Citroen SM to legenda sama w sobie, ale egzemplarz, o którym wspominamy jest jeszcze bardziej wyjątkowy, ponieważ powstał z myślą o rekordach prędkości. Samochód jest oferowany na sprzedaż razem z przyczepą oraz pick-upem, który również jest zmodyfikowanym modelem SM.
Citroen SM był produkowany przez francuską markę w latach 1970 – 1975. Wyróżniał się elegancką i niezwykle komfortową kabiną, ale dzięki niskiemu współczynnikowi oporu powietrza i wykorzystaniu silników Maserati zadowalał również osiągami. Citroen wprowadził SM-a nie tylko do Europy, ale również na rynek USA, na którym nowych właścicieli znalazło 2400 egzemplarzy modelu. Jednym z dealerów Citroena w Stanach Zjednoczonych był salon Irv White Buick w Los Angeles. W warsztacie firmy pracował Jerry Hathaway, który bez pamięci zakochał się we francuskim modelu. Gdy właściciel salonu zrezygnował z Citroena, Jerry zaczął samodzielnie kupować części do SM-a. W końcu, otworzył własny warsztat SM World Ltd., który przy wsparciu francuskiej marki specjalizował się w naprawach i renowacji modelu SM.
Wróćmy jednak do rekordzisty. Pomysł na stworzenie wyścigowego pojazdu podsunął Jerry’emu jeden z klientów, kierowca wyścigowy Jon McKibben. Specjalista od SM-a nie zastanawiał się długo i zabrał do realizacji projektu wykorzystując egzemplarz początkowo przeznaczony na części. Jerry wyremontował Citroena, pozbawił kilku kg i wyposażył w fotel wyścigowy oraz klatkę bezpieczeństwa.
Cel dla Citroena: 200 mil/h
Wyposażony w 3-litrowy silnik o mocy 250 KM oraz gaźniki Weber 48IDA Citroen, w roku 1979 uzyskał rekordową prędkość 139 mil/h (224 km/h) w El Mirage a a następnie 151,2 mil/h (243,33 km/h) w Bonneville. Jerry Hathaway postawił sobie jednak ambitniejszy cel: 200 mil/h. Citroen SM przeszedł kolejne modyfikacje. Po wielu przeciwnościach, w 1985 roku SM w końcu pokonał barierę 200 mil na godzinę i uzyskał tytuł najszybszego Citroena na świecie. W sezonie 1987, do klubu „200 MPH” dołączyła żona Jerry’ego, Sylvia, która w kwalifikacjach uzyskała 206,4 mil/h a w oficjalnym przejeździe 202,3 mil/h. Nowy rekord prędkości w klasie utrzymywał się aż 23 lata.
W latach 80 skradziono ciężarówkę, która służyła do transportu rekordowego SM-a. Zamiast kupić nową, Jerry opracował własny pojazd, który był wersją pick-up SM-a. Powstała również specjalna przyczepa, która wykorzystywała zawieszenie hydropneumatyczne Citroena. Zarówno ciężarówka, jak i przyczepa miały niezależnie regulowaną wysokość, co ułatwiało załadunek i rozładunek samochodu. Rekordowy SM oraz niestandardowy pick-up z przyczepą przez lata przyciągały mnóstwo uwagi.
Od wycofania się z wyścigów, SM Hathaway’ów był pokazywany na wielu prestiżowych imprezach mi.in na Retromobile w Paryżu w 2003 roku oraz w najlepszych muzeach w Stanach Zjednoczonych. Aktualnie oba Citroeny wraz z przyczepą szukają nowego właściciela. Aukcja odbędzie się 18 stycznia. Cena modelu jest szacowana pomiędzy 100.000 a 200.000 dolarów.
Źródło: Gooding & Company
Najnowsze komentarze