Citroen XM i Peugeot 605. Te niezwykłe klasyki skończą w przyszłym roku 30 lat!

10 151

Możecie w to wierzyć lub nie, ale Citroen XM i Peugeot 605 kończą w przyszłym roku 30 lat. Każdy z nich ma swoją wspaniałą historię a dzisiaj jest być może ostatnia okazja, by niedrogo wejść w posiadanie takiego klasyka. Jeżdżących egzemplarzy jest bowiem coraz mniej a przecież w swoim czasie wyznaczały nowe standardy w swoich segmentach. 

Citroen XM

23 maja 1989 roku koncern Citroen zaprezentował model XM. Nowoczesne nadwozie o bardzo oryginalnym kształcie, komfortowe, obszerne wnętrze i szereg ciekawych rozwiązań technicznych spowodowały, że samochód ten jest dzisiaj coraz chętniej poszukiwanym klasykiem, szczególnie cenione są egzemplarze z pierwszego roku produkcji. To one miały najwięcej oryginalnych Citroenowych rozwiązań i sporo nowinek technologicznych. Wśród nich elektronicznie sterowany system Hydractive, hydropneumatyczne nadwozie, ocynkowane nadwozie oraz wspaniale brzmiący trzylitrowy silnik V6.

Pasażerowie z tyłu siedzieli nieco wyżej niż ci z przodu, co zapewniało doskonały widok. Z tyłu zamontowano też dodatkową szybę (dostępną w lepiej wyposażonych wersjach), dzięki której wnętrze było izolowane od warunków zewnętrznych podczas otwierania bagażnika. Warto też wspomnieć o systemie Diravi, wspomaganiu kierownicy o zmiennej sile, które samo centrowało koła po jej puszczeniu przez kierującego. Dostępne były nadwozia hatchback i kombi.

Najszybsze żelazko świata zostaje samochodem roku

Citroen XM to przede wszystkim bardzo oryginalne nadwozie, które spowodowało m.in. że nazywano go najszybszym żelazkiem świata. Sześć miesięcy po swojej premierze XM dostał nagrodę Car of the Year 1990 (Samochód roku 1990).

Citroen XM – najlepsze reklamy

 

Citroen XM – następca

Następcą modelu XM został Citroen C6, nazywany przez wielu fanów marki ostatnim prawdziwym Citroenem. Jego ceny są również dość atrakcyjne, ale sam zakup to nie wszystko – trzeba jeszcze wiedzieć jak go doprowadzić do porządku po takim tanim zakupie. Dla chętnych przygotowaliśmy specjalny poradnik – czy warto kupić Citroena C6 z silnikiem 2.7 lub 3.0 bi-turbo.

Citroen XM – ceny samochodów używanych

Zestawienie cen z ogłoszeń z dnia 23.12.2018

modelroczniksilnikprzebieg deklarowanycena 
Citroen XM19963.0 V61796366 900 zł
Citroen XM19962.5 TD2700003 500 zł
Citroen XM19942.5 TD1340006 999 zł
Citroen XM19962.0 Turbo1400003 900 zł
Citroen XM19902.1 TD2356976 900 zł
Citroen XM20002.1 TD2800004 200 zł

Peugeot 605

Zaprezentowany w 1989 roku Peugeot 605 dzielił z XM płytę podłogową i niektóre cechy wnętrza. Miał jednak bardziej klasyczną deskę rozdzielczą i klasyczne zawieszenie. Pod maską można było spotkać również doskonały silnik trzylitrowy V6. Samochody te są cenione za bardzo bogate wyposażenie, obszerne wygodne wnętrze i komfortową jazdę.

Projekt nadwozia Peugeot 605 nawiązywał bezpośrednio do kształtu modelu 405. Było to zresztą przedmiotem pewnego rodzaju krytyki ze strony niektórych dziennikarzy motoryzacyjnych. Pisali, że samochód będzie trudny do odróżnienia od mniejszego brata. Podobnie jak w przypadku modelu XM, 70% elementów zostało ocynkowanych, co w owym czasie było znacznie lepszym wynikiem niż BMW (około 40%) czy Mercedes (50%). Inne innowacje obejmowały zwiększoną sztywność nadwozia czy nowe tworzywa, użyte na przykład do stworzenia zderzaków zdolnych pochłaniać niewielkie uderzenia bez uszkodzeń. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0.28 lub 0.30 w zależności od modelu.

Aktywne zawieszenie w Peugeot 605

W 3.0-litrowych modelach układ zawieszenia Peugeot 605 posiadał automatyczne sterowanie elektroniczne wszystkich czterech amortyzatorów. Czujniki nieprzerwanie przesyłają dane z pięciu punktów pomiarowych, a komputer jest zaprogramowany tak, aby reagował na zmiany natychmiast, wydając instrukcje, które zmieniają ustawienie każdego amortyzatora, niezależnie: by był bardziej miękki lub bardziej twardy, w zależności od warunków na drodze i stylu jazdy. Ten system zapewnia, że ustawienie zawieszenia jest zawsze na optymalnym poziomie, aby zapewnić najlepszą możliwą kombinację jazdy i przyczepności. Można też było za pomocą przycisku wymusić tryb sport. –  „Bez wątpienia największą innowacją 605 jest jego półaktywny system zawieszenia montowany do modeli SV3.0 i SV 24” – pisały w owym czasie media.

