalin i bez wibracji. Dzięki korzyściom płynącym z jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym, samopoczucie na pokładzie jest lepsze podczas codziennych dojazdów do pracy w mieście lub na autostradzie.
Niższe zużycie paliwa: Technologia Hybrid 48V optymalizuje osiągi i zużycie paliwa w modelach C4 i C4 X, umożliwiając obniżenie zużycia paliwa średnio o 1 litr/100 km (20%) w porównaniu z silnikiem benzynowym PureTech 130 EAT8. Warto zauważyć, że ten układ napędowy ma bardzo interesującą wydajność w warunkach jazdy miejskiej, przy średniej oszczędności paliwa sięgającej prawie 30%.
Zmniejszona emisja CO2: Ma to również pozytywny wpływ na emisję CO2, która jest zmniejszona nawet o -20% (ponad 25 g) w porównaniu z silnikiem benzynowym PureTech 130 S&S EAT8. Przy 107 g CO2/km (zgodnie z cyklem mieszanym i wersją WLTP), C4 i C4 X oferują swobodę jazdy bez ograniczeń i swobodnie w wielu obszarach stosujących ograniczenia ruchu.
Prostota i przyjemność: napęd hybrydowy tej nowej wersji C4 i C4 X zapewnia dużą łatwość użytkowania dzięki dwóm silnikom, elektrycznemu i termicznemu, które pracują razem lub osobno, automatycznie, płynnie i bez interwencji kierowcy. A w przypadku silnych przyspieszeń, silnik elektryczny dostarcza dodatkową moc 9 kW (około 12 KM), zapewniając stałą łatwość użytkowania, gwarantując dynamiczne osiągi.
Dzięki akumulatorowi, który ładuje się automatycznie, gdy samochód zwalnia, ten nowy układ napędowy zwiększa codzienną łatwość użytkowania i spodoba się klientom, którzy chcą uzyskać dostęp do jazdy elektrycznej, omijając ograniczenia związane z ładowaniem”.
Opis technologii MHEV 48 V
Dzięki technologii Hybrid 48V, mieszany lub w pełni elektryczny czas jazdy jest zoptymalizowany pod kątem większego komfortu jazdy oraz zmniejszonego zużycia paliwa i emisji CO2. Ten lekki i kompaktowy system hybrydyzacji opiera się na:
- nowej generacji silniku benzynowym 1.2 PureTech, opracowanym specjalnie (40% części jest nowych) z myślą o hybrydyzacji, posiadającym 3 cylindry i 1199 cm3, moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr/min oraz moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr/min. Wybór turbosprężarki o zmiennej geometrii i łańcucha rozrządu przyczynia się do jego wydajności i wytrzymałości. Spełniając normy Euro 6.4 i pracując zgodnie z cyklem Millera, silnik ma zwiększoną sprawność cieplną w celu zmniejszenia emisji CO2,
- synchronicznym silniku elektryczny z magnesami trwałymi o mocy szczytowej 21 kW (28 KM) i momencie obrotowym 55 Nm. Obsługuje on elektryczne działanie C4 i C4 X przy niskim zapotrzebowaniu na moment obrotowy, przy niskich prędkościach, podczas manewrów lub zwalniania, a także wspomaga silnik termiczny podczas rozruchu. Służy również jako generator ładowania akumulatora podczas zwalniania, zmniejszając w ten sposób zużycie hamulców.
- rozruszniku paskowym, zasilany napięciem 48 V, służy do szybkiego i szybkiego uruchamiania silnika termicznego.
- nowej zelektryfikowanej skrzynia biegów, ë-DCS6, 6-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów bez przerywania momentu obrotowego, również zaprojektowana specjalnie dla technologii hybrydowej. Zmiany biegów są krótsze, zapewniając bardziej komfortowe wrażenia z jazdy. Silnik elektryczny, falownik i sterownik są zintegrowane, co optymalizuje przestrzeń pod maską silnika.
- Akumulatorze litowo-jonowym 48 V o dostępnej pojemności 432 Wh zainstalowano pod lewym przednim fotelem, dzięki czemu nie wpływa on na objętość bagażnika ani przestrzeń wewnętrzną.
Ponadto, dzięki konwerterowi napięcia, część energii elektrycznej wytwarzanej przez silnik elektryczny 48 V jest przekształcana na 12 V w celu zasilania wyposażenia samochodu, co pozwala na zastosowanie dwóch różnych systemów elektrycznych.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Opinie, pomiary, spalanie
Energia dla każdego
Wprowadzone na rynek w 2021 i 2023 roku oraz sprzedawane w Europie w 2023 roku w liczbie odpowiednio 58.740 i 11.350 sztuk, C4 i C4 X to dwa samochody, które wyróżniają się koncepcją sylwetki łączącą status sedana, dynamizm coupe dla C4 i fastback dla C4 X oraz nowoczesność zapożyczoną z kodów SUV. Oferują wyjątkowy komfort na pokładzie, który sprawia, że każda podróż staje się chwilą płynności i spokoju, między innymi dzięki zawieszeniu Citroën Advanced Comfort, fotelom Advanced Comfort, regulacji układu kierowniczego, miękkości akustycznej i przestronności wnętrza.
Wrażenie to potęgują wersje elektryczne, które zapewniają jeszcze większą płynność i ciszę podczas jazdy. Citroën, pionier w segmencie C pod względem oferty elektrycznej, zdecydował się na akumulatory o rozsądnych rozmiarach, które są tańsze i lżejsze, co sprzyja zmniejszonemu zużyciu paliwa. Dzięki efektywnej mocy ładowania wynoszącej 100 kW, doskonale nadają się one do codziennych podróży i są w stanie bezstresowo obsługiwać długie trasy. Oferta ta uzupełnia wydajną ofertę silników benzynowych i wysokoprężnych, pozwalając klientom cieszyć się komfortem na pokładzie i charakterystycznym designem przy jednoczesnym wyborze źródła energii, które najlepiej odpowiada ich potrzebom. Wersje elektryczne stanowią 25% sprzedaży C4 i 35% sprzedaży C4 X w Europie.
Zobacz: wiadomości o marce Citroën. Codziennie aktualne, ciekawe, na bieżąco
Dzięki Hybrid 136 w modelach C4 i C4 X Citroën oferuje zelektryfikowane rozwiązanie mobilności łączące prostotę, wydajność energetyczną i wyjątkowy komfort w ramach przystępnego budżetu.
Polska oferta C4 i C4 X z MHEV 136 KM 48V
Citroën C4 i Citroën C4 X mają już silnik hybrydowy w ofercie. W C4 dostępny jest od wersji wyposażenia Plus a jego cena detaliczna zaczyna się od 133.100 zł (można liczyć na duże zniżki w ramach aktualnej promocji) a w C4 X także w wersji Plus od 136.350 zł (skonfiguruj teraz).
Najnowsze komentarze