Wystarczyły trzy dni od pojawienia się w mediach społecznościowych fotomontażu mapy przedstawiającej Listenbourg – fikcyjnego państwa przypadkowo doczepionego do Półwyspu Iberyjskiego – by żart stał się światową sensacją. Wykorzystał to Citroën.
Początkowo Listenbourg był żartem z Amerykanów oraz ich braku znajomości geografii. „Jestem pewien, że Amerykanie nie znają nawet nazwy tego kraju” – napisał 30 października użytkownik Twittera Gaspardo, towarzysząc mapie z czerwoną strzałką wskazującą na płytę ziemi liberalnie dodaną do Hiszpanii i Portugalii i zabarwioną na zielono, sugerując, że jest to państwo członkowskie UE.
Post zebrał setki tysięcy polubień i podań dalej. Wiele osób włączyło się do akcji twierdząc, że jest to miejsce prawdziwe. W serwisie Reddit szybko powstał kanał, twierdząc, że Listenbourg ma swoje własne Grand Prix Formuły 1 i że jego astronauci byli częścią misji na Księżyc. Powstała też „parta skrajnie centrowa”, której lider zobowiązał się do „poprawy wizerunku Listenbourga za granicą”, podczas gdy jego rzekome Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zaoferowało odpowiedź na wszelkie pytania dotyczące dokumentów tożsamości i wiz.
Listenbourg zyskał gigantyczną popularność między innymi we Francji. Dlaczego? W 2005 roku CNN błędnie umieściła Tuluzę i Strasburg w Szwajcarii i Niemczech a kilka lat później ukraiński region Donbas w Pakistanie. Powszechnie mylone między sobą są Słowacja i Słowenia. Europejczycy śmieją się więc z Amerykanów i mają ku temu dobre powody.
Popularność Listenbourga wykorzystał natychmiast Citroën, który słynie z aktywności w social mediach. Zaledwie po kilku dniach od momentu, gdy fikcyjne państwo pojawiło się w sieci, marka otwiera tam sieć swoich salonów. Łącznie będzie miała ich 16.
Citroën est très heureux de vous annoncer l'ouverture de 16 nouvelles concessions au Listenbourg ! 🇮🇩
Chers #Listenbourgeois, vous pouvez dès aujourd'hui rencontrer nos conseillers proches de chez vous. #Listenbourg https://t.co/lbIMPJSCOj pic.twitter.com/i2xXYtoqLD— Citroën France (@CitroenFrance) November 3, 2022
Najnowsze komentarze