Peugeot 605 w filmie Ronin

Jednak ta klasyczna sylwetka ma dzisiaj swój urok. Peugeot 605 zagrał też w wielu filmach, a jednym z najciekawszych wśród nich jest Ronin. Zagrał w nim również Citroen XM, w dalszej części tego fragmentu doskonale widać jak hydropneumatyczne zawieszenie świetnie sobie radzi z nierówną gruntową drogą a jakie problemy ma ścigające go Audi.

Ile kosztuje używany Peugeot 605

Peugeot 605 jest coraz rzadkiej spotykany w ogłoszeniach a egzemplarze z pierwszego roku produkcji to prawie białe kruki. Mimo wszystko warto się rozglądać.

modelroczniksilnikprzebiegcena
Peugeot 60519952.01860009 999 zł
Peugeot 60519903.02436497 600 zł
Peugeot 60519933.07600012 500 zł
Peugeot 60519972.02850003 400 zł

 

Ceny 23.12.2018 – na podstawie Otomoto.pl, OLX.pl

Peugeot 605 – reklamy modelu

 

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
6 Wątki komentarzy
4 Odpowiedzi na wątki
1 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
10 Autorzy komentarzy
AsseySzymon.PSzymon.PPrzemekjan Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Marek
Gość
Marek

„Pasażerowie z tyłu siedzieli nieco wyżej niż ci z tyłu…”

Taki kwiatek :D

Mateusz
Gość
Mateusz

Artykuły i porównania są ciekawe i trzymające w napięciu jak Koło Fortuny.
Brawo za merytoryczne podejście do tematyki w tym artykule jak i w pozostałych.

abacab22332123322443
Gość
abacab22332123322443

Te ceny to chyba z kosmosu wzięliście? W moim mieście peugeot 605 był wystawiony za kolejno 1800 i 2100 zł więc skąd te ceny? To auto to żaden komfort tylko mułowate stare plastikowe g*wno

jan
Gość
jan

Dokładnie. Peugeot 605 nigdy nie stanie się wartościowym klasykiem. Nie był bowiem wyróżniającym się pod żadnym względem autem. Ani nie był specjalnie szybki, ani komfortowy, ani nie prowadził się wybitnie, nie był piękny, ale nawet nie był brzydki! Po prostu kompletnie przeciętny, nijaki model, który nawet we Francji nie odniósł szczególnego sukcesu. Poza pasjonatami marki nikt o nim już nie pamięta i nie będzie chciał sobie przypomnieć, podobnie jak o Daewoo Leganza.

Szymon.P
Gość
Szymon.P

Nie porównuj Daweoo bo to jest śmieszne, większość egzemplarzy w dieslach ma o wiele wyższe wyposażenie niż w 124 w dieslu. nie ośmieszaj się bo komfort to jest top 5 w tej klasie w latach 90-tych. Nie odniósł sukcesu to się zgadza ale to nie znaczy że jest słabym autem. I od lat francuzi nie robią szybkich aut dla nich komfort się liczy i to im się tu udało

Szymon.P
Gość
Szymon.P

Ceny są podane z ogłoszeń za 1800 zł to są pewnie egzemplarze bez podłogi i bez progów. I jak ktoś miał 605 z przebiegiem ponad 500 tys km i zwijanego z latarni to się nie dziwie że wszystko skrzypiało i zapewne była to 2.0 benzyna która więcej zjadała oleju niż paliwa

Michał
Gość
Michał

Dlatego poszedłem na kompromis i kupiłem xm i 605, a wcześniej cx i 604. Jak to dobrze być francuzoholikiem:)

Przemek
Gość
Przemek

No dobrze, ale w jakim celu w leadzie jest wzmiankowane Renault 19? Model zupełnie innej klasy, który w tym roku skończył 30 lat (a nie w przyszłym, jak zaznaczono). Niestety, na francuskie.pl pojawia się więcej artykułów, ale ich poziom jest coraz niższy.

Assey
Gość
Assey

Nie zgodzę się z tymi co piszą, że Peugeot 605 to brzydki i niczym nie wyróżniający się model. Miałem takiego w kolorze czarnym. Odbudowywałem go przez dwa lata. Posiadałem wersję topową, silnik 3.0 w automacie. Blacha to majstersztyk, prowadzenie to kosmos. Sprzedałem bo miałem problemy z automatem, ale nigdy tego sobie nie mogę darować. Miałem radio Clarion ze zmieniarką na CD. Samo radio warte jest teraz powyżej 1000zł. Wtajemniczeni wiedzą, dlaczego. Samochód tak niesamowity, że w 2019 rozważam ponownie jego zakup.