Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Czy warto naprawiać stary samochód? Politycy nie ułatwiają tych decyzji

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-12-06
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 4 minut
943 39
A A
0

Warto przeczytać!

Odszedł Wojciech Korwin-Piotrowski. Wspomnienie o podróżniku i jego Citroënie 2CV

Kup klasyka i jeździj nim cały rok, i latem i zimą! Wywiad z Michałem Kumiegą

Retromobile 2023 – relacja własna. Kampery – indywidualna zabudowa nie jest niczym nowym!

Nowy Peugeot 3008 III to SUV Coupe. Sensacyjne doniesienia na temat nowych silników!

Od czasu do czasu na grupach dyskusyjnych pojawia się radosne oświadczenie właściciela, że sprzedał swój samochód, bo już miał dość ciągłych napraw. Jednak jednak tak się przyjrzeć danemu egzemplarzowi, to wynika z owej opowieści, że samochód wymagał wymiany rzeczy, które się zużywają i wymagają po prostu wymiany po pewnym czasie.

Dwumasa, wtryski, pompa wysokiego ciśnienia, alternator, wahacze, amortyzatory, przewody, filtry, opony, uszczelki… wszystko to po jakimś czasie się zużyje i da znać, że czas na wymianę. Nie ma innej możliwości i to nie dlatego, że ktoś celowo postarza dany produkt, tylko tak się po prostu dzieje. W przypadków aut współczesnych i tak wiele elementów pracuje lata lub dziesiątki lat bezawaryjnie. Pierwsze samochody wymagały serwisu niekiedy po kilkunastu kilometrach. Dopiero później nauczono się konstruować bardziej odporne na zużycie elementy i zmieniono ich zasadę działania.

Używany samochód nie jest inwestycją, tylko zobowiązaniem. Warto to sobie uświadomić, że będzie generował koszty. Części można uniknąć, wkładając pieniądze w zaawansowany pakiet startowy i wymieniając najpopularniejsze w danym modelu zużywające się elementy i części zanim w ogóle zaczniemy autem jeździć. Takie podejście daje większy spokój ducha, ale jest kosztowne, szczególnie dzisiaj, gdy inflacja rośnie, podobnie jak podatki obciążające pracę. Drożeją więc części i płyny eksploatacyjne i wydaje się, że końca tych podwyżek nie widać.

Czy więc warto utrzymywać stary samochód? Czy warto go naprawiać? I tak i nie. Z jednej strony znane auto ze swoimi bolączkami, rzeczami wymagającymi naprawy, raczej nie sprawi większych niespodzianek, bo mając jego historię, znając typowe usterki, można eksploatować go tak, aby cały czas jeździł. Z drugiej strony człowiek się cieszy dwa razy z samochodu: raz jak kupi a raz jak sprzeda. I jest w tym powiedzeniu trochę prawdy. Niezależnie od marki i modelu warto wiedzieć, że nie ma aut bezawaryjnych, są tylko modele mniej lub bardziej kłopotliwe albo raczej wymagające.

Wkładanie pieniędzy w starszy samochód ma tą wadę, że jego wartość nie podniesie się tak dużo, jak dużo wydamy pieniędzy. Wzrośnie, ale nie na tyle, by w przyszłości wydatki nam się zrekompensowały. Jednak dzisiaj, w obliczu niedoborów na rynku i mniejszej niż kiedyś oferty, może warto pokusić się o utrzymanie swojego starszego auta jeszcze trochę?

Patrząc perspektywicznie, na pomysły producentów, aby już za kilka lat nie oferować aut spalinowych, też trzeba się zastanowić, kiedy przyjdzie moment na zakup kolejnego egzemplarza. Czy przez przypadek nie będzie tak, że po wprowadzeniu zakazów wjazdu starszych aut przez kolejne miasta (Kraków był w Polsce pierwszy!), nasze środki transportu nie stracą na wartości.

Politycy nie ułatwiają w podejmowaniu takich decyzji, bo rynek jest rozchwiany i w tej chwili nieprzewidywalny. Ceny nowych aut idą w górę cały czas. W tym kontekście ciekawa była wypowiedź kierownictwa BMW, żeby naprawiać starsze auta i jeździć nimi tak długo jak się da. I chociaż dzisiaj nikt nie wie w jaką stronę pójdzie motoryzacja pod względem ekonomicznym, to być może warto potraktować tą wskazówkę poważnie i wydłużać życie naszych aut.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.8 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: porady i serwisużywane
Udostepnij337Tweet211Udostepnij59
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Hydropneumatyka Citroëna bez tajemnic. Jedyne takie szkolenie dla mechaników i warsztatów: 24-26 marca 2023. Zgłoś się teraz
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more