Citroën C5 Aircross to komfortowy SUV, który z powodzeniem może konkurować z wieloma samochodami innych marek. Okazuje się być w wielu aspektach lepszy niż na przykład Toyota RAV4. Porównajmy.
W wersji podstawowej Citroën C5 Aircross jest tańszy niż RAV4, oferując przy tym znacznie bardziej komfortowe zawieszenie i mniejsze zużycie paliwa oraz gwarancję bez limitu kilometrów. 130-konny francuski silnik to jednostka o mniejszej mocy niż japoński 2.0 173 KM, ale kiedy spojrzy się do danych o przyspieszeniu to tej różnicy już tak nie widać, co doskonale świadczy o inżynierach Citroëna. Gdzie Citroën okazuje się lepszy? Poczytajcie:
1. Przestrzeń na pokładzie
Citroën C5 Aircross ma bardzo przemyślane wnętrze, które oferuje wyjątkowo dużo miejsca. Jest to zasługa modułowej budowy i dużego rozstawu osi, który wynosi aż 2730 mm. Toyota, która zewnętrznie jest nieco większa, ma mniejszy rozstaw osi (wyraźnie to widać patrząc z boku, gdzie ten krótki rozstaw przy dużym nadwoziu wygląda nieco karykaturalnie, szczególnie w połączeniu z chaotycznym designem nadkoli). Citroën C5 Aircross jest odczuwalnie obszerniejszy – takie wrażenie ma się wsiadając do kabiny.
2. Komfort jazdy
Citroën jest królem komfortu i nie inaczej mamy w przypadku Citroën C5 Aircrossa. Tam, gdzie Toyota RAV4 nieprzyjemnie się trzęsie i przenosi każdą nierówność do kabiny i na pasażerów, Citroën pozostaje niewzruszony. Decydująca różnica to sposób konstrukcji amortyzatorów, które we francuskim aucie mają progresywne ograniczniki hydrauliczne, łagodnie tłumiące wstrząsy. Toyota korzysta z klasycznych i dość twardych amortyzatorów, przez co jazda nią po dziurawych i pełnych nierówności drogach jest po prostu mało przyjemna.
Na komfort wpływa też prześwit, który w Toyocie wynosi 195 mm a w Citroënie aż 219 mm! Krótszy zwis przedni i tylny C5 Aircrossa też pomogą – bezdroża stoją przed Wami otworem.
3. Wyciszenie
Citroën C5 Aircross jest samochodem znakomicie wyciszonym. W przypadku Toyoty RAV4 użytkownicy narzekają na głośność, zarówno ze strony silnika jak i tylnej części pojazdu, szczególnie przy wyższych prędkościach. Bez trudu można znaleźć opinie, w których krytykowana jest właśnie ta cecha japońskiego samochodu. O ile nie przeszkadza to za bardzo w mieście na krótkich dojazdach, to na trasie może być już problemem.
4. Zwinność
Citroën C5 Aircross to SUV, którego prowadzi się lekko i przyjemnie. 100 kilogramów cięższa Toyota wydaje się być przy nim nieco ociężała i powolna w reakcjach. Mimo różnicy w mocy podstawowych silników (130 KM u Citroëna, 173 KM w Toyocie) można odnieść wrażenie, że Citroën zachowuje się bardziej dynamicznie i przyspiesza lepiej. Potwierdzają to dane fabryczne, gdzie większy silnik Toyoty bardzo opornie napędza duże i ciężkie nadwozie a różnica w przyspieszeniu obu samochodów to zaledwie 0,7 sekundy.
5. Zużycie paliwa
Citroën C5 Aircross wyposażony w oszczędny silnik o mocy 130 KM jest tutaj niewątpliwie królem. Użytkownicy Toyoty z dwulitrową benzyną skarżą się na bardzo wysokie zużycie paliwa, sięgające nawet 10 litrów na 100 kilometrów. Citroën potrafi być znacznie bardziej oszczędny w mieście (uzyskanie wyniku 6-7 litrów nie jest problemem )a więc w głównym środowisku, gdzie użytkowane są samochody. Dopiero na autostradzie przy prędkościach powyżej 140 km/h benzynowy francuski silnik zużywa nieco więcej paliwa.
6. Gwarancja
Toyota udziela gwarancji na swoje samochody, która ma limit 100.000 kilometrów. Citroën limitu nie posiada. Obaj producenci oferują trzy lata gwarancji podstawowej. Rozszerzona gwarancja w Toyocie obowiązuje do 160.000 km, w Citroënie można ją wydłużyć do 200.000 kilometrów.
7. Design
Chociaż jest to cecha subiektywna, odbierana przez każdego inaczej, to trzeba przyznać, że projekt nadwozia Citroën C5 Aircross po faceliftingu jest znacznie bardziej spójny i wygląda lepiej, niż sprawiająca poskładanej z różnych aut Toyota. Szczególnie dziwnie w japońskim samochodzie wyglądają nadkola, które po prostu wizualnie nie za bardzo pasują do reszty.
Podobnie jest jeśli chodzi o projekt wnętrza. Francuzi są mistrzami designu i kabina Citroëna jest wizualnie spójna, sprawiając wrażenie zaprojektowanej od początku do końca według jednej wizji. Z kolei w przypadku Toyoty jest to trochę pomieszanie designu z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych z próbą wpasowania tam nowoczesności w postaci wystającego ekranu z dużymi ramkami co sprawia wrażenie, że całość wygląda przestarzale.
8. Jakość materiałów wewnątrz i wygoda foteli
To kolejna cecha, w której Citroën okazuje się lepszy. WIększość materiałów we francuskim samochodzie sprawia wrażenie lepszej jakości i solidności niż w Toyocie. Pod względem komfortu foteli Citroën w tej klasie nie ma sobie równych – siedzenia Citroën Advanced Comfort to m.in. wielowarstwowa pianka, która sprawia, że wierzchnia warstwa jest miękka a pod nią jest odpowiednie twardsze podparcie.
Wymiary |
Citroën C5 Aircross |
Toyota RAV 4 |
długość |
4500 |
4600 |
szerokość |
1840 |
1855 |
wysokość |
1670 |
1685 |
rozstaw osi |
2730 |
2690 |
pojemność bagażnika |
460 |
580 |
przyspieszenie wersji postawowej |
10,5s |
9,8s |
masa |
1408 kg |
1490 kg |
komfortowe zawieszenie |
tak |
nie |
cena od |
128 250 zł |
134 900 zł |
gwarancja |
3 lata |
3 lata |
gwarancja podstawowa |
bez limitu kilometrów |
100000 km |
gwarancja rozszerzona |
200000 km |
160000 km |
Co więc wybrać? Na pewno warto pojechać do salonów obu marek i samemu przekonać się, w czasie jazdy próbnej, którym autem jeździ się przyjemniej.
Najnowsze komentarze