W roku 1959, czyli cztery lata po rewolucyjnej premierze na Salonie Samochodowym w Paryżu, Citroën pokazał DS 19 Prestige. Było to auto przygotowane z myślą o oficjelach, czy gwiazdach ekranu i estrady.
DS 19 Prestige zrodził się na deskach kreślarskich Carrosserie Chapron. Firma była odpowiedzialna za specjalne wersje aut Citroëna. To tam opracowano m.in. unikatowego Citroena DS Coupe. Także DS 19 Prestige okazał się samochodem, który był nietuzinkowy. Wyposażono go w nowinki techniczne i szereg udogodnień dla pasażerów. To przecież oni siedzieć mieli z tyłu, kierowca – choć ważny – był w tym modelu mniej istotny.
Charakterystycznym elementem Citroëna DS 19 Prestige była ścianka działowa. Oddzielała ona przedział pasażerski od przedniej części nadwozia, gdzie pracował kierowca. Komunikacja pomiędzy obydwoma częściami odbywała się za pomocą pokładowego radiotelefonu. Co więcej – radiotelefon umożliwiał bezprzewodową łączność ze światem zewnętrznym, choć tylko w Paryżu i jego bezpośrednim sąsiedztwie.
Prezentowany jako luksusowe biuro podróżne Citroën DS 19 Prestige miał podwójne dysze nawiewów, niezależne dla przedziału pasażerskiego, a także dodatkowe oświetlenie w części przeznaczonej dla oficjeli. Na życzenie klienta montowano szlachetne drewniane obicia tworząc coś w stylu mobilnego salonu. Instalowano też wewnętrzną roletkę na tylnej szybie, która zapewniała prywatność.
Jeden z pierwszych Citroënów DS 19 Prestige został przez włoski oddział marki podarowany 25. listopada 1959 r. papieżowi Janowi XXIII z okazji jego urodzin. Na spotkaniu obecni byli Gerard Vion, ówczesny dyrektor Citroën Italia, ambasador Francji w Watykanie i kapłani, którzy kierowali papieskimi samochodami. Jan XXIII pobłogosławił samochód w momencie dostawy, a moment został uwieczniony podczas sesji zdjęciowej.
Z biegiem lat, potrzeby użytkowników się zmieniały i niewiele później, we wrześniu 1964 roku, została wprowadzona jeszcze bardziej luksusowa wersja o nazwie Pallas. Nie miała przegrody oddzielającej kierowcę od pasażera, bowiem była to wersja adresowana do nowoczesnych biznesmenów i profesjonalistów, którzy uwielbiali prowadzić własny samochód. Ale postać szofera nadal była bardzo obecna w wyższych sferach i niemal natychmiast pojawiła się wersja Prestige Pallas, łącząca specyfikę DS 19 Prestige z luksusem wersji Pallas.
Wybierany przez premierów i ambasadorów Citroën DS 19 Prestige Pallas pozostał w produkcji do roku 1975. Co więcej – można było go kupić u zwykłych dealerów Citroëna na specjalne zamówienie. Auto było – jak na tamte czasu – bogato konfigurowalne w zakresie kolorów i wykończenia, a zamówienia realizował Chapron.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze