Rajd Bułgarii, wielki klasyk Rajdowych Mistrzostw Europy, w bieżącym sezonie awansuje do statusu rundy Mistrzostw Świata WRC. Citroën raz triumfował już w tym rajdzie: dziesięć lat temu zwyciężył w nim Bruno Thiry, jadący Xsarą Kit-Car. Ale obie załogi zespołu Citroën World Rally Team czyli Loeb / Elena i Sordo / Martí znajdą się na bułgarskich trasach po raz pierwszy.
„Trudno jest mi wyrobić sobie przekonanie o tym, co nas czeka w tym rajdzie, bo opowiadały mi o nim różne osoby – każda trochę inaczej” – śmieje się Dani Sordo. – „Na razie pewne jest to, że odcinki specjalne są szerokie i szybkie, a nawierzchnia miejscami nie jest w najlepszym stanie… Ale nie obawiamy się tego. Mechanicy naszego zespołu doskonale znają C4 WRC i na pewno będą potrafili ustawić auta optymalnie do warunków, jakie tam napotkamy”.
Rajd Bułgarii ma swoją bazę w Borowcu, najstarszej stacji narciarskiej w tym kraju. Składa się z tras górskich w okolicach tej miejscowości. W programie jest tylko 14 odcinków specjalnych, pomiędzy którymi zawodnicy wracać będą na serwis na lotnisku w Dolnej Banyi. „Oesów jest mało, a do tego niektóre powtarzają się, raz przejeżdżane w jedną, a raz w drugą stronę” – kontynuuje Sordo. – „W przeciwieństwie do rund szutrowych, szósta pozycja startowa nie będzie dawać korzyści, szczególnie, jeżeli pierwsi zawodnicy wyrzucą na drogę dużo żwiru na cięciach. Jednak cieszymy się, że czeka nas runda asfaltowa. Już od dawna nie jechaliśmy po tej nawierzchni, na której zawsze jesteśmy mocni”.
Sébastien Loeb, który od 2005 r. wygrał wszystkie rajdy rozgrywane na asfalcie, uważany jest za faworyta, choć przecież mówimy o pierwszej edycji tego rajdu, zupełnie nowego w formacie WRC. „To prawda, że na asfalcie zawsze wypadamy dobrze. Jestem w podobnej sytuacji jak Dani: dostaliśmy trochę informacji o czekających nas odcinkach specjalnych, ale nie skupiałem się na tym szczególnie, bo i tak nie zmienia to nic w sposobie naszych przygotowań. Dopiero podczas zapoznania przekonamy się, do czego podobne są te trasy”.
Tym razem zadanie dla obydwu załóg zespołu Citroën Total World Rally Team jest identyczne: walczyć o zwycięstwo i zdobyć jak najwięcej punktów w obydwu klasyfikacjach. Sébastien Loeb, mający na swoim koncie trzy wygrane rajdy i dwa drugie miejsca w sześciu rundach, jest zdecydowanym liderem w Klasyfikacji Kierowców i ma 38 punktów przewagi nad drugim w tabeli Sébastienem Ogier. Dani Sordo po trudniejszym rozpoczęciu sezonu zajmuje szóstą pozycję. W Klasyfikacji Producentów Citroën prowadzi, mając 26 punktów przewagi nad swoim rywalem.
Trzy pytania do… Sébastiena Loeba
Czy pięć tygodni z dala od rajdów pozwoliło ci wypocząć?
„Kiedy myślę o tym, jak mało z tego czasu udało mi się spędzić w domu, wydaje mi się, że prawie wcale nie miałem wakacji. Przeprowadzaliśmy w tym okresie różne sesje testowe, brałem udział w akcjach promocyjnych, byłem na wyścigu 24 H Le Mans. Tak naprawdę, nie miałem czasu odetchnąć. A w ostatni weekend byliśmy w Sofii – robiliśmy pokaz rajdowy dla bułgarskiej publiczności. I w sumie dobrze, bo najbardziej nie lubię bezczynności. Czuję się doskonale przygotowany do walki w drugiej części sezonu”.
Od czasu, gdy awaria samochodu wykluczyła cię z Rajdu Hiszpanii w 2004 r., jesteś niepokonany na rajdach odbywających się w całości na nawierzchni asfaltowej. Czy Rajd Bułgarii będzie następnym krokiem w tej zwycięskiej serii?
„Popełniłbym poważny błąd, gdybym z góry tak zakładał. Faktycznie, asfalt jest moją ulubioną nawierzchnią, ale do każdej rundy trzeba podchodzić z dozą pokory. Znajdziemy się w terenie, którego nie znamy, na pewno mającym swoje tajemnice. Trzeba będzie uważać na pogodę, bo odcinki specjalne na wysokości 2 tys. m n.p.m. mogą być urozmaicane przez burze. Wreszcie, sporo zależeć może od trafnego doboru pomiędzy oponami Pirelli P-Zero o miękkiej i o twardej mieszance. Tak, jak za każdym razem, startuję po to, aby wygrać. Chociaż czasami jest to konieczne, nie lubię jazdy strategicznej, obliczonej na unikanie ryzyka i zajęcie drugiego miejsca kiedy czuję, że zwycięstwo jest w moim zasięgu.”
W drugiej części sezonu będzie kilka rajdów asfaltowych. To powinno cię cieszyć…
„Tak i to tym bardziej, że w ubiegłym sezonie mieliśmy tylko jeden rajd naprawdę asfaltowy. W tym roku kalendarz jest pod tym względem bardziej wyrównany. Bardzo cieszę się z tego, że znowu czeka nas Rajd Niemiec. Będzie też Rajd Francji, który zapowiada się na mocny punkt sezonu. Ostatnio odbyliśmy sesję testów w Wogezach – byłem zaskoczony tym, ilu fanów zebrało się, aby popatrzeć, jak trenujemy. Nie śmiem wyobrażać sobie, jak wielka publiczność zbierze się w Alzacji.”
Informacje szczegółowe
Rajd Bułgarii (runda 7/13) (8–11 lipca 2010)
Nawierzchnia: asfalt
Miejsce: Borowiec
Informacje praktyczne: Park serwisowy znajduje się na terenie lotniska Dolna Banya, o 25 km na wschód od Borowca. Baza rajdu i biuro prasowe usytuowane są w Hotelu Rila w Borowcu. Różnica czasu pomiędzy Bułgarią (GMT +3) a Francją (GMT +2) wynosi 1 godzinę. Kiedy w Borowcu jest godzina 12:00, w Paryżu jest 11:00. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 9 lipca – słońce wzejdzie tam o godz. 5:58, a zajdzie o 21:04. W lipcu temperatury w regionie sięgają 28°C. Miejscową walutą jest lewa (1 EUR = 1,9566 BGN).
Sprawy techniczne: Silniki Citroënów C4 WRC, przeznaczone do wykorzystania w Rajdzie Bułgarii, będą musiały następnie wystarczyć na Rajdy Finlandii i Niemiec.
Opony: W całym rajdzie każda załoga ma prawo wykorzystać w sumie 40 szt. opon Pirelli, wybranych spośród 40 szt. opon o twardej i 20 szt. opon o miękkiej mieszance.
Zapoznanie: Zaplanowane jest na wtorek 6 lipca w godz. od 8:00 do 19:00 i na środę 7 lipca w godz. od 7:00 do 19:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasy wszystkich odcinków specjalnych dwukrotnie, z prędkością maks. 70 km/h.
Odcinek testowy: Odbędzie się we czwartek 8 lipca, w godz. od 8:00 do 12:00 w Momin Prohoud, na trasie długości 2,65 km, którego start znajduje się o 9 km od parku serwisowego.
Konferencja prasowa: We czwartek 8 lipca, od godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
Start: We czwartek 8 lipca, sprzed Hotelu Rila Park, od godz. 20:00.
Trasa: W sumie 1069,56 km, w tym 14 odcinków specjalnych (7 różnych) o łącznej długości 354,10 km.
Program szczegółowy:
Etap 1 – piątek 9 lipca: 384,82 km, w tym 4 OS (2 różne) na łącznym dystansie 118,68 km. Start: godz. 9:00. OS1: Batak Lake (31,77 km); OS2: Belmeken Lake (27,57 km). Serwis A (13:02 / 30 min.). OS3: Batak Lake (31,77 km); OS4: Belmeken Lake (27,57 km). Serwis B (17:14 / 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 20:14.
Etap 2 – sobota 10 lipca : 489,50 km w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 140,90 km. Start: 7:00. Serwis C (7:00 / 15 min). OS5: Sestrimo (27,46 km); OS6: Peshtera (18,13 km); OS7: Lyubnitsa (24,86 km). Serwis D (12:24 / 30 min.). OS8: Sestrimo (27,46 km); OS9: Peshtera (18,13 km); OS10: Lyubnitsa (24,86 km). Serwis E (17:33 / 45 min). – Ostatni samochód w parc fermé o godz. 20:33.
Etap 3 – niedziela 11 lipca: 195,24 km, w tym 4 OS (2 różne) na łącznym dystansie 94,52 km. Start: 8:00. Serwis F (8:00 / 15 min.). OS11: Muhovo (29,53 km); OS12: Slavovitsa (17,73 km). Serwis G (10:51 / 30 min.). OS13: Muhovo (29,53 km); OS14: Slavovitsa (7,73 km). Serwis H (13:15 / 10 min). Meta o 14:00.
Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 11 lipca, od godz. 14:00.
Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 11 lipca, o godz. 15:00, w biurze prasowym rajdu.
Statystyki załóg przed Rajdem Bułgarii:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1998 (Saxo Kit-Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 130. Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 57. Tytuły Mistrza Świata WRC: 6 (od 2004 do 2009).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (Mitsubishi Lancer /18 m.). Liczba startów w WRC: 77. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (Peugeot 309 /21 m.). Liczba startów w WRC: 141. Liczba zwycięstw: 3. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Bułgarii:
Obydwie załogi wystartują w tym rajdzie po raz pierwszy.
Zapraszamy na naszą nową stronę poświęconą rajdom WRC www.citroen-wrc.com
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze